• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96011504442
  • خبرنگار : 71542

انتقاد معاون ابتکار به تصمیم مجلس برای کاهش سن معافیت معاینه فنی از 5 به 4 سال

انتقاد معاون ابتکار به تصمیم مجلس برای کاهش سن معافیت معاینه فنی از 5 به 4 سال

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تغییر دوره معافیت معاینه فنی خودروها از پنج سال به چهار سال انتقاد کرد و گفت: در دنیا نمونه های بسیاری وجود دارد که خودروهای تولیدی تنها یک سال از معاینه فنی معاف هستند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه 15 فروردین)، مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (6) این لایحه با 143 رأی موافق، 21 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر موافقت کردند.

یکی از تبصره های این ماده به بحث دوره معافیت انجام معاینه فنی خودرهای شخصی و دولتی می پردازد. طبق تصویب مجلس سن معاینه فنی از پنج سال به چهار سال کاهش یافت این درحالیست که پیشنهاد دولت و سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش سن معاینه فنی برای خودروهای شخصی از پنج سال به دو سال بود. 

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: تغییر سن معاینه فنی در دولت و در کمیسون‌های مجلس از پنج سال به دو یا یک سال بود و حتی در شور دوم که با ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌ها تشکیل شده بود، کاهش معافیت سن معاینه فنی از پنج سال به دو یا یک سال تصویب شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان حق دارند به هنگام مطرح شدن موضوع در صحن پیشنهاد خود را ارائه دهند، افزود: با توجه به رأی گیری که امروز در مجلس شورای اسلامی انجام شد دوره چهارساله برای معافیت معاینه فنی خودروهای شخصی تصویب شد و خودروهای شخصی از ابتدای تولید تا چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند و خودورهای دولتی و عمومی همان عدد پیشنهاد دولت یعنی یک سال تصویب شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه تابع قانون است، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا بتوانیم دوره معافیت معاینه فنی خودروها را کاهش دهیم.

متصدی ضمن انتقاد از تصویب کاهش دوره معافیت معاینه فنی خودروهای شخصی از پنج سال به چهار سال، اظهار کرد: در دنیا نمونه های بسیاری وجود دارد که خودروهای تولیدی تنها یک سال معافیت از معاینه فنی دارند ولی متاسفانه در کشور ما با توجه به تصویب امروز مجلس شورای اسلامی این دوره چهار سال تصویب شد.

به گفته متصدی، بندهای مهم دیگری از جمله بحث استانداردسازی خودروها و جریمه عدم وجود معاینه فنی دارد. افزون بر اینها یک بند دیگر هم که گنجانده شده بود بحث ضرورت وجود برگه معاینه فنی در معاملات خودروها است، بدین ترتیب که پس از ابلاغ این قانون در کلیه معاملات خودروها وجود برگه معاینه فنی الزامی است که این حرکت خوب به منظور ساماندهی معاینه فنی خودروها است هر چند که در حال حاضر با وجود 440 مرکز معاینه فنی در کشور معاینه فنی به طور یکپارچه در حال انجام است. 

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی که صورت گرفت و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید بتوانیم وضعیت بهتری از لحاظ معاینه فنی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha