• چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96012309037
  • خبرنگار : 71402

اسناد سیا فاش کرد؛

اسرائیل بسیاری از فعالیت‌هایش را از دید آمریکا مخفی می‌کند

اسرائیل بسیاری از فعالیت‌هایش را از دید آمریکا مخفی می‌کند

اسنادی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده است، نشان می‌دهد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) قادر به فهمیدن بسیاری از اسرار مربوط به رژیم صهیونیستی نبوده است. حدود یک میلیون سندی که سیا اخیرا از دسته‌بندی محرمانه خارج کرده، ماهیت روابط میان این دو متحد را بیشتر نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اسناد مذکور فاش می‌کند سیا یک تیم برای ارزیابی سلامت روانی و فیزیکی رهبران جهان تشکیل داده بود که شامل حال کسانی مثل دبیرکل‌های اتحاد جماهیر شوروی، فرانسوا میتران، رئیس جمهور اسبق فرانسه و فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق کوبا می‌شد.

این تیم علاوه بر بررسی تصاویر ویدیویی و عکس‌ها برای یافتن نشانه‌های از بیماری، کارشناسان روانپزشکی را برای ارزیابی وضعیت روانی سیاستمداران جهان استخدام کرده بودند که باید به روسای جمهوری آمریکا می‌گفتند که چطور باید با این افراد مذاکره کنند.      

با وجود این، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از بیماری سرطان غدد لنفاوی گلدا مئیر، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۴ اطلاعی نداشت. آنها زمانی متوجه این مساله شدند که مئیر در سال ۱۹۷۸ مرد. در یکی از اسناد محرمانه آمده است: قطعا هیچ اطلاعی از بیماری وخیم او نداشتیم.

این اسناد همچنین فاش می‌کند، آمریکا از انگیزه‌های اصلی فراخوان رادیویی ساختگی رژیم صهیونیستی در آوریل ۱۹۵۹ برای آماده‌باش نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل اطلاعی نداشته است. اصلی‌ترین دلیل صدور فراخوان جعلی، ایجاد جوی بوده که نشان دهد اسرائیلی‌ها آماده حمله به نیروهای هوایی مصر هستند. رهبران رژیم صهیونیستی اطمینان داشتند که مصر در واکنش، هواپیماهای خودش را برای عملیات‌ شناسایی عازم صحرای نقب می‌کند و آنجا نیروی هوایی اسرائیل می‌توانست آنها را ردگیری کند.

ایالات متحده آمریکا همواره روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشته است اما اسناد جدید سوالاتی را درباره سطح اعتماد میان آژانس‌های اطلاعاتی دو طرف ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha