• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96012812567
  • خبرنگار : 71461

درمراسم بزرگداشت آیت‌الله صالحی عنوان شد:

 مرحوم آیت‌الله صالحی جلوه‌ی تمام نمای عمل صالح بودند

 مرحوم آیت‌الله صالحی جلوه‌ی تمام نمای عمل صالح بودند

مراسم تکریم و بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سید حسن صالحی با حضور جمعی از شخصیت‌های لشکری، کشوری، شاعران، پژوهشگران،  نویسندگان و مدیران فرهنگی سطوح مختلف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم ختم و بزرگداشت ‌مرحوم آیت‌الله سید حسن صالحی دوشنبه ( ۲۸ فروردین‌ماه) با حضور حجت‌السلام والمسلمین گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، صالحی رییس سازمان انرژی هسته‌ای، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی ارشاد، صالحی امیری وزیر ارشاد، ایوبی رییس سایق سازمان سینمایی، پور محمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از شاعران، نویسندگان ناشران پژوهشگران نمایندگان اقلیت‌های دینی ومدیران فرهنگی سطوح مختلف در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد.

دراین مراسم پس از قرائت قرآن و مدیحه سرایی حجت‌اسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد با بیان اینکه دین اسلام دین اندیشیدن، فکر کردن  و تامل کردن است اظهار کرد: کلمه «اقرء» صرفا خوانش نیست بلکه به همراه تامل و تدبر هست. امام علی (ع) که جز برترین مفسران دین بوده است می‌فرمایند: «در جامعه غیر جاهلی عالمان باید مورد تکریم باشند.»

وی ادامه داد: اگر انسان نیندیشد و تامل نکند؛ راه به جایی نمی‌برد. خداوند سبحان در سوره «فرقان» که ویژگی افراد عبادالرحمان را مطرح می‌کند به جایی می‌رسد که می فرماید : «عالمان آیات‌الهی را قبول می‌کنند و در آن تامل می‌کنند و می‌اندیشند»، عالمی که درکلام خدا بیندیشد قطعا آن کلام را می‌پذیرد.

 این استاد علوم قرآنی ادامه داد: جامعه‌ای‌ که به دانش دست پیدا می‌کند با جامعه غیر دانش یکی نیست. امام علی (ع) در حدیثی دیگر  می‌فرمایند:« جامعه‌ای که به فکر و اندیشه رسید، رشد می‌کند اما اگر چنین نشد سایرین بر او سلطه پیدا می‌کنند.» اسلام همواره به دانش تاکید دارد و مقام عالمان را ارزشمند می‌داند. عالمی مورد توجه دین است که دانش را برای خدا می‌خواهد آن را به جامعه عرضه می‌کند و فروتن است.

مهدوی راد در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند:« عالمان ما مرزداران اندیشه اسلامی و دینی هستند و آنها اندیشه ناب خرد را رصد می‌کنند و نمی‌گذارند فساد کنندگان واندیشه شکنان وارد جامعه شوند.» آنها یا به صورت مستقیم وارد این عرصه می‌شوند یا به صورت غیر مستقیم و از طریق تربیت شاگردان.

او در ادامه با اشاره به ویژگی اخلاقی و بیان خاطراتی از مرحوم صالحی گفت: فروتنی و تواضع از ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت‌الله صالحی بود گسترده دانش و تسلط او به مفاهیم دینی و فلسفی مثال زدنی است و همواره یار انقلاب بود و در عرصه سیاست فرهنگ و اجتماع عملکردهای آن مرحوم مثال زدنی‌ است. از آن شخصیت است که چنین  فرزندانی تربیت شده  که برای پیشبرد فرهنگ گام برمی‌دارند.

این استاد  حوزه و دانشگاه ادامه داد:  امثال مرحوم صالحی بیشترین بهره را به جامعه می‌دهند و خودشان کمترین بهره را می‌برند، ای کاش همگان از این اخلاق درس بگیرند. خاستگاه عمل صالح باید خدا باشد و مرحوم آیت‌الله صالحی جلوه تمام نمای عمل صالح بودند و فرزندایشان نیز قلمی روان و دقت و تاملی بس عظیم در عرصه مفاهیم فلسفه ، دین و فرهنگ دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha