• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96030905195
  • خبرنگار : 71542

فعالان محیط زیست ایرانیان را برای امضای یک نامه فراخواندند

فعالان محیط زیست ایرانیان را برای امضای یک نامه فراخواندند

فعالان حوزه محیط زیست نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل نوشته و خواهان بررسی اقدامات دولت ترکیه در حذف حق‌آبه کشورهای عراق و سوریه شده‌اند. اقداماتی که ایران را نیز تحت تاثیر گرد و غبار ناشی از خشک شدن تالاب‌های این کشورها قرار داده است.

به گزارش ایسنا، پرونده سدسازی‌های ترکیه و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن برای منطقه خاورمیانه، پرونده‌ایست که اگرچه برای فعالان محیط زیست ایران و حتی کشورهای همسایه چون عراق و ترکیه باز شده اما هنوز از سوی مسئولان ارشد کشور ما و حتی کشورهای عراق و سوریه به این موضوع توجه کافی و حرکتی جدی برای رسیدگی به این پرونده آغاز نشده است ولی این بار فعالان محیط زیست کشور قصد دارند با جلب توجهات بین‌المللی به این مسئله، الزام جهانی را برای مقابله با روند تخریبی ترکیه اتخاذ کنند.

هومان خاکپور - فعال حوزه محیط زیست و ایده‌پرداز کمپین میان‌رودان- که معتقد است ترکیه حق‌آبه پایین‌دست را رعایت نمی‌کند و با سدسازی‌های متعدد بر دجله و فرات باعث خشکی اکوسیستم‌ها در کشورهای عراق و سوریه شده است، به ایسنا، می‌گوید: دولت ترکیه از نابسامانی‌های موجود در عراق و سوریه سوء استفاده کرده است و از رعایت حق‌آبه این کشورها خودداری می‌کند. در حال حاضر عراق و سوریه با توجه به ناامنی در کشور خود نمی‌توانند مطالبه‌گر سهم آبی خود از ترکیه باشند.

وی تاکید می‌کند: بر اثر بسته شدن آب از سوی ترکیه بخش هورالعظیم عراق خشک و به کانون اصلی گرد و غبار تبدیل شده است که کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه ترکیه با ساخت سد بزرگ آتاتورک با ۴۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت مانع ورود آب دجله و فرات به عراق و سوریه می‌شود، می‌افزاید: ترکیه قصد دارد از طریق سد آتاتورک سطح اراضی کشاورزی خود را یک و نیم میلیون هکتار توسعه دهد.

وی افزود: خواستار ایجاد یک الزام بین‌المللی هستیم تا ترکیه را ملزم به رعایت حق‌آبه پایین دست کند بنابراین قصد داریم در جریان کنفرانس مقابله با پدیده گرد و غبار - که تیرماه سال جاری با حضور عالی‌ترین مقام سازمان ملل و وزرای خارجه و محیط زیست ۵۳ کشور در تهران برگزار می‌شود- نامه‌ای را به دبیر کل سازمان ملل برسانیم؛ نامه‌ای که حاوی مطالبات ما برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های دولت ترکیه است.

خاکپور در ادامه می‌گوید: از شهروندان ایرانی تقاضا داریم حمایت خود را از این طرح از طریق ثبت‌نام در سایت  حفاظت از تالاب هورالعظیم و امضای نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل نوشته شده؛ اعلام کنند. در شرایط حاضر حدود ۲۰ استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار است و تقریبا دو سوم شهروندان ایرانی با مشکل گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین امضای یک میلیون ایرانی دور از تصور نیست. شهروندان می‌توانند برای امضای این نامه با ورود به این سایت، مشخصات خود را وارد و ثبت نام کنند.

به گزارش ایسنا، متن نامه کمپین "میان‌رودان" خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

«جناب آقای آنتونیو گوتیرس، دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

با سلام احتراما به استحضار می‌رساند جمهوری ترکیه در دو دهه گذشته سدهای زیادی در حوضه آناتولی جنوبی و سرچشمه های دجله و فرات ساخته است که گنجایش تنها یکی از این سازه‌های غول‌آسا یعنی سد آتاتورک روی فرات که در ۱۹۹۲ آبگیری شد به ۴۸ میلیارد مترمکعب می رسد همچنین ساخت سد ۱۰.۴ میلیارد مترمکعبی ایلی‌سو روی سرشاخه‌های دجله از دسامبر ۲۰۱۴ در دست انجام است.
ساخت این سدها، نظام آب‌شناختی دو رودخانه بزرگ دجله و فرات را به شدت متاثر و مختل کرده و می‌کند و به متروکه شدن چندین میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشورهای سوریه و عراق انجامیده و بحرانی جدی در پایاب آنها یعنی هورالعظیم به وجود آورده است؛ بحرانی که سبب شده تا تالاب راهبردی هورالعظیم به بزرگترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه بدل شود.
جوامع بومی و مردم سوریه، عراق و ایران؛ یعنی خاستگاه کهن‌ترین تمدن‌های جهان چون ایرانی، سوری و بین النهرین به شدت از اثرات ویرانگر این سدها آسیب دیده و می‌بینند.
ادامه روند ویرانگر سدسازی دولت ترکیه و مهار آب این دو رودخانه، گذشته از نابودی کشاورزی و تشنگی روستاها و شهرها در میان‌رودان، طغیان پدیده گرد و غبار در باختر ایران را هم پدید آورده و پیوسته تشدید می‌کند؛ فرآیند ویرانگری که نه تنها سلامت که فعالیت‌های تولیدی و روزمره مردم را تهدید کرده است و آبادبوم‌های انسانی را به سمت متروکه‌شدن سوق می‌دهد.
پیامدهای ویرانگر سدسازی در ترکیه نه تنها به فجایع انسانی ناشی از جنگ تحمیلی در سوریه و عراق دامن زده و حقوق بشر را تهدید می‌کند، که با مفاد کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و بیانیه حقوق جوامع بومی سازمان ملل آشکارا مغایرت تام دارد.
چنین است که ما امضاکنندگان زیر از سازمان ملل متحد و یونسکو درخواست رسیدگی به وضعیت نگران‌کننده حق‌آبه جوامع بومی مولد در حوضه آبخیز دجله و فرات را داریم و خواهان احیای دوباره میان‌رودان از طریق گشودن دریچه‌های سدهای آناتولی جنوبی (به‌ویژه سد آتاتورک) و جلوگیری از ساخت و آبگیری سدهای در دست ساخت (به ویژه سد ایلی‌سو) هستیم.»

به گزارش ایسنا، این اقدام ضد محیط زیستی ترکیه در ماه‌های اخیر، تعدادی از مسئولان کشور را وادار به واکنش کرد، به طوری ‌که چندی پیش یکی از مدیران ارشد سازمان هواشناسی ایران، از احداث سدهای متعدد روی رودخانه فرات و تاثیر آن در تشدید گرد و غبار منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: سد آتاتورک ترکیه باعث کاهش ورودی رودخانه فرات شده است. این رودخانه وارد سوریه، عراق و بعد خلیج فارس می‌شود. در حال حاضر سدهای بسیاری در عراق و سوریه روی رودخانه فرات احداث شده ولی سد ترکیه بزرگترین این سدهاست و حجم آب بسیاری به منظور توسعه کشاورزی پشت سد ذخیره شده؛ این درحالیست که یگانه عامل حاصلخیزی خاک عراق و جلب جمعیت در جلگه خشک و گرم بین‌ النهرین، دو رود فرات و دجله محسوب می‌شود.

نباید فراموش کرد که ایران یکی از متضررین اصلی در این ماجرا است چون با خشک شدن تالاب‌های مرکزی عراق و سوریه و رها شدن اراضی کشاورزی به وسعت بیش از شش میلیون هکتار در این کشورهای جنگ زده، کانون گرد و خاک به شدت افزایش یافته به طوری که در دو دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر ریزگردها در کشورمان هستیم که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به غرب و مرکز کشور وارد کرده است.

محمد درویش - مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناس حوزه بیابان‌زدایی- نیز پیش از این وضعیت کنونی محیط زیست منطقه را عواقب زیاده خواهی‌ها، بلندپروازی‌ها و آزمندی‌های دولت اردوغان دانست و می‌گوید: اردوغان باید به‌خاطر این رفتارها به دنیا جوابگو باشد. دولت ترکیه با وجود اینکه عضو کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد است، طی ۱۵ سال اخیر بیش از ۳۸ میلیارد متر مکعب آب را با احداث سدهای متعدد از دجله و فرات دزدیده و متاسفانه دولت ایران نیز هیچ واکنشی نشان نداده است.

 اخیرا فرهاد دبیری - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست- نیز با بیان اینکه ترکیه با برنامه‌ها و پروژه‌های عظیم سدسازی در بالادست دو رودخانه دجله و فرات، یکی از مهمترین مسائل آینده منطقه خاورمیانه در زمینه بحران آب را تشکیل خواهد داد، تاکید می‌کند: در حال حاضر ترکیه در کشور خودش و در قسمت بالادست روی دجله و فرات سد می ‌زند و این مسئله که هر کشوری در سرزمین خود اقداماتی انجام دهد که لطمه به سرزمین دیگر وارد کند بر اساس معیارهای بین ‌المللی جای بحث دارد و وزارت خارجه باید به مسئله سد "آتاتورک" ورود کند.

یوسف بابادی -عضو کمپین میان‌رودان و فعال حوزه محیط زیست- به ایسنا می‌گوید: در حال رایزنی با تشکل‌های محیط زیستی خارج از کشور هستیم تا اهمیت موضوع میان‌رودان را در عرصه بین‌المللی گسترش دهیم. در شرایط حاضر با فعالان محیط زیست کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، انگلیس، آمریکا و فنلاند وارد مذاکره شده و توافقات ضمنی آنها را برای همکاری و مشارکت با کمپین میان‌رودان دریافت کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۲:۴۸

ضمن تشکر از راه اندازی این کمپین خواهشمند است در پایان این کمپین فکری به حال سدهای دریاچه اورمیه هم بکنند

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۰۰

باسلام، قطعاً مي بايستي جلوي اين زياده خواهي گرفته شود.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۱۷

قطعا باید جلوش گرفته بشه

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۰

به نظرم باید جلوی زیاده خواهیهای دولت ترکیه گرفته بشه تشکر از برگزار کنندگان این کمپین!

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۲

سلام باید جلوی زیاده خواهی ترکیه گرفته شود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۵

بنده بعنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگیان با این مضمون نامه اعلام همبستگی وهمراهی می نماییم . واز دست اندرکاران وفعالان محیط زیست کشور مان کمال تقدیر وتشکر را دارم /

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۶

دولت ما نباید کوتاه بیاد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۵۳

باتشکر امیدوارم به نتیجه برسد انشاالله

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۴

من نیز خواستار مقابله با این سد سازی و سو استفاده ترکیه از شرایط فعلی عراق هستم و شدیدا این عمل دولت ترکیه را که به محیط زیست کشورهای همسایه از جمله ایران خواهد زد را رد میکنم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۴

با سلام، بر طبق كنوانسيون جهان و حقوق انساني اين عمل دولت تركيه به هيچوجه قانوني و درست نيست . دولت شديدأ بايد پيشگيري كند. مردم ما با مشكلات زيادي مواجه شده اند و سلامتي انسانهاي زيادي در خطر است.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۰

آب متعلق به همه مردم کره زمین است.انحصار ممنوع

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۴۸

موافق هستم با اين نامه

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۵۸

ازشمامتشکریم که پیگیر مساءئل محیط زیست میشوید واز سوء استفاده کشورترکیه از ناامنی منطقه که بنفع خودش سدسازی میکند سازمان جهانی را مطلع وآگاه کنیم باتشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۶:۲۵

ضمن عرض سلام وخسته نباشید .بنده هم بنوبه خود ازاین حرکت عالی استقبال وحمایتهای میکنم امیدوارم همه دست دردست هم بتوانیم با پدیده ریزپردازنده بدرستی مقابله کنیم . محسنی

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۶:۵۲

باید جلوی زیاده خواهی های دولت ترکیه گرفته شود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۶:۵۶

بنده از فعالان محیط زیست هستم وبه این طرح بسیار موافقم وعاجزانه استدعا دارم برای رفع این مشکل هر سریعتر اقداماتی انجام بگیرد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۰۰

زیاده خواهی یک کشور نباید موجب تباهی چندین ملت گردد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۰۰

زیاده خواهی یک کشور نباید موجب تباهی چندین ملت گردد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۱۶

لطفا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۳۶

باسلام این یک اقدام انسانی است. لذا از راه اندازی این کمپین حمایت می کنیم.درود برشما

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۳۶

خوشحال شدم از این کمپین

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۴۱

آخه چطور میشه بدون اجازه این سد رو ساخت،من مخالف شدید این پروژه هستم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۴۲

با تشکر ازاین کمپینگ اگر جلوی سواستفاده ترکیه برای سد سازی نشویم. حتماشاهد. جنگ برای آب درآینده. آسیا خواهیم. بود لطفا بفکر ملتهای جنگزده. باشید دود این. بی تفاوتی در چشم. همه میرود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۴۴

لطفا يك نظرى هم به اب استان يزد كنيد يزد هم جزى از همين ايران هست

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۵۱

سلام اين كار تركيه عليه امنيت مردم ايران عراق وسوريه است بايد هرچه زودتر باآن برخوردشود وازاين كارجلوگيرى شود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۰۳

سلام باتشکر فراوان ازراه اندازی این کمپین،خوشحالم که مسولین امر متوجه چنین حرکت نادرستی از سوی دولت ترکیه شده اند،امیدوارم اقدامات لازم جهت پیشگیری از ایجاد این سدازطریق وزارت خارجه ،وزارت نیرو،ومراجع زیصلاح انجام پذیرد.اجرکم عندالله

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۱۳

باعرض سلام ازدولت تقاضا داریم با دیپلماسی جلوی این حرکت رابگیرد بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۳۱

ایسنا=بهترین رسانه که تاکنون دیدم.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۳۷

بعد از چندین سال باز کسایی این کار و کردن ازشون متشکریم که نگذاشند کشوری مثل ترکیه حق ما را بخورد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۱۴

با کمک دستگاه دیپلماسی بایستی جلوی سد سازی گرفته سود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۲۳

دوستان عزیز سدسازهای داخل خود ایران نیز مشکلات عدیده ای دارد ساخت مگا سدها که خود از زیربنا دجار اشکال است و منافع ان برای طراحان مشاوران و پیمانکاران است و ضررو زیان ان برای نسل امروز و اینده

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۳۶

با سلام چگونه می توان عضو کمپین شد و بر ضد این اقدامات ترکیه نظر داد؟

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۴۵

این اصلا عادلانه نیست ترکیه واقعا خودخواه ک بخواد مردم دیگرر کشوری را از نعمت آب محروم کنه ،و اراضی کشاورزی خودش گسترش بده .واقعا ب چ قیمتی بی آبی دجله و فرات و مردم عراق ک بخشی از زندگیشون هسش این رود از قدیم تا بحال،و یا ب قیمت گرد ودغبار و هوای ناسالم و نبود اکسیژن پاک برای ملت عزیزمون تو ایران بزرگ

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۰:۰۳

ما در منطقه غرب کشور از شدت آلودگی هوا دچار لنواع مشکلات تتفسی شده ایم. فکری به حال این مردم بدبخت بکنید

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۰:۰۳

سلام من حمايت خودراازاين کمپين اعلام ميکنم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۱:۱۸

لطفاً مانع این کار توسط ترکیه شوید.نباید هورالعظيم خشک شود.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۱:۱۸

با سلام من با این کمپین شما موافق هستم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۲:۵۵

موافق هستم.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۳:۱۳

سلام قویا خواستار رعایت حقابه ایران و کشورهای زیردست ترکیه هسنم . باید همه کشورها به مقررات بین المللی و حقوق دیگران احترام بگذارند .

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۱:۴۶

بنظر من تركيه بايد نسبت به رعايت حقابه سوريه وعراق از سوي محافل بين المللي تحت فشار قرار گرفته وأمرت رعايت كند

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۷:۲۷

بسیار عالییست این کمپین.به امید موفقیت.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۸:۵۷

این دیگه خود خواهی هست .عاقبت نداره این همه مردم ازاری

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۸:۵۹

باسلام، قطعاً مي بايستي جلوي اين زياده خواهي گرفته شود.این حق مردم ایران است وایرانی زنده است .

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۹:۰۸

شدیدا با این طرح ترکیه مخالف هستم واز دولت جمهوری به عنوان یک ایرانی مخواهم کلیه حق وحقوق ملتم را حفظ ونگهداری کند ..

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۰:۲۶

با سلام حتما با تدابیرویژە جلوی این زیادە خواهی گرفتەشود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۱:۱۶

باسلام. حتما باید با اقدامات ناپسند ترکیه مقابله شود.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۱:۲۳

با سدهای داخلی که ایران را نابود میکند چه میکنید

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۲:۱۵

این عمل ترکیه بسیار بد است وباید جلویش گرفته شود

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۳:۱۱

کاملا با نظرات شمادر این موارد موافقم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۴:۱۵

من مخالف ساخت این پروژه هستم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۵:۰۵

احسنت بر اين اتحاد ايرانيان

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۵:۵۱

باید به مسئولین ترکیه تذکر جدی داده شود تا نسبت به مسائل منطقه ای مسئولانه برخورد کنند.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۶:۰۵

سلام با تشکر از دست اندرکاران این کمپین . جلو ی زیاده خواهی ترکیه باید گرفته شود شاید کمترین قدمی برای برطرف شدن مشکلات مردم خوزستان برداشته شود سپاس سپاس سپاس یا علی

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۵:۲۲

با سلام و خسته نباشی خدمت همه دست اندر کاران واقعا باید جلوی زیاده خواهی ترکیه گرفته بشه تا هموطنای ما توی خوزستان بتونن تنقس کنن احسنت به شما و کمپینی وه راه انداختید به امید موفقیت

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۲ ۱۵:۱۴

من نیز با این کمپین موافق هستم باید برای آلودگی هوا در ایران و سایرکشوراهای منطقه فکری کرد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۷:۱۹

با سلام و احترام بنده نیز حمایت خود را از این کمپین اعلام و خواهان ورود وزارت امور خارجه ی کشورمان در این زمینه می باشم، جناب ظریف شما موظف هستید تمام امکانات خود را در جهت جلوگیری از زیاده خواهی های دولت ترکیه به کار بندید در غیر اینصورت شما مدیون تمام کسانی خواهید بود که عواقب اجرای این طرح متوجه آنها خواهد شد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۸:۴۰

اميد كه مقبول افتد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۲:۱۵

با سلام کار خیلی خوبیه امیدوارم نتیجه بده

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۱۷

حفظ منافع ملي وظيفه هروطن پرست ميباشد ايامحيط زيست واب وهوا جزء اولين خواسته ي انسان ها ومردم ايران نيست؟

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۱:۰۹

باید این طرح را خیلی سریع متوقف کرد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۸:۲۴

درود و سپاس و خدا قوت ان شاءالله که آدمها در کار خدا و طبیعت که آفریده ی اوست دست کاری نکنند ،

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۳ ۱۴:۰۹

امروز به اب این کشور طمع میکنند فردا به خاکش باید با کلیه آبزار وامکانات و پتانسیلهای موجود اقدام قاطعانه ای صورت گیرد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۳ ۱۵:۰۵

باید جلوی زیاده خواهی ترکیه ایستاد.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۴ ۲۲:۲۶

درخواست حق آبه ی هورالعظیم

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۵ ۰۱:۰۹

باسلام. تشکرمیکنم از زحمات بی دریغ دوست داران محیط زیست. امیدواریم بتوانیم بااتحاد بین آحادمردم مشکلات بوجود آمده را حل کنیم ولی درآخرباید فکری هم بحال محیط زیست وسوء مدیریت مسئولان کشورخودمان کنیم.رودخانه زاینده رود وتالاب گاوخونی هم قربانی این سوء مدیریتهاست

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۵ ۰۸:۵۲

برای جلوگیری از اقدام ترکیه نیاز به اتحاد منطقه ای با کشورهایی که مستقیم و غیر مستقیم درگیر ریز گرد و کم آبی میشوند هستیم تا دیر نشده باید اقدام کرد

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۱۵ ۱۱:۵۰

دولت باید پیگیر مشکلات و عوامل بوجود آورنده باشد کوتاه نیاد

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۲۲:۵۲

مخالف احداث سد ترکیه

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۲۲:۵۸

با سلام بدینوسیله مخالفت خود را با احداث این سد اعلام میداریم.

avatar

با سلام و عرض ادب حضور تمام ایرانیان عزیز و اصیل . لطفا صدای ما را از این سوی دریاچه ی خشک به تمام دنیا برسانید . مخالف هر گونه بی عدالتی و ظلم و ناجوانمردی هستیم. ندای هر ایرانی مسلمان اینست انسانیت هرگز خشک نمی شود. همیشه جاری و جاوید میماند . نباید این سد احداث شود .

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۱۵ ۰۸:۴۷

دولت های مقصر در این خصوص علی الخصوص ترکیه باید جوابگو باشند

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۱۵ ۱۵:۳۶

دریاچه هامون هم داره از بین میره به خاطر سد سازی افغانستان از آون طرف ترکیه. از دولت خواهش میکنیم کوتاه نیاد تحت هیچ شرایطی. نباید بگذاریم کشور عزیزمون رو خشک سالینابود کنه