• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96033017245
  • خبرنگار : 71402

تحقیقات آکسفورد: از فیس‌بوک و توئیتر برای دستکاری افکار عمومی استفاده می‌شود

تحقیقات آکسفورد: از فیس‌بوک و توئیتر برای دستکاری افکار عمومی استفاده می‌شود

مطالعات آکسفورد در ۹ کشور نشان می‌دهد،‌ دولت و اشخاص از رسانه‌های اجتماعی به میزان زیادی برای اشاعه دروغ، اطلاع‌رسانی غلط و پروپاگاندا استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین،‌ نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد فاش می‌کند، از پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی برای دستکاری افکار عمومی در سراسر جهان استفاده می‌شود. این تحقیقات نشان می‌دهد، رسانه‌های اجتماعی یک میدان نبرد بین‌المللی برای "سیاست‌های کثیف" است.

به عنوان نمونه، در روسیه حدود ۴۵ درصد از حساب‌های توئیتری فوق‌العاده فعال ربات هستند. در تایوان که کمپینی علیه تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری آن به راه افتاده، هزاران حساب هماهنگ اما نیمه خودکار پروپاگاندای چین را پخش می‌کنند.

این تحقیقات که بخشی از "پروژه تحقیقات پروپاگاندای محاسباتی موسسه اینترنت آکسفورد" است، در ۹ کشور از جمله برزیل،‌ کانادا،‌ چین،‌ آلمان،‌ لهستان، اوکراین و ایالات متحده آمریکا انجام شد.

فیلیپ هوآرد،‌ پروفسور مطالعات اینترنت در آکسفورد با اشاره به نتایج تحقیقات می‌گوید: دروغ، شایعه، اطلاع‌رسانی غلط که از عوامل سنتی پروپاگاندار هستند، به صورت آنلاین منتشر می‌شوند و الگوریتم‌های فیس‌بوک یا توئیتر از آنها حمایت می‌کند.

محققان این پروهش در آمریکا هم به این نتیجه رسیدند که با پدیده‌ای به نام "ایجاد رضایت عمومی" روبرو هستند که در واقع توهم محبوبیت به وجود می‌آورد و در نتیجه یک نامزد سیاسی می‌تواند به محبوبیتی دست پیدا کند که قبلا نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha