• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96031006512
  • خبرنگار : 71191

طالبیان تاکید کرد؛

طرح ارائه شده برای «ثابت پاسال» نهائی نیست

طرح ارائه شده برای «ثابت پاسال» نهائی نیست

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: طرح ارائه شده برای کاخ «ثابت پاسال» یعنی تبدیل بخشی از فضا به مرکز اقامتی یا هتل نهائی نیست و باید در چند شورای کمیسیون ماده 5 و معماری و شهرسازی بررسی شود.

به گزارش ایسنا، به دنبال آخرین اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر توافق با مالک «ثابت پاسال» صبح 10 خرداد ماه پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به قالیباف، شهردار تهران با تاکید بر ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ «ثابت پاسال» بر اساس پیگیری معاونت امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، خواستار ارایه گزارش وضعیت ملک مزبور در اسرع وقت به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران شد.

پس از مطرح شدن این بحث‌ها؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه‌ای که چهارشنبه 10 خرداد با حضور خبرنگاران میراث فرهنگی برگزار شد، در این زمینه اظهار کرد: ‌از زمان اطلاع یافتن درباره خانه «ثابت پاسال» به شهرداری و وزارت راه نامه نگاری کردیم که از نظر اجتماعی باید به این فضا اهمیت داده شود، اهمیتی که نشان‌دهنده لزوم حفظ این خانه است چون طرح‌های تفصیلی باید به این موضوعات توجه کنند و این روند از جمله وظایف شهرداری است که به ثروت شهر حساس باشد و در این زمینه پیشقدم شود. 

او با اشاره به جلساتی که میراث فرهنگی استان تهران با مالک خانه در طول روزهای گذشته داشته است، گفت:‌ این جلسات به منظور تسهیل اتفاقات آینده برای این خانه تاریخی برگزار شده است و به آقای خسروآبادی اعلام کرده‌ایم که باید از مالک تعهد برای حفاظت از خانه گرفته شود.

*پیشنهاد مطرح شده برای ثابت‌پاسال نهائی نیست

وی ادامه داد: بر اساس مذاکراتی که در طول چند روز گذشته درباره این خانه انجام شده است، پیشنهاد شده بخشی از فضا به مرکز اقامتی یا هتل تبدیل شود و اصل خانه پابرجا بماند بنابراین اظهار نظر درباره تبدیل بخشی از فضا به هتل، نظر نهایی نیست. مالک خانه حتما باید توافق نهایی را بگیرد و بعد کارهای دیگر را انجام دهد.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که ‌از مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خواسته‌ایم که نخست تعهد حفاظت را از مالک «ثابت پاسال» بگیرد و سپس طرح وی در کمیسیون ماده پنج و سپس شورای عالی معماری و شهرسازی رفته و بررسی و نظر نهایی اعلام شود، ادامه داد: هنوز درباره نقشه‌ی خانه، تاییده گرفته نشده است معمولا باید همه مصوبات به شورای عالی معماری برود پس از آن اگر همه چیز درست بود تایید و به مالک اعلام می‌شود.

 وی با اشاره به حساسیت شهرداری و شورای شهر نسبت به این خانه پس از مطرح شدن وضعیت آن در چند سال گذشته و ورود میراث فرهنگی بیان کرد: گذراندن مراحل قانونی برای انجام هر اقدامی در خانه «ثابت پاسال» فرایند قانونی است که باید در کمیسیون ماده پنج تا معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی هم بررسی و انجام شود.

*«دفینه» با کمک بنیاد مستضعفان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

طالبیان همچنین در پاسخ به وضعیت موزه «دفینه» که توسط بنیاد مستضعفان در دست مرمت است گفت: در این موزه یک اشکال فنی برای ساختمان بود، آنها نقشه‌های خود را فرستادند که باید در شورای فنی بررسی شود و ما پس از اعلام نتیجه روی آنها کار می‌کنیم.

وی افزود: اگر چه قدری تعلل برای ثبت «دفینه» به وجود آمد اما با کمک کارشناسان بنیاد مستعضفان پرونده آن تهیه و ثبت شد.

طالبیان پس از اعتراض‌های دوباره خبرنگاران نسبت به ثبت آثار تاریخی در استان تهران تاکید کرد: باید در فرایند ثبت آثار تاریخی استان تهران تجدید نظر انجام شود.

*ما می‌توانیم جدا از اداره کل میراث تهران وارد عمل شویم

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت اثار تاریخی نیز در این زمینه تاکید کرد: «ثابت پاسال» مانند هر اثر تاریخی دیگر است و برای ثبت آن، روند حقوقی آن هیچ فرقی با دیگر آثار ندارد و سازمان میراث فرهنگی بر اساس وظایف قانونی خود عمل می‌کند.

او ادامه داد: روند برای ثبت این نوع آثار این گونه است که نخست میراث فرهنگی استان تهران پرونده را تکمیل و به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ارسال کند.

نظری با بیان این‌که ما تا امروز مقدمات را برای ثبت آغاز کرده‌ایم ولو اینکه آنها نخواهند کاری انجام شود، افزود: به هر دلیلی که در طول دو سال گذشته ثبت این بنای تاریخی انجام نشده اما فراموش نکنیم که سازمان میراث فرهنگی جدای از اداره کل میراث فر هنگی استان تهران این حق را دارد تا به صورت مستقل وارد عمل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha