• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96021710316
  • خبرنگار : 71496

با هدف حل بحران لیبی؛

وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی امروز در الجزایر گرد هم می‌آیند

وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی امروز در الجزایر گرد هم می‌آیند

وزرای خارجه سودان و کشورهای همسایه لیبی امروز (یکشنبه) نشستی در الجزایر برای بحث و بررسی تلاش‌ها و اقدامات انجام شده جهت حل بحران لیبی خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع مصر، مارتین کوبلر، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی به تازگی سفری به سودان برای بررسی تلاش‌های صورت گرفته درباره لیبی و هماهنگی موضعگیری‌ها برای حل بحران این کشور داشت.

ناظران بر این باورند که سفر دو روزه کوبلر به خارطوم در این مقطع زمانی برای تبادل نظرات و هماهنگ‌سازی موضعگیری‌های سازمان ملل با سودان،‌ به عنوان یکی از کشورهای همسایه لیبی که این سازمان بر نقش سازنده آن در حل بحران حساب کرده و اهمیت این کشور برای وضعیت لیبی ونیز تاثیر لیبی بر امنیت سودان انجام شد.

کوبلر در سفرش به خارطوم با وزیر خارجه سودان و چند تن از مسئولان این کشور دیدار و درباره اقدامات سازمان ملل برای نزدیک‌سازی رویکردها میان گروه‌های لیبیایی، تلاش‌های اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در این زمینه و نیز اقدامات وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی گفتگو کرد.

همچنین فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی در دیدار با مسئولان سودانی تحولات لیبی در دو سطح سیاسی و امنیتی و نیز راه‌های تقویت تلاش‌ها برای برقراری امنیت و ثبات را بررسی کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تقدیر از نشست‌های فائز السراج،‌ نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در ابوظبی حمایت خود از این نشست‌ها را اعلام و تاکید کرد: اتحادیه اروپا با تمامی امکانات خود به تشویق و همراهی روند سیاسی در لیبی ادامه خواهد داد تا تمامی گروه‌های لیبیایی در راستای تشکیل کشوری امن،‌ صلح‌جو و شکوفا با یکدیگر متحد شوند و البته این امر تنها با مشارکت مثبت و سازنده همه گروه‌ها ممکن است.

السراج صبح روز شنبه در مقر شورای ریاستی لیبی در طرابلس میزبان آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا و هیات همراهش بود.

شورای ریاستی لیبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که آلفانو در این دیدار ضمن اشاره به روابط تاریخی عمیق دو کشور، بار دیگر بر حمایت کشورش از دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد.

طبق این بیانیه آلفانو تلاش‌های السراج برای برقراری ثبات در لیبی و حفظ منافع مردم این کشور را ستود و با اشاره به افزایش امنیت در لیبی گفت: این امر نتیجه اقدامات شورای ریاستی و دولت وفاق ملی است، در واقع امنیت اساس ثبات و توسعه است.

سراج نیز در این دیدار با اشاره به حمایت رم از دولت وفاق ملی و تلاش‌های این کشور در راستای عبور از بحران فعلی در لیبی، بر عمق روابط عالی دو کشور تاکید کرد.

همچنین در این دیدار دو طرف به بررسی برخی موضوعات مهم مشترک پرداخته و اقدامات انجام شده در راستای اجرای توافقنامه‌های همکاری و پروژه‌های مشترک در زمینه مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی، تجارت انسان،‌ قاچاق از راه دریا و نیز همکاری‌های دو کشور برای تامین امنیت مرزهای جنوبی با آموزش نیروهای لیبیایی و تجهیز گارد مرزی به سیستم الکترونیکی پیشرفته را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علاوه بر این در دیدار مذکور امکان مبارزه با مهاجرت‌ها و قاچاق در شمال لیبی با وضع برنامه‌های مشترک جهت سرمایه‌گذاری در ساحل لیبی برای طرح‌های اقتصادی و توریستی بررسی شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha