• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96012812348
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس سازمان هواشناسی عنوان کرد

بی‌توجهی مردم، علت تلفات سیل آذربایجان

بی‌توجهی مردم، علت تلفات سیل آذربایجان

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: با وجود ارائه اطلاعات و هشدارها از سوی سازمان هواشناسی، تلفات در سیل آذربایجان فقط به علت بی‌توجهی هموطنان بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر داوود پرهیزکار امروز دوشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل هواشناسی استان همدان، به اهمیت اطلاعات سازمان هواشناسی تأکید و تصریح کرد: در سیل سال 80 در استان گلستان، بیش از 10 هزار نفر در سیل محاصره و بیش از 400 تن کشته و مفقود شدند اما در سال جاری با وجود ارائه اطلاعات و هشدارها از سوی سازمان هواشناسی، تلفات در سیل آذربایجان فقط به علت بی‌توجهی هموطنان بوده است.

وی با تأکید بر ارائه آموزش به شهروندان در هنگام بروز سیل و شرایط بحران، اظهار کرد: سیل بهمن‌ماه سال گذشته در جنوب به مراتب شدیدتر از سیل آذربایجان بود اما به علت ارائه هشدارهای هواشناسی و آگاهی مردم تلفاتی نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ارائه آموزش همگانی در شرایط بحران تأکید کرد و گفت: سازمان هواشناسی کتابی در زمینه چگونگی واکنش سریع مردم در شرایط بحران تدوین کرده که به‌زودی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه طول عمر سازمان هواشناسی به بیش از 60 سال می‌رسد، تصریح کرد: امروزه هواشناسی از ضروریات زندگی همه اشخاص به شمار می‌رود و از این منظر جایگاه والایی در سطح کشور پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره دولت یازدهم رویکرد سازمان هواشناسی به ارائه داده بر اساس قابلیت فهم و استفاده کاربر نهایی تغییر کرده است.

پرهیزکار با اشاره به اینکه تقریبا تمامی اقشار جامعه خواهان اطلاعات از هواشناسی هستند، عنوان کرد: اقشار مختلف کشاورزان، دامداران، باغداران، زنبورداران، راه‌وترابری، محیط زیست، مدیریت منابع آب، بهداشت ودرمان، انرژی‌های پاک، نیروی انتظامی، امنیتی و اجتماعی و مدیریت بحرانی همگی از حوزه‌های تخصصی کاربران اداره‌کل هواشناسی و عموم مردم نیز از کاربران عادی این سازمان هستند.

وی ادامه داد: در طول دوران این دولت، به رغم آنکه نیروهای هواشناسی به مرور بازنشسته شده و کمتر شده‌اند، اما حجم خدمات‌رسانی با ایجاد نگرش جدید در سازمان افزایش یافته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه کشاورزان از کاربران اصلی اداره‌ کل هواشناسی هستند، عنوان کرد: این سازمان تقریبا چهار  میلیون کاربر کشاورز دارد بنابراین این افراد جزء کاربران اصلی و در اولویت سازمان هواشناسی هستند. از دلایل اولویت دادن کشاورزان به سایر کاربران این است که این افراد تولیدکننده موادغذایی کشور هستند و سهم بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند.

پرهیزکار با بیان اینکه در سال زراعی 94-95 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر کشاورز تحت پوشش خدمات هواشناسی قرار گرفتند، افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از 11 استان کشور، ارائه این خدمات موجب ایجاد بیش از 422 میلیارد تومان ارزش افزوده شد، این درحالیست که نه تنها اعتبارات این سازمان افزایش نیافت بلکه در این مدت با خشکسالی اعتبارات مواجه بودیم.

وی به پیش‌بینی‌های فصلی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی، پیش‌بینی‌های فصلی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که ارائه این اطلاعات برای کشاورزانی که کشت دیم خواهند داشت بسیار مفید است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۳:۲۷

سنگ افتاده روی خونه تقصریه مردمه ماشین ها از جاده فرعی عبور میکردند تقصیره مردمه کی هشدار دادید که سیل میاد

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۴:۱۱

باید در مسیر سیل سیم خاردار و انواع موانع ایزایی و مین های والمر کار بگذارید یک چهار راه ولیعصر داریم با متمدن ترین ایرانیها برو ببین از میله آویزان می شوند سینه خیز می روند و..ولی از مسیر تعیین شده نه

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۵:۴۲

سلام خدمت شما آقای پرهیزگار اتفاقا من شب قبل از حادثه سایت سازمان را نگاه کردم. نه یکبار بلکه چندین بار ولی خبر یا اطلاعیه ای مبنی بر هشدار سیل نبود. لطفا صادق باشید

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۳۰ ۱۶:۲۳

رودخانه ای که چندین ساله خشک شده بود را مسیر عبور و مرور کرده بودند. بستر رودخانه همیشه باید برای عبور آب باز باشد . نه راه عبور و مرور ماشین باشه