• پنجشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96040803251
  • خبرنگار : 71477

رئیس‌جمهوری چین در سفری "تاریخی" به هنگ‌کنگ وعده خودمختاری آن را داد

رئیس‌جمهوری چین در سفری "تاریخی" به هنگ‌کنگ وعده خودمختاری آن را داد

در حالی رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) به مناسبت بیستمین سالروز بازپس گیری هنگ‌کنگ از انگلیس وارد این منطقه شد که فعالان برجسته دموکراسی پس از اعتراض در هنگ‌کنگ بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی‌ جینپینگ، رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) در جریان سخنرانی به مناسبت بیستمین سالروز بازپس‌گیری هنگ کنگ از انگلیس تاکید کرد، پکن نهایت تلاش خود را برای تضمین یک آینده وسیع برای خودمختاری هنگ کنگ انجام می‌دهد.

انگلیس اول ژوئیه سال ۱۹۹۷ هنگ کنگ را تحت فرمول "یک کشور، دو سیستم" به حاکمیت چین بازگرداند.

پکن متعهد شده است که سیستم کاپیتالیسم هنگ کنگ دست‌کم برای ۵۰ سال یعنی تا سال ۲۰۴۷ بدون تغییر باقی بماند اما هیچ اشاره‌ای نکرده که بعد از آن چه اتفاقی برای این شهر خواهد افتاد.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به محض ورود به فرودگاه هنگ کنگ گفت: هنگ کنگ همیشه در قلب من جای داشته است. ما می‌خواهیم به همراه بخش‌های مختلف جامعه هنگ کنگ به روند غیرمعمول این شهر در ۲۰ سال گذشته نگاهی بیندازیم، از تجارب درس بگیریم، به آینده نگاه کنیم و تضمین کنیم که فرمول "یک کشور، دو سیستم" باثبات و پایدار است و یک آینده وسیع و گسترده به همراه خواهد داشت.

این پیام شی جینپینگ برگرفته از پیام دیگر رهبران ارشد چینی بود که در گذشته به هنگ کنگ سفر کرده بودند؛ پیام‌هایی دال بر اینکه پکن توسعه، رفاه، سعادت و زندگی مردم این شهر را تضمین خواهد کرد.

وی در جریان سخنرانی لیونگ چون یینگ، رهبر در حال کناره‌گیری هنگ کنگ را که در سال ۲۰۱۴ میلادی اعتراضات طرفداران حامی دموکراسی را سرکوب کرده بود به خاطر مشارکت‌های برجسته‌اش با چین به ویژه در تضمین امنیت ملی تحسین کرد.

شی جینپینگ گفت: پنج سال گذشته برای هیچ‌کس آسان نبود.

سفر تاریخی سه روزه شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به هنگ کنگ نخستین سفر وی به این منطقه از زمان روی کارآمدنش در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود و در زمانی صورت گرفته که نگرانی‌های بسیاری نسبت به نفوذ رو به رشد پکن که آزادی‌های هنگ‌کنگ را تهدید می‌کند، وجود دارد.

جاشوآ وونگ، از فعالان برجسته حامی دموکراسی و ناتان لو، قانونگذار جوان چهارشنبه شب پس از برگزاری اعتراضی مقابل مرکز گردهمایی که میزبان برخی از رویدادهای بیستمین سالگرد بازپس گیری هنگ‌کنگ از انگلیس است به خاطر ایجاد مزاحمت عمومی بازداشت شدند.

همزمان با اینکه برخی از مردم مقابل این پاسگاه پلیس گردهم آمده بودند بیش از ۲۰ فعال صبح پنجشنبه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

منطقه اطراف این مرکز همایش و گردهمایی توسط موانع و ماموران پلیس محاصره شده و پلیس اعلام کرده که این کار را برای انجام اقدامات امنیتی مقابله با تروریسم با هدف تضمین امنیت شی جینپینگ انجام می‌دهد.

هنگ‌کنگ از زمان تحویل حاکمیتش از انگلیس به چین در سال ۱۹۹۷ تحت توافق "یک کشور، دو سیستم" اداره می‌شود که به این دولت‌شهر حقوقی را از جمله آزادی بیان و قوه قضائیه مستقل می‌دهد؛ حقوقی که در چین مشاهده نشده است.

اما در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که پکن با مداخله در حوزه‌های مختلف از سیاست گرفته تا آموزش و رسانه در حال نقض این توافق است.

اگرچه فعالان جوان متعهد شدند تا به اعتراضات خود در جریان سفر شی جینپینگ به هنگ‌کنگ ادامه دهند اما دیگر ساکنین این شهر اعلام کرده‌اند که سفر رئیس‌جمهور چین به هنگ‌کنگ را جشن می‌گیرند.

سفر رئیس‌جمهور چین روز شنبه با برگزاری مراسم تحلیف کاری لام، رهبر جدید هنگ‌کنگ که توسط کمیته حامی چین منصوب شده به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha