• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 96030804522
  • خبرنگار : 30054

یک فعال حوزه طراحی وب تاکید کرد

خلاء جدی طراحی تجربه کاربری در صنعت فناوری اطلاعات ایران

خلاء جدی طراحی تجربه کاربری در صنعت فناوری اطلاعات ایران

مدیرعامل مرکز طراحی اسپیرال گفت: طراحی تجربه کاربری (UX Design) زمینه مناسبی برای تبدیل شدن به یک گفتمان مطرح در حوزه طراحی سایت را دارد.

حامد بیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ایسنا، درباره صنعت طراحی وب گفت: بیش از ۶۰۰ شرکت در تهران به فعالیت در این صنعت می‌پردازند که تعداد زیادی از آنها در حال ارائه راهکارهای رایج و کلیشه‌ای در طراحی وب هستند.

بیدی درباره عدم فعالیت جدی اغلب شرکت‌های طراحی وب در بخش طراحی تجربه کاربری اضافه کرد: اگرچه برخی استارتاپ‌ها به صورت فعال و با به‌کارگیری تیم‌های قوی UX Design در این زمینه فعالیت‌های قابل قبولی دارند، اما طراحی تجربه کاربری و پیش‌نیاز آن یعنی کاربرپژوهی در اغلب پروژه‌های تحت وب که به شرکت‌های طراحی وب سپرده می‌شود، مغفول می‌ماند.

این استاد دانشگاه درباره استراتژی متفاوت مرکز طراحی اسپیرال در طراحی وب بیان کرد: این مجموعه با توجه به نیاز رو به رشد طراحی وب‌سایت‌های فراگیر در کشور، بازار هدف خود را مشتریانی قرار داده است که به اهمیت دیزاین در وب‌سایت خود پی برده‌اند و می‌دانند کوچک‌ترین تغییرات مانند تغییر رنگ در بخشی از سایت نیز در بازخورد کاربران آنها و بازدهی تجاری آن تاثیرگذار است.

وی با اشاره به مرحله آنالیز و پژوهش در پروژه‌های مرکز طراحی اسپیرال افزود: از آنجا که این مرکز طراحی با انجام مجموعه‌ای از تحقیقات میدانی در قالب کاربرپژوهی، به طراحی و تدوین سناریوهای تجربه کاربری می‌پردازد، راهکارهای ارائه شده در زمینه طراحی وب و اپلیکیشن اغلب متمرکز بر نیازهای کاربران است که این امر باعث افزایش بازدهی پروژه‌ها و در نهایت رضایت کاربران و صاحبان کسب و کار شده است.

بیدی به توضیحاتی درباره اهمیت نگاه کیفی در زمینه طراحی وب‌سایت و نرم‌افزارهای تحت وب پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های موجود در این زمینه برخلاف کیفیت طراحی به کمیت ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار می‌پردازند، کیفیت طراحی می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی مهم در محصول مطرح شود.

 مدیرعامل مرکز طراحی اسپیرال درباره مفهوم کلی دیزاین نیز بیان کرد: دیزاین به معنای حل مسئله با استفاده از راهکارهای بصری است در حالی‌ که برخی افراد تعریف آن را به تاثیر سلیقه افراد در طراحی محدود می‌کنند.

وی افزود: در طراحی وب نیز برای آن که طراحی به کارکرد اصلی خود یعنی حل مسئله منجر شود، باید تمام عناصر آن در راستای رفع دغدغه‌ها و نیازهای کاربر باشد و برای همین کاربرپژوهی در طراحی وب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاربرپژوهی به تحقیقات درباره مخاطبان یک پروژه می‌پردازد و مشابه تحقیقات بازار است با این تفاوت که انسان‌ها را به عنوان یک کاربر وب‌سایت در نظر می‌گیرد.

بیدی در ادامه توضیحات مربوط به کاربرپژوهی گفت: اطلاعات به دست آمده در مرحله کاربرپژوهی ماده خام طراحی تجربه کاربری را شکل می‌دهد که علاوه بر راحت‌تر شدن فعالیت کاربران در وب به این موضوع پرداخته می‌شود که او باید تجربه خوشایندی در زمان حضور در وب‌سایت داشته باشد.

به گفته وی فعالیت در زمینه بهینه کردن تجربه کاربری اغلب به تغییرات قابل اندازه‌گیری و مثبتی در ماهیت کسب‌وکار می‌انجامد.

مدیرعامل مرکز طراحی اسپیرال، طراحی تجربه کاربری را زمینه‌ای بین رشته‌ای دانست و بیان کرد: طراحی تجربه کاربری از نظر فنی بین طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی، مدیریت کسب‌وکار قرار دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌بایست حداقل در این سه حوزه دانش لازم را داشته باشند.

وی به افزایش ضریب نفوذ اینترنت و رونق کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره کرد و افزود: با توجه به این موضوع «تخصص‌محور شدن» راهکار مناسبی برای ارتقای سطح طراحی وب‌سایت و طراحی تجربه کاربری در ایران به نظر می‌رسد؛ همین‌طور دانشجویان نیز می‌توانند با دنبال کردن مقالات روز دنیا و انجام کارهای پژوهشی کاربردی در قالب پایان‌نامه در این حوزه به افزایش دانش بومی کمک کنند. در مقابل البته بنگاه‌های اقتصادی نیز باید با حمایت‌های خود این موضوع را جدی ببینند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha