• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96030100690

کارگاه رویت هلال ماه و بازدید از بزرگترین رصدخانه فعال کشور در تبریز

کارگاه رویت هلال ماه و بازدید از بزرگترین رصدخانه فعال کشور در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز در نظر دارد کارگاه آموزشی رویت هلال ماه مبارک رمضان را با مشارکت انجمن نجوم آیاز تبریز و ستاد استهلال استان آذربایجان شرقی برگزارکند.

سید عماد الدین قاضی طباطبایی، رئیس انجمن نجوم آیاز تبریز با اعلام اینکه این کارگاه یک روزه ساعت 16 جمعه 5 خرداد برگزار خواهد شد به ایسنا گفت: توضیح پدیده رویت هلال ماه و رصد این پدیده از برنامه‌های این کارگاه است. در کنار کارگاه آموزشی، بازدید از رصدخانه خواجه نصیرطوسی هم انجام و به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه اعطا خواهد شد.

وی با اعلام اینکه ظرفیت این برنامه محدود است گفت: علاقمندان برای ثبت‌نام می‌توانند تا دوم خرداد به پایگاه http://riapa.tabrizu.ac.ir/ مراجعه کنند.

اصغر عسگری، رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز درباره این رصدخانه گفت: رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در 45 کیلومتری جنوب تبریز بر فراز کوه بلیندی با مستقر است.این رصدخانه دارای یک تلسکوپ خورشیدی انکساری (6 اینچی ) است که برای بررسی پدیده‌های خورشیدی، لک‌ها و شراره‌ها استفاده می‌شود و مجهز به فیلتر است. 

وی افزود:  وجود دو تلسکوپ 40 و 60 سانتی‌متری کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر 11 ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 کیلووات و ژنراتور 5 کیلووات از جمله امکانات موجود در این رصدخانه است.

به گفته عسگری، یک تلسکوپ فعال24 اینچی  نیز در سال 2016 راه اندازی شده و در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ فعال ایران است. هر کدام از این تلسکوپ‌ها درگنبدهای جداگانه قرار دارند و هر گنبد دارای سه طبقه است.

وی گفت: رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی در حال حاضر بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی محققان از سراسر کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha