• جمعه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95122717353
  • خبرنگار : 71467

جدیدترین اخبار از کاسپین/فرشتگان در انتظار بهار

جدیدترین اخبار از کاسپین/فرشتگان در انتظار بهار

تازه‌ترین گزارشی که معاون نظارت بانک مرکزی از وضعیت رسیدگی به موسسه اعتباری کاسپین اعلام کرده از این حکایت دارد که بعد از تعیین تکلیف پنج تعاونی، اکنون شناسایی دارایی‌های دو تعاونی دیگر در دستور کار قرار دارد و تا پایان فروردین ۱۳۹۶ وضعیت هفت تعاونی به طور کامل ساماندهی می‌شود.

در مورد پرحاشیه‌ترین تعاونی زیرمجموعه کاسپین یعنی «فرشتگان» نیز اخبار مطلوبی برای سپرده‌گذاران وجود داشته و احتمالا تا پایان فروردین‌ماه تکلیف دارایی ها مشخص و پرداخت وجوه  ۶۵۰ هزار سپرده‌گذار این تعاونی در بهار سال بعد در اولویت پرداخت قرار خواهدگرفت.

به گزارش ایسنا، از هشت تعاونی زیرمجموعه موسسه کاسپین که اکنون حدود یک سال از دریافت مجوز فعالیت رسمی آن در بازار پول می‌گذرد، «فرشتگان» از پرحاشیه‌ترین و البته به اذعان مدیران بانکی دارای بیشترین مشکل در دارایی و بدهی و همچنین مواجهه با سپرده‌گذاران خود بود. به طوری که از چند ماه پیش و بعد از اعلام دادستانی در رابطه با بدهی ۴۰۰۰ میلیاردی این تعاونی و کسری که برای پاسخگویی به سپرده‌گذاران آن وجود داشت، موج درخواست‌ها برای دریافت وجوه از سوی سپرده‌گذاران شدت گرفت و آنها که راهی جز موسسه کاسپین نداشتند، شروع به تجمع در مقابل این موسسه و البته بانک مرکزی کردند. این در مجموع موجب ایجاد شرایطی نامناسب برای موسسه شده و فعالیت آن را تحت‌الشعاع قرار داد.

در نهایت قرار بر این شد که بعد از انتقال کامل دارایی‌ها و اعمال هشت تعاونی زیر مجموعه کاسپین به این موسسه شرایط پرداخت وجوه و البته سود مشتریان آن مشخص و در دستور کار قرار گیرد. البته طبق توافق اولیه در زمان اعطای مجوز به کاسپین نیز بانک مرکزی هیات‌مدیره آن را موظف به نقل و انتقال‌ دارایی‌ این هشت تعاونی کرده بود ولی در جریان این فرآیند مسائلی پیش آمد که در نهایت به ایجاد حواشی برای آن منتهی شد.

طی روزهای اخیر با اعلام انتقال کامل دارایی‌های پنج تعاونی حسنات اصفهان، الزهرای مشهد، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران و امید جلین مازندران اعلام شد که سه موسسه دیگر نیز در این فرآیند قرار دارند و تا اینجا کاسپین موظف به پاسخگویی به سپرده‌گذاران پنج تعاونی منحله خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارشی که فرشاد حیدری -معاون نظارتی بانک مرکزی- در رابطه با شرایط کاسپین در روزهای پایانی سال جاری اعلام کرده است، شناسایی و کارشناسی دارایی‌های دو تعاونی دیگر شامل «بدر توس» و «پیوند مشهد» نیز در دست انجام بوده، اما با توجه به پیچیدگی بیشتری که در کار آنها نسبت به بقیه وجود دارد، اکنون دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی و مقامات قضایی، مقدمات کار را فراهم کرده‌اند و با تشکیل هیات تصفیه تعاونی و هیات‌مدیره موسسه کاسپین توافقاتی انجام شده است. بر این اساس دارایی‌های شناسایی‌شده این چهار تعاونی هم ارزیابی و به کاسپین منتقل خواهد شد که پس از اخذ مجوز از مرجع قضایی مربوطه در مشهد این ساماندهی انجام می‌شود. البته حیدری اظهار امیدواری کرده که تا پایان فروردین ۱۳۹۶ امور مربوط به این دو تعاونی به طور کامل ساماندهی شود.

اما در رابطه با فرشتگان که خود از عوامل تاثیرگذار در حواشی اخیر فرشتگان محسوب می‌شود، آخرین گزارش رسیدگی به پرونده‌ آن حاکی از آن است که دارایی‌های این تعاونی با دستور بازپرس دادسرای پولی و بانکی در تهران در حال ارزیابی و کارشناسی بوده و طبق هماهنگی‌های انجام شده تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۶ نتایج ارزیابی‌ها و کارشناسی اموال و املاک شناسایی‌شده این تعاونی انجام و نهایی شود. این دارایی‌ها پس از تعیین ارزش با هماهنگی مرجع قضایی و بانک مرکزی به کاسپین منتقل و متناسب با آن سپرده سپرده‌گذاران فرشتگان به کاسپین منتقل خواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزی امیدوار است در پایان فروردین سال آینده کار انتقال دارایی‌ها آغاز و به تناسب وجوه سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان، با برنامه‌ای مدون و با در نظر گرفتن نظر مرجع قضایی و بانک مرکزی این دارایی‌ها به کاسپین منتقل و از آن زمان پاسخگوی سپرده‌گذاران فرشتگان باشد.

طبق آمار اعلامی بیشترین تعداد سپرده‌گذاران در کاسپین مربوط به تعاونی منحل شده فرشتگان هستند که تعداد سپرده‌های آن بالغ بر ۷۳۰ هزار  فقره است. از این تعداد سپرده‌های زیر ۲۰ میلیون تومان حدود ۶۵۰ هزار فقره را تشکیل می‌دهند  که طبق توافقات انجام شده با مراجع قضایی، در بهار سال آینده ۶۵۰ هزار سپرده‌گذار در اولویت پرداخت قرار خواهند گرفت که بدین ترتیب تقریبا ۹۰ درصد سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان در بهار ۱۳۹۶ تعیین تکلیف می‌شوند.

اما در کل هنوز آمار قطعی از مجموع سپرده‌های هشت تعاونی زیرمجموعه کاسپین وجود نداشته چرا که دو تعاونی اعتباری همچنان پرونده‌ای مفتوحه نزد مقام قضایی دارند و همچنین برخی تبانی‌ها و انتشار اوراق گواهی سپرده‌های جعلی و واهی و بدهی‌های صوری موجب این ابهام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۱۴:۰۲

جناب دادستان! گله مردم از بی اعتنایی و بی تدبیری بانک مرکزی و مدیران آن است که مردم را به ستوه آورده‌اند: اگه مردم به مجوز بانک مرکزی اعتماد نکنند به چه چیز باید اعتماد کنند؟! مردمی که به استناد به ذکر نام کاسپین در سایت بانک مرکزی از 27اسفند1394 روز صدور مجوز به شعب آن در سراسر کشور مراجعه کرده اند چرا باید قربانی سوء مدیریت و بازی مدیران بانک مرکزی شوند؟ چراکه بانک مرکزی بدون ذکر هر گونه قید و یا شرطی در سایت رسمی خود٬ انجام تعهدات فی مابین را منتشر نکرده است و ما مردم قربانی کتمان حقایق و عدم شفاف سازی بانک مرکزی شده و آن بانک بستر و خشت اول فریب ما مردم ایران رو بنا نهاد.. موسسه ای که حق نصب تابلو نداره ,حق سپرده گیری نداره ,حق تاسیس شعبه نداره... پس چرا مجوز فعالیتش توسط سیف امضا شده و بدون هرگونه توضیح و شرطی .....در سایت بانک مرکزی قرار می گیرد؟! پس فرق موسسه مجاز و غیر مجاز در چیست؟ اگر سرنوشت هر دوی آنها یکی باشد بازپرداخت پله ای و مرحله ای به مردم تعلق گیرد؟! جناب دادستان! این عمل بانک مرکزی مصداق اقدامی سازمان یافته علیه مردم و بستر سازی جهت جذب سرمایه های مردم با ترفند مانور متقلبانه و با صدور یک مجوز حاکمیتی است. استدعای ما مردم گله مند از بی اعتنایی مقامات بانک مرکزی به شما دادستان محترم این است که نگذارید کوتاهی و اهمال مسئولان بانک مرکزی که با مغلطه و فرار به جلو فقط سلب مسئولیت می نمایند موجب تضییع حقوق شهروندی چند میلیون ایرانی شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۱۴:۳۸

وقتی هنوز ارزیابی دقیقی از میزان داراییهای این 8 تعاونی وجود ندارد غلط کردن که به آنها و با نام کاسپین مجوز دادن تا پول مردم رو در این سال آخری که هنوز هیچ چیز مشخص نیست غارت کنن. این تازه اول کاره خودم پوست از سر این دزدان پست و مقام دار در میارم. دیگه آبرو برای ایران و ایرانی از دست این دزدیهای تو روز روشن باقی نمانده.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۱۴:۴۷

در کرمان دیگه کسی که بیست میلیون داشته باشه نمونده همه بالای 100 میلیون و دویست میلیونن. این هم یک ترفند دیگه سرکار گذاشتن مردم ولی کور خوندن تا قبل از انتخابات پدر این غارتگران بیت المال را در میاوریم.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۱۷:۴۰

جالبه! تمام مشكلات مالي شركت ها و موسسات اعتباري ريشه در مشهد داره؟؟

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۷ ۱۳:۳۱

هر چی میکشیم از این مشهده!!!!

avatar

ایسنای عزیز خواهشا سانسور نکن : روز 25 اسفند رسانه ها نوشتند : "سیف خبر داد: انتقال یکی دیگر از تعاونی موسسه کاسپین در دو روز آینده/ از ۸ تعاونی فقط انتقال دارایی ۲ تعاونی مانده است". حالا معاون سیف هنوز جوهر خبر قبلی خشک نشده یک چیز دیگه میگه. همین تشتت و بی نظمی و ضد و نقیض گوئی در این روزها و در 4 ماه گذشته نشون میده وقتی مجوز به کاسپین دادن چقدر دقت و نظارت (!!) داشته اند. وعده بهار و ... هم دروغ و فریبی بیش نیست.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۸ ۰۱:۰۹

ننگ این کار بانک مرکزی تا قیام قیامت در تاریخ بانکداری این مملکت باقی خواهد ماند. این فرار رو به جلو که به وقیحانه ترین شکل توسط بانک مرکزی علیه مردم مظلوم و بی پناه صورت میگیرد، بی سابقه و اگر کمی وجدان داشته باشیم بی رحمانه ترین نوع برخورد با شخصیت و سرمایه مردم است. سپرده گذار به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده، پول خود را به سیستم دارای مجوز سپرده و حالا هیچ کس را حامی خود نمیبیند که هیچ، باید به زور باور کند که اشتباه از خودش بوده نه سیستم بانکی، نه بانک مرکزی و نه هیچ مسئولی. آقایان از کدام عزت نفس حرف می زنید وقتی مردم را برای حق خودشان خوار و نیازمند کردید؟ از کدام غرور و شخصیت ملی حرف می زنید وقتی مردم در مملکت خودشان غریبه و بی پناهند... من از همین خبرگزاری ایسنا میخواهم، شما که به واقع مرجع اخبار و خبر هستید، برگردید و همه اتفاقات مربوط به این موسسه را از یکسال و نیم پیش تا الان بررسی کنید، مصاحبه ها را بخوانید همانطور که ما خواندیم و جلو آمدیم و اعتماد کردیم، آن وقت به عمق بی عدالتی و ظلمی که در حق سپرده گذاران شده است قطعا پی می برید. از شما میخواهم در این لحظه حساس که پای زندگی میلیونها هموطن در میان است رسالت خود را در حوزه رسانه انجام دهید. من از ایسنا میخواهم که یک گاه شمار بی طرفانه از روند مجوز گرفتن موسسه کاسپین ترتیب دهد و با حرف های عجیب این روزهای مسئولان بانک مرکزی مقایسه کند. زیاد زمانبر نیست و مطمئن باشید که به یک فاجعه و دروغ تاریخی می رسید. اجازه ندهید بیش از این روی فراموشکاری ما ملت حساب کنند. سپاس.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۴ ۱۶:۱۸

باند اقتصادی از سیف گرفته تا دار و دسته بانک مرکزی در این ماجرا جاده صاف کن خوبی هستند. احتمالا" شریک قافله

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۶ ۲۱:۴۹

واقعا در عجبم از کار این ملت. وقتی مقام محترم قوه قضاییه بدون هیچ تاملی خبر دستگیری چند تن از روسای فرشتگان را اعلام کرد، متاسفانه ملت بی درنگ هجوم خود را برای دریافت سپرده ها آغاز کردند و در عرض یک هفته ۸۰۰۰ میلیارد تومان ذخیره مالی کاسپین را دریافت کردند و عملا موجب نابسامانی در این موسسه شدند، حالا توقع دارند با این بحران شدید مالی، بلافاصله باقی سپرده گذاران به سرعت به نقدینگی خود برسند! اگر مردم ما کمی فکر می کردند که این موسسه مجوز دارد، شاید وضعیت بهتر از این بود. من موسسه کاسپین رابه تنهایی مقصر این مشکل نمی دانم و عمده تقصیر را متوجه سپرده گذاران می دانم. حال باید صبر و تحمل کرد تا مسئولین به کار خود برسند و هرچه سریعتر گره از مشکل باز شود

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۱۳:۱۹

با سلام. گویا دست در جیب مردم کردن و کلاهبرداری از مردم برای دولتمردان عادی شده! در دفعات قبل میگفتن در موسسات غیرمجاز سرمایه گذاری نکنید. این بار چون مردم سرمایه گذاری نمی کردن با این شیوه جلو آمدن. کسانی که حساب داشتن افزایش سرمایه دادن و نیز افراد دیگر تشویق به باز کردن حساب شدن با اعلام مجوز بانک مرکزی. همانطور که می دانید تمام شعب کاسپین در تهران متعلق به فرشتگان می باشد و اصل موسسه کاسپین مال فرشتگان هست که در سال 92 با ادغام به آرمان تغییر نام دادند ...تنها هدف دولت ... از مردم بوده بی هیچ شک و تردیدی ...این بار مردم آگاه دست دزدان را قطع خواهند کرد.