• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۳:۴۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96021912330
  • خبرنگار : 71542

امر به معروف و نهی از منکر یار کمکی محیط زیست

امر به معروف و نهی از منکر یار کمکی محیط زیست

امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست از جمله حوزه های دینی است که در سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود، اما به دنبال تشکیل ستاد امر به معروف در کشور ، تفاهمنامه ای بین این ستاد و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شد و مسیر برای پیگیری جدی فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست هموار شد.

به گزارش ایسنا، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فرایض مهم دینی همواره در جامعه ما مورد توجه بوده است؛ به طوری که اهمیت این موضوع، بستر تشکیل «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» را در سال ۹۴ فراهم کرد. اگر چه تا قبل از تشکیل این ستاد، بحث امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما دنبال می شد ولی تشکیل این ستاد، سازو کار مشخصی را  تعریف کرد.

افزون بر این، ستاد فرصت توجه به مصادیق جدیدی از امر به معروف و نهی از منکر را در کشور ایجاد کرد؛ یکی مصادیقی که در تمام این سال‌ها با وجود توصیه های متعدد قرآنی و حدیثی بر آن چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. محیط زیست از جمله این مصادیق است.  

محمد مجابی - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال ۹۳ بر ضرورت ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست تاکید شد، می‌گوید: در یکی از مواد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست - که برآمده از اصل ۱۱۰ قانون اساسی است- بر ضرورت توجه به فرهنگ تاکید و در این بند مباحث امر به معروف برای حفظ محیط زیست طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف فرهنگ دینی و فرهنگ ملی ما بحث‌های مربوط به حفظ محیط زیست وجود دارد، تاکید می‌کند: مضامین قرآنی فراوانی در زمینه ضرورت حفاظت از محیط زیست داریم و لازم است این موضوعات به آحاد جامعه تذکر داده شود البته برای حفاظت از محیط زیست در وهله اول نیاز به «باور» داریم. به این معنا که باور کنیم که مشکل محیط زیست در کشور ما وجود دارد. تنها در این شرایط است که آب را اسراف نمی‌کنیم، با آب زمین را جارو نمی‌کنیم، آب‌ها را آلوده نمی‌کنیم، زباله‌ها را زمین نمی‌ریزیم و هوا را آلوده نمی‌کنیم.

امر به معروف و نهی از منکر توسط ائمه جمعه و جماعت دنبال می‌شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می کند: ورود ائمه جمعه به موضوع محیط زیست و مقوله امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه بسیار موثر است.به همین علت با ائمه جمعه و جماعات جلسات متعدد داریم تا مقوله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دنبال شود.

حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر - دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر- نیز چندی پیش در جریان انعقاد تفاهمنامه بین این ستاد و سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امر به معروف توصیه به هر هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر انذار از هر چیز بد و شر است، گفت: مقوله امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احکام اسلامی یک حرکت مردمی پیشگیرانه است. برای همین در دستوراتی که در ستاد مرکزی امر به معروف صادر شده، موضوع اسراف و تجمل‌گرایی در دستور کار این ستاد قرار گرفته و وظایف مشترکی برای دستگاه‌ها در این زمینه مشخص و تبیین شده است.

معصومه ابتکار- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- نیز بارها توجه به محیط زیست را از مولفه‌های امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده،او معتقد است: در امر به معروف و نهی از منکر تاثیر رفتار بیش از گفتار است. اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش معروف در حوزه‌های مختلف می شود و این امر، با ارائه و انجام رفتارهای درست و بهره‌مندی از روش‌های روزآمد ممکن می‌شود. تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله معروف‌های جهانی است زیرا همه جهان از این موضوع و گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن آسیب خواهند دید.

اما آنچه که موجبات خرسندی را فراهم می کند آنست که در ماه‌های گذشته بدنه تبلیغی کشور و متولیان امر معروف و نهی از منکر،محیط زیست را  به عنوان یکی از مقولات مهم - که مورد توجه قرآن کریم و احادیث است - محل تاکید قرار داده‌اند.

حجت الاسلام مصطفی طباطبایی نژاد - مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری- نیز ضمن اشاره به تاکیدات آموزه‌های دینی بر اهمیت حفظ منابع طبیعی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از راهکارهای مهم در حفظ و حراست از محیط زیست می‌داند.

ورود روحانیون در زمینه محیط زیست رشد بیشتری نسبت به گذشته داشته است

حجت الاسلام طباطبایی‌نژاد در مورد توجه جامعه روحانیت و ائمه جمعه نسبت به فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست با بیان اینکه جلساتی برای پیگیری این موضوع برگزار می‌شود، می‌گوید: تعداد زیادی از ائمه جمعه و علما به این مقوله‌ها می‌پردازند. در نتیجه ورود روحانیون در این زمینه رشد بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه برای بهره‌گیری از امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حفاظت محیط زیست باید ورود جدی در بحث آموزش و فرهنگسازی داشته باشیم، اظهار می‌کند: در بحث امر به معروف و نهی از منکر اگر ببینیم کسی کار خیری انجام می دهد او را باید به ادامه کار خیرش تشویق کنیم. از جمله کارهای خیر در حوزه محیط زیست، درختکاری به منظور ایجاد فضای بهتر است همچنین لازم است با ایجاد اشتغال برای کسانی که درختان را برای فروش چوب قطع می کنند، از ادامه این روند جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که جامعه ایران با معضلات محیط زیستی متعدد از جمله هدررفت آب، آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع، زمین‌خواری‌ها، انتشار آلاینده ها در صنایع و... دست به گریبان است، امر به معروف و نهی از منکر می تواند ابزاری برای اصلاح رفتارها باشد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha