• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96031307557
  • منبع : نمایندگی همدان

سم‌پاشی علیه تب کریمه کنگو در روستاهای اسدآباد

سم‌پاشی علیه تب کریمه کنگو در روستاهای اسدآباد

ایسنا/همدان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد از سم‌پاشی علیه بیماری تب کریمه کنگو در روستاهای مرزی این شهرستان با دیگر شهرستان‌ها خبر داد.

«عادل بصیری‌محمدپور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۴ اکیپ دو نفره دامپزشکی، عملیات سم‌پاشی ١۵ روستای مرزی و سم‌پاشی گاوداری‌های صنعتی این شهرستان را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در استان همدان و شهرستان اسدآباد خوشبختانه هیچ مورد آلوده و مشکوک از تب کریمه کنگو مشاهده و یا گزارش نشده است، گفت: با وجود این امر، اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری تب کریمه گنگو لازم است.

بصیری‌محمدپور در مورد مهمترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد: مردم گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و به مهر و لیبل روی لاشه توجه کرده، ضمن اینکه بعد از خرید گوشت، ٢۴ ساعت گوشت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود و از مصرف جگر و گوشت خام خودداری کنند.

وی پیشگیری لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل‌های خارجی(کنه‌ها) از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به مدت ٢۴ ساعت در یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تأیید دامپزشکی است.

بصیری‌محمدپور همچنین با اشاره به فعالیت ٣۵ قصابی در سطح شهرستان خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از تب کریمه کنگو، کلاس‌های آموزشی برای قصابان شهر و روستای اسدآباد  برگزار شده و آگاه‌سازی‌های لازم در رابطه با این بیماری انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، مخزن و ناقل آن بوده و جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند که انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است، دچار شود.

بصیری‌محمدپور با بیان اینکه این بیماری از طریق انسان به انسان نیز قابل انتقال است، یادآور شد: پرندگان، بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد یادآور شد: تماس با دام آلوده، گوشت و خون آن و نیز مصرف گوشت آلوده می‌تواند موجب انتقال این بیماری باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha