• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96022516411
  • خبرنگار : 71567

سخنگوی دانشگاه تشریح کرد

روند اخذ مجوز رشته محل‌های دکتری دانشگاه آزاد

روند اخذ مجوز رشته محل‌های دکتری دانشگاه آزاد

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی روند اخذ مجوز رشته محل‌های دکتری این دانشگاه و نحوه تعامل این دانشگاه با وزارت علوم و بهداشت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی علوی فاضل در خصوص نحوه ارتباط دانشگاه آزاد با وزارت علوم در زمینه روند اخذ مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه،‌ اظهار کرد: این مسئله از آنجا نشئت گرفته که ما بر اساس توافق صورت گرفته میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1393 به صورت سالانه و به عبارتی موقت اقدام به دریافت مجوز برای رشته‌ها می‌کردیم تا فرآیند زمان بر تصویب رشته‌ها که در سال‌های قبل مسئله‌ساز شده بود به سرانجام برسد. اما نکته‌ای که در مورد دفترچه سال 96 وجود دارد، این است که پس از انتشار دفترچه برخی رشته محل‌ها هنوز تأیید و تعیین تکلیف نشده بود که با حضور دکتر نوریان در مقام سرپرست دانشگاه و پیگیری ایشان این روند تسریع شد و به نتیجه رسید و ما توانستیم نسخه جدید را ارائه کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ما از سال 93 تا 96 برای هر سال مجوز کتبی جداگانه از وزارت علوم داریم مبنی بر این که تمام پذیرش‌ها مورد تأیید است و جذب دانشجو در کدرشته‌محل‌های درج شده در دفترچه بلامانع است، در حال حاضر ما هیچ رشته فاقد مجوزی را در دفترچه آزمون نداریم. بنابراین حذف برخی از رشته‌محل‌ها که در دفترچه آزمون دکترای دانشگاه آزاد اسلامی به چشم می‌خورد، ناشی از لغو مجوز این رشته‌ها نیست.

سخنگوی دانشگاه آزاد تاکید کرد: ما ممیزی و ارزیابی‌هایی از رشته‌های دانشگاه آزاد داریم، به عنوان مثال برای سال 95 پذیرش برخی رشته‌ محل‌ها را که در سال 94 به شکل مشروط مجوز پذیرش یک دوره دانشجو به آن‌ها داده بودیم را لغو کردیم، اما دفترچه سال 96 تفاوتی با دفترچه سال 95 ندارد. اگر چه برخی اشتباهات در مرحله تایید دفترچه امسال وجود داشت که آن هم ناشی از عدم توجه به مجوزهای قبلی پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها بود که مربوط به سال‌های قبل یعنی حدود 10 سال پیش و یا بیشتر بود.

به گفته علوی فاضل، البته دوستانی که مسئولیت بررسی مجوزها را داشته‌اند فقط مجوزهای چند سال اخیر را مورد توجه قرار داده بودند و به همین دلیل برخی موارد حذف شده بود که با توضیح دانشگاه آزاد این رشته‌ها مجددا به دفترچه افزوده شد که جای تشکر از همکاران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم دارد.

وی به سابقه مشکلات تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد که در سال‌های گذشته وجود داشت اشاره کرد و گفت: سابقه این مباحث به متوقف شدن رویه جاری برای تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد در سال‌های پیش بازمی‌گردد که این موضوع منجر به باقی ماندن بیش از 3000 کدرشته محل دانشگاه آزاد اسلامی در صف بررسی و تصویب وزارت علوم شده بود.

علوی فاضل یادآور شد: بر اساس قانون، دانشگاه آزاد نیز همانند سایر دانشگاه‌ها باید درخواست‌های خود برای تأسیس رشته محل‌های جدید را حسب نوع رشته به شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اعلام کند، ‌اما در عین حال از سال‌های دور برخی رشته‌ها در این دانشگاه با استناد به ماده واحده تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده بود که در آن زمان ما رشته‌هایی را داشتیم که با وجود راه‌اندازی آن‌ها با مصوبه مجلس،‌ وزارت علوم نیز بر بررسی و از تصویب گذراندن آن‌ها تأکید داشت.

سخنگوی دانشگاه آزاد افزود: در هر صورت فرآیند درخواست برای ثبت رشته‌های جدید و کسب مجوز از وزارت علوم از زمان دکتر جاسبی آغاز  و این درخواست‌ها از همان زمان ثبت شده بود که با طولانی شدن مرحله تصمیم‌گیری و تصویب،‌ پس از به ریاست رسیدن دکتر دانشجو این موضوع، ‌در سال 1391 پیگیری و صورت‌جلسه‌ای نوشته شد و شرایط ادامه پذیرش به ویژه در واحدهای علوم و تحقیقات و شرایط تصویب رشته‌ها با استفاده از ظرفیت هیات علمی استانی تا به سرانجام رسیدن فرآیند طولانی تصویب رشته‌ها،‌ برخی مجوزها، شامل رشته‌ها و برخی واحدهای دانشگاهی، معتبر باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند اجرای کامل توافق فوق از سال 93 شروع شد و با همکاری خوب وزارت علوم، ‌شورای گسترش و دانشگاه پیش رفت. در واقع بیشترین پیگیری این موضوع در زمان دکتر میرزاده انجام گرفت و مدارک مورد نیاز رشته‌ها تکمیل شده و حتی هر رشته دو بار مورد ممیزی قرار گرفت. البته در این راستا کارشناسان مجرب حوزه آموزشی دانشگاه با حضور در واحدهای دانشگاهی و بررسی مدارک اعضای هیات علمی،‌ امکانات دانشگاه و ابعاد مختلف رشته مورد درخواست، درخواست‌های دارای شرایط قابل قبول را نگه داشته و درخواست‌های ضعیف را حذف کردیم و یا برای واجد شدن شرایط لازم به آنها مهلت دادیم. در واقع اگر ما امکانات یک رشته را نداشتیم به هیچ وجه به دنبال راه‌اندازی آن نمی‌رفتیم و تحت هیچ شرایطی استانداردهای آموزشی را کنار نگذاشتیم.

دکتر علوی فاضل گفت: باید بر این نکته تأکید کنم که درخواست‌های چند سال معطل مانده دانشگاه آزاد مربوط به مواردی بود که از نظر هیات علمی، ‌تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی کامل بود. در واقع وقتی دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه غیردولتی اقدام به جذب هیات علمی،‌ برپا کردن کلاس و فراهم کردن تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی می‌کند، هزینه‌ای را صرف می‌کند که در صورتی این صرف هزینه توجیه‌پذیر است که بتواند به ازاء آن دانشجویانی را تربیت کند. 

وی تاکید کرد: این که همه امکانات یک رشته فراهم شده باشد اما دانشجویی پذیرش نشود، در یک دانشگاه غیردولتی، معنا و مفهومی ندارد و البته ما برنامه ارتقای کیفیت در دانشگاه را در دستور کار داریم که با تأکید ریاست هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه، دکتر ولایتی به عنوان مهمترین اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است.

سخنگوی دانشگاه آزاد در خصوص نحوه تعامل این دانشگاه با وزارت بهداشت نیز گفت: خوشبختانه ارتباط دانشگاه آزاد با وزارت بهداشت بسیار خوب است و الزامات وزارت بهداشت نیز در این دانشگاه کاملا پذیرفته شده است. به طور نمونه ما در مهرماه سال 1392 حدود 27 تا 28 هزار نفر در مقاطع مختلف کاردانی، کاشناسی و دکترای حرفه‌ای گروه علوم پزشکی پذیرش دانشجو داشتیم،‌ اما با توجه به اهتمام ریاست وقت دانشگاه و معاون آموزشی وزارت بهداشت به عمل در چارچوب ضوابط و مقررات، این پذیرش به حدود 9 هزار و 400 نفر در سال 93 رسید و از طرف دیگر جذب هیات علمی در گروه علوم پزشکی و فرآیند کسب مجوز برای آن سرعت گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، دکتر علوی فاضل در پایان گفت: در حال حاضر نیز به پشتوانه استانداردسازی‌های صورت گرفته در دانشگاه آزاد، برای اولین بار مجوز دوره‌های تخصصی و دستیاری از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم. در واقع سرمایه‌گذاری که از نظر تجهیزات، امکانات و استانداردسازی در این دانشگاه اتفاق افتاد، موجب اعتماد وزارت بهداشت برای اعطای مجوز به دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی دوره‌های تخصصی در این دانشگاه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha