• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96030905168
  • خبرنگار : 71129

درگیری‌ها در فیلیپین، نگرانی از حضور داعش را قوت بخشیده است

درگیری‌ها در فیلیپین، نگرانی از حضور داعش را قوت بخشیده است

ارتش فیلیپین امروز (سه شنبه) اعلام کرد، شبه نظامیانی که با حمله به شهر ماراوی در جنوب، کنترل آن را به دست گرفته بودند، قصد داشتند در جریان ماه رمضان دست به حملاتی بزنند تا به عنوان شاخه‌ای از داعش به رسمت شناخته شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، ادواردو آنو، رئیس ستاد مشترک ارتش فیلیپین گفت: سربازان فیلیپین کنترل ۷۰ درصد از ماراوی در جنوب این کشور را به دست گرفته‌اند؛‌ شهری که شبه نظامیان مسلح برای یک هفته با ارتش در آن درگیر بودند. در این درگیری‌ها ۱۰۰ شبه نظامی، سرباز ارتش و غیرنظامی کشته شدند.

وی گفت: آنها می‌خواستند به جهان نشان دهند که شاخه‌ای از داعش می‌تواند در فیلیپین وجود داشته باشد؛ همانطور که در عراق و سوریه وجود دارد.

این درگیری‌های خشونت بار در پی یورش ناموفق ارتش فیلیپین برای گرفتن "ایسنیلون آپیون"، فرمانده شبه نظامیان صورت گرفته است که از سوی داعش به عنوان رهبری این گروه در فیلیپین به کار گمارده شده بود.

این فرد واعظ اسلامی و فرمانده سابق ابوسیاف بود که در سال ۲۰۱۴ با داعش بیعت کرد. او رهبر یک ائتلاف از ۱۰ گروه شبه نظامی کوچک است.

این فرمانده فرار کرده و مردان مسلح وفادار به وی این شهر را با ۲۰۰ هزار ساکن آن مورد هجوم قرار داده و اقدام به آتش زدن ساختمان‌ها و گروگان‌گیری کردند. این افراد می‌خواستند براساس برنامه ماه رمضان دست به حملات بیشتری بزنند.

در یک هفته گذشته، شبه نظامیان قدرت خودشان را نشان دادند اما ارتش فیلیپین تمام تلاش خود را به کار برد تا آنها را بیرون کند. این نگرانی به وجود آمده بود که ایدئولوژی خشن داعش دارد در جنوب کشور که محل اصلی فعالیت جدایی طلبان افراطی است، جا باز می‌کند.

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین تا اوایل ژوئیه سال جاری میلادی منع آمد و شد اعلام کرده است.

البته ارتش این کشور تاکید دارد که این جنگ نشانه اصلی از قوای شبه نظامیان نیست و آنها به دنبال گسترش فعالیت های خودشان هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش فیلیپین همچنین گفت که سه مالزیایی،‌ یک اندونزیایی و احتمالا چندین افراط گرای عرب در جریان درگیری ها در ماراوی کشته شدند.

البته رهبر این گروه شبه نظامی همچنان در این شهر مخفی است و مقام‌ها در تلاشند کشته شدن یک شبه نظامی ارشد دیگر را تایید کنند.

وی ادامه داد: دست کم ۶۵ شبه نظامی و ۱۵ نیروی ارتش فیلیپین به همراه ۱۹ غیرنظامی کشته شدند.

کارشناسان هشدار داده‌اند، داعش در عراق و سوریه ضعیف شده و می‌تواند "میندانائو" را در فیلیپین محل اصلی فعالیت خود قرار دهد و از شبه نظامیان محلی به نفع خود بهره ببرد. شبه نظامیان جنوب شرق آسیا که از خاورمیانه می‌گریزند می‌توانند در میندانائو ساکن شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha