• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96021106582
  • خبرنگار : 71480

حل مشکلات مرزی ایران و ترکمنستان به گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند

نشست سفیر ترکمنستان در ایران و رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور با هدف بررسی مسائل مرزی، گمرکی و تجاری و گسترش روابط دو کشور در حوزه مأموریت های وزارت کشور در زمینه های مختلف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رمضان شجاعی کیاسری در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به سفیر ترکمنستان اظهار کرد: دو کشور ایران و ترکمنستان دارای روابط بسیار خوبی در زمینه های مختلف هستند؛ دو کشور دارای پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی هستند  و استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی ارتباطات فرهنگی زیادی با مناطق مجاور در ترکمنستان دارند. و هدف ما این است که این تعاملات گسترده تر شده و عمق بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه افزود: بین ایران و ترکمنستان در گذشته تفاهم نامه های مختلفی به امضا رسیده که برخی از مفاد این تفاهم نامه ها اجرایی نشده است. برگزاری چنین نشست هایی می تواند به اجرایی شدن این مفاد کمک کند. همچنین حل مشکلات مرزی ایران و ترکمنستان به گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.


شجاعی کیاسری افزود: سفر وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به عشق آباد پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام می شود، می تواند زمینه را برای رفع موانع اجرایی شدن توافقات دو کشور را فراهم سازد.
احمد قربانف سفیر ترکمنستان در تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان هیچ گونه مشکلی در زمینه سیاسی، فرهنگی، نظامی و امنیتی ندارند گفت: برخی مسائل تجاری و اقتصادی بین دو کشور بوجود آمده است که البته این مسائل حل شدنی است و به نشست های تخصصی و انجام سفرهای بیشتر مقامات دو کشور نیاز دارد.


وی در ادامه افزود: ترکمنستان نسبت به جرایم مربوط به مواد مخدر سخت گیری زیادی دارد و این سخت گیری را نسبت به اتباع همه کشورها اعمال می کند.  البته قبول داریم که وضعیت زندان های ترکمنستان با استانداردهای موجود فاصله دارد اما تلاش می کنیم که شرایط بهتری را برای زندانیان ایجاد کنیم. از سویی توافقنامه ای درباره انتقال مجرمان به امضا رسیده است و در مراحل نهایی شدن می باشد و به زودی امیدواریم با همکاری دوجانبه انجام شده خبرهای خوشی برای خانواده های زندانیان داشته باشیم.


سفیر ترکمنستان همچنین از اراده جدی ترکمنستان برای حل مسائل گمرکی و مرزی و تسهیل صدور ویزا برای اتباع ایرانی خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه ها اگر مشکلی بوجود آمده است به ما اطلاع دهید تا آن را بررسی کنیم. همچنین ما با پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیسیون مرزی مشکل خاصی نداریم ومی توانیم این کمیسیون را تشکیل دهیم.


براساس این گزارش در این دیدار، طرف ایرانی مواردی از جمله اختلافات مرزبانی، تاخیر در بازگشایی دروازه های مرزی، تاخیر در آغاز فعالیت گمرک ترکمنستان، شرایط نامساعد زندانیان ایرانی در ترکمنستان، سخت گیری در صدور ویزا برای خانواده های ایرانیان زندانی در ترکمنستان، قوانین سخت گیرانه حتی نسبت به همراه داشتن قرص های مسکن، وجود مشکلات برای کامیون های ایرانی در مرز و سخت گیری برای چوپانان ایرانی را از جمله مشکلات ایجاد شده بین دو کشور ذکر کرد و خواستار همکاری ترکمنستان برای حل این مشکلات شد.


قربانف سفیر ترکمنستان نیز ضمن ارائه توضیحات کافی در خصوص موارد مطرح شده از سوی طرف ایرانی، در پایان تاکید کرد: با همکاری بیشتر دو کشور مسائل و مشکلات تجاری و مرزی دو کشور قابل حل خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha