• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96022415314
  • خبرنگار : 71545

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد

افزایش پوشش بیمه‌ای خطوط دریایی به یک میلیارد دلار

افزایش پوشش بیمه‌ای خطوط دریایی به یک میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بعد از اجرای برجام پوشش بیمه‌ای خطوط دریایی ایران به یک میلیارد دلار ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری، با بیان این‌که تحریم‌ها یکی از گلوگاه‌های اصلی اقتصاد ایران یعنی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته بود، گفت: علی‌رغم فشارهایی که تحریم‌ها به این شرکت، نفرات و شرکت‌های تابعه آن وارد می‌کرد، همکاران ما با تلاش‌هایی که صورت دادند توانستند بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنند اما با حصول برجام نیز تقریبا تمام محدودیت‌های این شرکت و حمل‌ونقل دریایی ایران برداشته شد.

وی در ادامه با بیان این‌که رفتن به سراغ دریافت پوشش‌ بیمه‌های بین‌المللی گام اول اقدامات شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام بود، اظهار کرد: بی‌شک یکی از مهم‌ترین مواردی که برای دریافت سفارشات و برقراری ارتباط با خطوط دیگر دریایی جهان زنده‌ کردن تضمین‌های بین‌المللی بود در گام اول با مذاکراتی که انجام شد موفق شدیم ۷۵ میلیون دلار پوشش بیمه‌ای برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دست بیاوریم که این رقم در گام دوم به ۴۵۰ میلیون دلار و در نهایت امروز به یک میلیارد دلار ارتقاء پیدا کرده است و همکاری بیمه‌ای ما با کشور نروژ و انگلستان ادامه دارد.

*** ۱۰ فروند کشتی مگاسایز به ناوگان کشتیرانی اضافه می‌شود
مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تشریح دیگر دستاوردهای برجام با اشاره به احیای قراردادهای معطل مانده زمان تحریم، تصریح کرد: تا پیش از شروع تحریم‌های هسته‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی بین‌المللی امضاء کرده بود که یکی از آنها سفارش ۱۷ کشتی از شرکت هیوندایی کره در سال ۲۰۰۸ بود که قرار بود تمام هزینه ساخت آنها را شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداخت کند و ۱۵۹ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت برای این سفارش‌ها به طرف کره‌ای داده بود، اما در سال ۲۰۱۰ بعد از وضع تحریم‌های بین‌المللی و معطلی‌هایی که در پرداخت‌های ایران پیش آمد طرف کره‌ای در این قرارداد ادعای خسارت کرد و با بیان این‌که ایران نمی‌تواند نسبت به آن هزینه پیش پرداخت هیچ گونه ادعایی داشته باشد با اشاره به خسارت‌های مالی ناشی از تعلل در پرداخت‌های طرف ایرانی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۷۸ میلیون دلار نیز طلب خسارت کرد.
سعیدی ادامه داد: بعد از امضای سند برجام در حالی که شرکت هیوندایی درخواست مذاکره طرف ایرانی را به سختی قبول کرد پس از یک سال و سه ماه مذاکره شکل این قرارداد تغییر کرد و در حالی که تا پیش از این قرار بود کل هزینه ساخت کشتی‌ها توسط ایران پرداخت شود قرار شد تا شرکت هیوندایی طی قراردادی به ارزش ۶۷۰ میلیون یورو، ۱۰ فروند کشتی مگاسایز را با فاینانس ۸۰ درصد تولید کند به‌ طوری که سهم ایران از این مشارکت ۲۰ درصد تعیین شد که آن ۲۰ درصد نیز همان پیش‌ پرداخت اولیه برای قرارداد پیشین ساخت کشتی خواهد بود.
*** فروردین ۹۷ اولین کشتی کانتینربر بزرگ به ایران تحویل می‌شود
وی درباره جزییات قرارداد  ساخت ۱۰ کشتی توسط شرکت هیوندایی اظهار کرد: در حالی که پیش از این آخرین ظرفیتی که ما بر روی کشتی های کانتینر برداشتیم ۶۵۰۰  TEU (ظرفیت حمل کانتینر) بود ولی، بر اساس این قرارداد ایران برای اولین بار صاحب کشتی‌های مگا سایز می‌شود و چهار فروند کشتی مگا سایز ۱۴ هزار ۵۰۰ TEU به ناوگان دریایی ایران اضافه خواهد شد ودر کنار اینها نیز شش فروند MR Size تانکر خواهیم داشت که این شناورهای بزرگ برای حمل محصولات، پتروشیمی و شیمیایی هستند.
سعیدی افزود: سال به سال تولید پتروشیمی ما در حال افزایش است و در حال حاضر تولید متانول به هشت میلیون تن رسیده است که پنج میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد، به همین دلیل ما کشتی‌هایی را سفارش دادیم که بتواند نیازهای تولید کننده‌های داخل کشور را بر طرف کند و مزیت صادراتی را برای جمهوری اسلامی ایران  تامین کنیم.
وی درباره زمان ورود این کشتی‌های سفارش داده شده به آب‌ها و ناوگان ایران توضیح داد: اولین فروند از کشتی‌های ۱۴هزار ۵۰۰ TEU در فروردین ماه ۱۳۹۷ وارد بنادر ایران خواهد شد و بعد از آن هر ماه یک کشتی به این ناوگان اضافه می‌شود که بعد از ۱۰ ماه تمام سفارش تحویل خواهد شد. و با توجه به این که ناوگان دریایی ما سریع به روز رسانی و نو سازی می‌شود، می‌توانیم قابلیت رقابت با کشورهای بزرگ و شرکت‌های بین المللی را بدست آوریم و ایران دیگر از نظر صادراتی و وارداتی نیازمند کشتی‌های خارجی نخواهد بود.
*** شرکت کشتیرانی ایران-هند احیا شد
مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت شرکت‌های مشارکتی قدیمی ایران-هند و ایران- مصر گفت: از ۴۰ سال پیش از انقلاب اسلامی قرار دادی میان ایران و هند بسته شد که طی آن شرکت دریایی مشترکی با عنوان ایران-هند تشکیل می شود و در حوزه دریایی شروع به فعالیت می‌کند تا این که این همکاری به دوران تحریم می‌رسد و دولت هند، طی مصوبه‌ای اعلام می‌کند که این شرکت باید منحل شود.
وی بیان کرد: زمانی که این اعلام شد، امکان مذاکره با طرف هندی را فراهم کردیم و حتی در یک نشست بین المللی این موضوع را با نخست وزیر هند نیز مطرح کردیم و اهمیت وجود این شرکت را برای او شرح دادیم. در پی همین دیدار این مسئله پیگیری شد و در نهایت مصوبه قبلی دولت هند لغو و این شرکت فعال شده است.
سعیدی درباره چشم انداز همکاری شرکت ایران - هند ادامه داد: نقشه همکاری خوبی برای این شرکت پیش‌بینی شده است و از آنجا که هند قصد سرمایه گذاری در چابهار را دارد، می توان امکان حمل و نقل تجهیزات و کالاهای هندوستان را از طریق این شرکت، به افغانستان و کشور های حوزه CIS فراهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha