• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96021609886
  • خبرنگار : 71511

جهانگیری در رادیو ورزش+ صوت

ماشین اقتصاد کشور را از ته دره بیرون آوردیم/ ورزش یکی از مهمترین دیپلماسی‌ها در دنیا است

ماشین اقتصاد کشور را از ته دره بیرون آوردیم/ ورزش یکی از مهمترین دیپلماسی‌ها در دنیا است

یک کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ورزشکاران دیپلماسی فرهنگی و ورزشی را با خود منتقل می‌کنند و می‌توانند جلوی بسیاری از اختلافات را بگیرند.

به گزارش ایسنا اسحاق جهانگیری در برنامه صدای انتخاب که بعد از ظهر امروز از شبکه رادیویی ورزش  پخش شد، اظهار کرد: امیدوارم این گفت‌وگو در راستای آگاهی بخشی بیشتر مردم برای انتخابات ریاست جمهوری کشور باشد. مردم می‌خواهند کسی را انتخاب کنند که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد لذا باید همه کمک کنند تا مردم بتوانند با آگاهی بخشی بیشتر بر  اساس برنامه ها کاندیدای خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هایی نسبت به مردم دارند که این مسئولیت‌ها به صورت جدی در قانون اساسی ذکر شده است. در این میان مهمترین مسئولیتی که نظام نسبت به مردم دارد، به بحث سلامت، نشاط و هویت غرور ملی باز می‌گردد. ورزش امری است که تمام این موضوعات را در بر می‌گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه باید به ورزش به عنوان یک مولفه تاثیرگذار نگاه کرد گفت:‌ ورزش سلامت ایجاد می‌کند. حکومت باید بودجه‌هایی را اختصاص دهد تا این سلامت همواره باقی بماند. کشور ما جوان است و با ورزش می‌توان نشاط و امید جوانان را تضمین کرد.

وی یادآور شد: وقتی جوانان ایرانی در مسابقات ورزشی حضور پیدا می‌کنند باعث می‌شود تا پرچم ایران افراشته و سرود جمهوری اسلامی ایران خوانده شود. همه مردم به دیدن چنین لحظه ای افتخار می‌کنند و به هویت ملی افزوده می‌شود. هویت ملی یکی از مهمترین موضوعاتی است که تمام دولت‌ها باید به آن توجه کنند چرا که انسجام کشور در طی همین موضوع رقم می‌خورد  با دیدن صحنه مسابقات یک ایرانی در عرصه بین‌الملل است که همه بدون توجه به مشکلات و یا مغایرت‌ها به ایرانی بودن خودشان فکر می‌کنند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به ورزش در سطوح مختلفی همچون ورزش همگانی، تندرستی، قهرمانی و حرفه ای اظهار کرد: همانطور که گفتم با توجه به ویژگی هایی که ورزش دارد دولت ها باید به صورت جدی به آن بپردازند، منابع مالی به آن اختصاص دهند و شرایطی را فراهم کنند تا مردم به تن درستی خود توجه کنند. درسال‌های اخیر سعی شده تا به ورزش همگانی توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: از همین طریق است که ورزشکاران به سمت ورزش‌های قهرمانی می روند. دولت در این جا هم باید از ورزش قهرمانی حمایت کند چرا که ورزشکاران ما برای حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی حاضر می‌شود. به طور کلی باید تاکید کنم که ورزش برای حفظ سلامت کودکان تا کهنسالان امری ضروری است.

جهانگیری در ادامه این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: عموما اماکن ورزشی در اختیار آقایان است و خانم‌ها با سهم کمتری از امکانات ورزشی روبرو هستند. باید منابعی در اختیار ورزش خانم ها قرار بگیرد تا این عدالت میان همه آنهایی که می خواهند ورزش کنند برقرار شود.

وی افزود: از سوی دیگر در مناطق محروم و شهرهای مرزی این شرایط سخت‌تر است. امکانات بین زنان و مردان و بین مراکز استان‌ها و مناطق روستایی باید به طور مساوی تقسیم شود. برای فراهم شدن عدالت در این حوزه بخش‌های خصوصی می‌توانند به دولت کمک کنند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه ششم توسعه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص داده شده است. من امیدوارم دولت آینده بتواند از این بودجه که مبلغی قابل توجه است برای بهبود شرایط ورزش استفاده کند. در این میان هم اندیشی به برنامه ریزان و صاحب نظران اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در ارتباط با رابطه اخلاق و ورزش گفت: اخلاق یکی از مهمترین ویژگی های جامعه اسلامی است. رسالت پیامبر (ص) نیز متوجه کردن مردم به سوی مکارم اخلاقی بوده است. در همین رابطه می‌توان گفت ورزش به شدت مورد توجه جامعه اسلامی قرار می گیرد. الگوی نسل جوان در چنین جامعه ای قهرمان هایش است. هنوز جهان پهلوان تختی و پوریای ولی به عنوان قهرمانان با ارزش‌های اخلاقی مورد توجه جوانان ما هستند.

جهانگیری یادآور شد:‌ معمولا نمی‌شود که جوانان را با دستور و دستورالعمل به کاری وا داشت. جایی که به آن‌ها سخت گیری کنیم اتفاق مثبتی نمی افتد. باید شرایط را طوری فراهم کنیم تا جوانان انگیزه تلاش و روی آوردن به حوزه‌های ورزشی را داشته باشد.

وی افزود:‌ اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست هایی است که تدوین شد تا کشور را به نقطه مطلوب برساند. در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی آمده است که اقتصاد ما باید در مقابل تکان‌های خارجی مقاومت کند. برای کشوری مثل ما که تحریم را تجربه کرده اجرای اقتصاد مقاومتی امری ضروری است.

جهانگیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند که شرایط اقتصادی ما بر خودمان متکی باشد و اگر در اروپا و آمریکا مشکل اقتصادی رخ داد بر روی قیمت نفت ما و در نتیجه اقتصاد کشور مان اثری نگذارد. اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ۲۴ گانه‌اش در بخش هایی به صورت مشخص می‌گوید برای رسیدن به چنین جایگاهی باید چه کارهایی انجام دهیم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همین راستا افزود:  دانش بنیان کردن اقتصاد اولین اقدام در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی است. این اقتصاد طرح می‌کند که آیا ما برای برطرف کردن نیازهایمان باید نفت بفروشیم یا به نیروی تفکر انسانی وابسته باشیم. همین موضوع در حوزه ورزش نیز صدق می‌کند.

وی سپس گفت:‌ باید توجه کرد که چگونه می‌توان ورزش کشور را اداره کنیم. باید آن را به فروش منابع طبیعی وابسته نگه داریم و یا سازوکارهایی برای اداره مستقل آن در نظر بگیریم. آیا بنگاه‌های اقتصادی ورزشی می‌توانند نیازهای این حوزه را برطرف کنند. مردمی کردن اقتصاد مهمترین کلید حل مشکلات است. باید مردم را در ساخت و سازها شریک کرد. در ورزش هم آن‌ها باید وارد کار شوند. چه اشکالی که ورزشگاه توسط مردم اداره شوند. هم مردم به سود برسند و هم دولت بتواند خدمات بهتری ارائه کند.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در حوزه های مدیریتی ورزش گفت: امروز ورزش را باید به مردم واگذار کنیم. بر این اساس است که ورزش عدالت بنیان می‌شود. با مشارکت و تقسیم امکانات مناطق محروم و مرزی هم از امکانات ورزشی و رفاهی برخوردار می‌شوند. عدالت در میدان ورزش یعنی اینکه مدیر و رئیس فدراسیون بر اساس شایستگی‌هایش انتخاب شود. اگر چنین اتفاقی افتاد می‌توان گفت که عدالت در این حوزه جاری شده است.

وی  با بیان اینکه در بخش ورزش می‌توان بر درون زایی تاکید کرد، گفت: توجه به درون زا بودن یعنی آنکه ظرفیت‌های یک حوزه را در نظر بگیریم. از طرفی وقتی هم به برون گرایی تاکید می‌کنیم یعنی اینکه ببینیم تولیدات داخلی ما امکان صادر شدن دارند و در مقابل هم می‌توانیم نیازهایمان را از بیرون از کشور وارد کنیم. در همین راستا باید ورزشی ایجاد کنیم که با دنیا در تعامل باشد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این دیپلماسی ورزشی یکی از مهمترین دیپلماسی‌ها است. مواردی مثل رابطه آمریکا و چین بوده است که از طریق تعامل‌های ورزشی از جنگ و درگیری جلوگیری شده است. ورزشکاران با خودشان دیپلماسی ورزشی و فرهنگی را به سایر کشورها منتقل می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به ضرورت توجه به حوزه اقتصاد برای بهبود شرایط ورزشی گفت:‌ کنترل رکود و  تورم و رونق و ایجاد اشتغال جهت گیری اصلی دولت است. اقتصاد ایران طی چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته حتی  زمانی تورم‌اش به بالای 40 درصد رسیده که جزو موارد بی سابقه بوده است. در سال 90 و 91 هم رشدمان منفی بود و هم تورم‌مان بسیار بالا بود. در آن شرایط زندگی و معیشت مردم بسیار سخت بود. اگر کسی کاری داشت از دست می‌داد، اگر بنگاهی بود توان مقابله با آن حجم از تورم را نداشت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مهم بود که دولت اقدامی انجام دهد و اوضاع را تغییر دهد. ما تلاش کردیم، اقتصاد کشور را که مانند ماشین به دره افتاده بود بیرون بکشیم، به جاده اصلی بیاوریم، ‌تعمیر کنیم و به راهش بیاندازیم. شاید سرعت حرکت این ماشین الان بالا نیست اما در مسیر درستی قرار دارد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در مقطع فعلی با انبوه جوانان تحصیل کرده که مطالبه کار دارند مواجهیم. ما برای حل مشکل آن‌ها شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کردیم. شرایط را برای سرمایه گذاری در حوزه‌های علمی فراهم آوردیم تا جوانان بتوانند در آن مشغول شوند. می‌توانند از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند و با بهره وری از منابعی که در اختیار سازمان جوانان است شرکت‌های دانش بنیان خود را پیش ببرد.

وی درباره رابطه برجام با بهبود اوضاع جوانان گفت:‌ در ابتدای توافق برجام عده‌ای می گفتند که این احتمال وجود دارد تا دولت کالاهای خارجی بخرد و وارد کشور کند. اما ما آمدیم و با برای شرکت های خارجی شرط گذاشتیم که باید حتما با شرکت های خصوصی ایرانی در تعامل باشید، مشارکت کنید و مازاد تولیدات را به خارج از کشور صادر کنید. اگر ما کالاهای ورزشی را با برندهای معتبر در کشورمان تولید کنیم حتما بازارهای زیادی در کشورهای همسایه خواهد داشت.

جهانگیری در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: انتخاب مدیران از مهمترین مسئولیت‌های رئیس جمهور است و رئیس‌جمهور کابینه را با وزرایش را تشکیل می‌دهد و اصولی را برای انتخاب مدیران در نظر می‌گیرد. این مدیران می‌توانند برنامه‌های خوبی تنظیم کنند و به پیشرفت اهداف دولت کمک کنند. مهمترین ویژگی یک مدیر پاکدستی و سلامت است.

وی گفت: اگر مدیر کلان کشور روی این موضوع حساسیتی نداشته باشد زیرمجموعه‌اش را هم درست انتخاب نمی کند. باید برای هر رشته‌ای مدیری کارآمد انتخاب شود که دانش کلی در ارتباط با آن حوزه داشته باشد. از سوی دیگر مدیر باید تجربه کافی هم داشته باشد. مدیر به همراه همکارانش باید نقاط قوت و ضعف را تشخیص دهد و از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد.

در ادامه این گفت‌وگو جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان گفت:‌ پیش از این بیماران از هزینه‌های بالای درمانی رنج می‌بردند. آن‌ها مجبور بودند برای تهیه ابزارهای پزشکی به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند. من قبلا هم گفته‌ام این دولت در بخش سلامت، کاری کارستان کرده است. به تعبیر مقام معظم رهبری هزار تا سخنرانی به اندازه آن که مریضی به بیمارستان برود و ببیند که شرایط بهداشت و درمان چگونه شده است، تاثیر ندارد.

وی افزود: الان هیچ ایرانی نیست که نگران باشد اگر مریض شد هزینه درمان را چگونه پرداخت می‌کند. پزشکان متخصص در این دولت به دورترین مناطق رفتند. هزینه‌های درمان را که با گذشته مقایسه می‌کنید متوجه این تغییرات می‌شوید. بیش از ده میلیون ایرانی را در سال 93 بیمه کردیم. در ابتدا فکر می کردیم کاری بلندپروازانه است اما چون مصمم شده بودیم که کار را انجام دهیم تمام تلاش‌مان را برای به انجام رساندنش به کار بردیم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در همین موضوع باید ذکر کنم که توجه به ورزش امری چندوجهی است. مهمترین آن پیشگیری از بیماری‌ها است. اگر دولت به ورزش توجه کند در واقع از هزینه‌های درمان در آینده کاسته است. در همین میان نیز باید به موضوع آسیب‌های اجتماعی هم پرداخته شود. مقام معظم رهبری چهار جلسه را به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص دادند. در این جلسات نمایندگان سه قوه برای هم فکری در مورد راه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی موضوعاتی را طرح کردند.

وی با اشاره به قوانین حمایتی اقتصاد مقاومتی از بخش خصوصی گفت:‌ پیش از این در قانون اساسی ما ذکر شده بود که حوزه‌های صنعت و معدن بزرگ باید دولتی باشند اما تعریفی از بزرگ بودن ارائه نشده بود. ما در واژه‌ها گیر کرده بودیم اما با ابلاغیه رهبری اقتصاد مقاومتی بیان می‌کند که مردم و بخش خصوصی می‌توانند در همه امور تا هر اندازه می‌خواهند حضور پیدا کنند. دیگر یک چند درصدی در مقابل یک چنددرصدی مطرح نیست. منظور این ابلاغیه صد در صد مردم است. همه می‌توانند نقش خود را برای پیشرفت اقتصاد ایفا کنند.

جهانگیری افزود:‌ دولت برای ورود بخش خصوصی به حوزه‌هایی مثل خدمات، رفاه و ورزش شرایطی را فراهم کرده است تا هم بخش خصوصی سود ببرد و هم مردم از خدمات راضی باشند. سال 75 تا 76 کلنگ ورزشگاهی را در اصفهان زدیم. زمان معاون اولی بنده بعد از این همه سال همان ورزشگاه را با همکاری و مشارکت شرکت خصوصی افتتاح کردیم. این مشارکت‌ها می‌تواند در همه سطوح ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به نقش زنان در حوزه‌های مختلف کشور خاطر نشان کرد: در برخی سال‌ها بیش از نیمی از حاضرین دانشگاه‌ها زنان بودند. بعدا خواستند با سهمیه جنسیتی این موضوع را در برخی رشته ها کنترل کنند اما زنان اعتراض کردند و این اعتراض به حق بود. در بحث ورزش و تفریح زنان در محرومیت هستند ما خیلی اماکن کمی برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی آن‌ها اختصاص داده‌ایم. البته در این دولت شاهد سفیر، فرماندار، معاون زن و حتی حضور بی سابقه زنان در مجلس بوده‌ایم  اما باید شرایط را برای حضور گسترده آن‌ها فراهم کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد که باید ورزش را از پایه و در آموزش ابتدایی قوی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha