• پنجشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۶ / ۲۰:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96040803445
  • خبرنگار : 71442

گزارش یک جشن رادیویی/ رادیو ورزش 19 ساله شد

گزارش یک جشن رادیویی/ رادیو ورزش 19 ساله شد

«یکی از متعصب‌ترین افراد نسبت به این شبکه هستم، تعصبی که به رادیو ورزش دارم فکر نمی‌کنم هیچ کسی داشته باشد».

به گزارش ایسنا، مطلب بالا را مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت و از متولیان رادیو ورزش در پشت صحنه جشن تولد 19 سالگی رادیو ورزش گفت؛ ویژه‌برنامه‌ای که برای تولد رادیو ورزش امروز هشتم تیرماه به مناسبت هجدهمین سالگرد تولد رادیو ورزش به شکل زنده در استودیو پخش رادیو ورزش در ساختمان 9 دی (سازمان صداوسیما) و در حضور پیشکسوتان عرصه گزارشگری در رادیو و همچنین برخی مسوولان ورزشی برگزار شد.

مراسم سالگرد 19 سالگی رادیو ورزش در استودیو پخش زنده با کیک تولد و شمع 18 سالگی همراه بود. عوامل برنامه و از جمله میهمانان و کارشناسانی که به مناسبت تولد رادیو ورزش در این برنامه حضور داشتند، با عکس یادگاری و بریدن کیک این مراسم را به اتمام رساندند.

تعصبی که به رادیو ورزش دارم

مسعود اسکویی به عنوان یکی از پیشکسوتان شبکه رادیو ورزش در حین اجرای زنده ویژه برنامه «ورزش، نوزده نود و دو» در گفت‌وگو با ایسنا درباره تجربه سال‌های حضور در رادیو ورزش که از بانیان این شبکه نیز محسوب می‌شود، اظهار کرد: از بدو راه‌اندازی رادیو ورزش در رادیو حضور داشتم. از همان سال‌هایی که در یک اتاق با همکارانم شروع به کار کردیم، تاکنون. آن زمان که رادیو ورزش را راه انداختیم، به ما گفتند چه چیزی می‌خواهید بگویید؟! ابتدا از ساعات محدود شروع به برنامه‌ریزی با پوشش اخبار ورزشی کردیم و سپس 24 ساعته شدیم.

او در ادامه همچنین مطرح کرد: در حال حاضر یک شبکه دیگر نیز برای ورزش نیاز است و باید دو شبکه رادیویی ورزشی داشته باشیم؛ چراکه به میزان زیادی برنامه داریم که فرصت اجرای آنها وجود ندارد. اگر یک شبکه دیگر بدهند، تمام گزارش‌های رقابت‌های ورزشی در یک شبکه و برنامه‌های تولیدی و زنده هم در شبکه دیگر روی آنتن خواهند رفت.

این پیشکسوت رادیویی همچنین با بیان اینکه یکی از متعصب‌ترین افراد نسبت به رادیو ورزش است، مطرح کرد: تعصبی که من به رادیو ورزش دارم، فکر نمی‌کنم که هیچ فرد دیگری به رادیو داشته باشد.

او سپس یادآور شد: تمام روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و ثانیه‌های رادیو برای من خاطره است. همان اشک‌ها و لبخندها که اگر در رقابت‌های ورزشی پیروز شدیم، افتخار کردیم و اگر هم پیروز نشدیم، باز هم افتخار کردیم. بنابراین تمام این لحظه‌ها برای ما خاطره است.

اسکویی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در استودیو پخش رادیو ورزش یادآور شد که در حال حاضر رادیو ورزش 95 درصد از رقابت‌های ورزشی چه داخلی و چه خارجی را پوشش می‌دهد و مخاطبان زیادی دارد. در حال حاضر نیز برنامه‌های علمی حوزه ورزش با حضور استادان مختلف دانشگاهی تولید و پخش می‌شود و مخاطبان زیادی دارد. البته شاید هم برنامه‌های علمی رادیو ورزش کم باشد و این کم بودن بیشتر به دلیل نبود زمان است.

خاطرات المپیکی و 31 ماموریت خارجی با رادیو ورزش

غلامعلی پیرایرانی، از دیگر پیشکسوتان عرصه گزارشگری که سال‌هاست با رادیو ورزش همکاری می‌کند، امروز به جشن تولد رادیو دعوت بود. این گزارشگر پیشکسوت در گفت‌وگویی در استودیو پخش رادیو ورزش از همکاری‌اش با این شبکه سخن گفت.

او اظهار کرد: زمانی که ما در رادیو شروع به کار کردیم، سختی‌های زیادی داشتیم. امکانات اینترنتی و استودیو به این شکل نداشتیم و با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم اما خوشبختانه در حال حاضر امکانات در حد کافی است و فکر می‌کنم این مدت 18 سال برنامه‌ای نمانده باشد که رادیو ورزش به آن نپرداخته باشد.

پیرایرانی در ادامه با اشاره به ماموریت‌هایی که از سوی رادیو ورزش برای پوشش مسابقات ورزشی داشته است، یادآور شد: از طرف رادیو ورزش 31 ماموریت خارجی که شامل المپیک‌ها، بازی‌های آسیایی و مسابقات جام‌جهانی بود، گزارش کردم.

او گفت: با توجه به اینکه ورزش مقوله علمی است و نمی‌توان از آن تخطی کرد، نیاز به مطالعه و ارائه آن به شنونده از سوی یک گزارشگر بسیار زیاد است. بنابراین عزیزانی که به رادیو ورزش می‌پیوندند یا کسانی که در این شبکه فعالیت می‌کنند، باید مراقب این وظیفه خطیر باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با آمدن دکتر حمید قاسمی، گرایش شبکه ورزش به علم ورزش بیشتر شده است و ما شاهد حضور بسیاری از متخصصان و دانشگاهیان در شبکه رادیو ورزش هستیم.

اگر رادیو اتفاق شنیدنی‌ای نداشته باشد...

مسعود نجات، از تهیه‌کنندگان برنامه ورزشی «ورزش، نوزده نود و دو» نیز در گفت‌وگویی از سال‌های فعالیتش در رادیو ورزش گفت.

وی اظهار کرد: از سال 85 وارد رادیو ورزش شده‌ام. با توجه به علاقه‌ای که به حوزه ورزش داشتم، به پیشنهاد آقای ندیری به رادیو ورزش آمدم. بیشتر برنامه‌هایی که در رادیو ورزش تهیه می‌کنم مربوط به حوزه مدیریت ورزش است که شاخص‌ترین آنها برنامه «همیشه با ورزش» است که به مدت 11 سال است به روی آنتن می‌رود.

نجات در ادامه با اشاره به حضور پیشکسوتان عرصه گزارشگری و گویندگی در برنامه‌های رادیو ورزش اظهار کرد: ما در برنامه‌هایمان تلاش کرده‌ایم از حضور پیشکسوتان رادیو در برنامه‌هایمان استفاده کنیم. از قدیمی‌های رادیو، چه در حوزه مطبوعات و چه در حوزه گزارشگری، استفاده می‌کنیم.

او سپس گفت: زمانی که به رادیو وارد شدم به این شکل رقابتی وجود نداشت. با وجود رسانه‌های مجازی اگر رادیو اتفاق شنیدنی‌ای نداشته باشد خیلی عقب می‌افتد. ضمن اینکه رادیو ورزش یکی از تخصصی‌ترین رسانه‌هاست و احتیاج به تخصص زیاد در حوزه ورزش دارد.

وی افزود: رادیو ورزش 24 ساعته باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و این کار برنامه‌سازها را سخت می‌کند.

رادیو ورزش تاثیرگذار بوده است

محمدرضا داورزنی، معاون وزارت ورزش هم که به مناسبت نوزدهمین سالگرد رادیو ورزش در استودیو پخش زنده رادیو ورزش حضور داشت، با اعتقاد بر اینکه رادیو ورزش در این سال‌ها رسانه تاثیرگذاری بوده است، اظهار کرد: بسیاری از رییس فدراسیون‌ها از تحلیل‌های فنی رادیو استقبال و استفاده کرده‌اند.

او همچنین مطرح کرد: تاثیرگذاری رادیو در بین مردم و علاقه‌مندان بسیار زیاد بوده است.

داورزنی همچنین درباره انتقادهایی که رادیو ورزش نسبت به مسوولیت وی در این سال‌ها داشته است، اظهار کرد: پیش آمده است از برخی نقدهای رادیو ورزش قطعاً ناراحت شده‌ام. در این سال‌ها جاهایی بوده است که رادیو ورزش نقدهایی داشته است که من انتظار آن را نداشته‌ام و دوست داشتم با مطالعه بیشتری درخصوص مسائل صحبت می‌شد.

رادیو را به تلویزیون ترجیح داده‌ام

محمدرضا منصوریان، از دیگر گزارشگران و گویندگان پیشکسوت رادیو ورزش که به مراسم سالگرد رادیو ورزش دعوت شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: زندگی‌ام رادیوست و آنقدر با رادیو اُخت هستم که 24 ساعته در منزل و بیرون از منزل روشن است. اگر روزی 10 ساعت رادیو گوش ندهم احساس بیماری می‌کنم.

وی با اعتقاد بر اینکه رادیو را به تلویزیون ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: من در سال‌های گذشته در تلویزیون هم حضور داشته‌ام و برنامه‌هایی را هم اجرا کردم اما در رادیو راحت‌ترم و کارم را ایده‌آل‌تر از تلویزیون انجام می‌دهم. 41 سال است با رادیو کار می‌کنم. سال 79 بازنشسته شدم ولی همچنان همکاری‌ام با رادیو ادامه دارد.

منصوریان سپس با بیان اینکه هیچ‌گاه با رادیو قهر نکرده است، گفت: هیچ پدیده‌ای به اندازه رادیو به من آرامش نداده است.

او که برنامه‌های دور یک میز، مجله وزنه‌برداری و یک فنجان چای داغ را در رادیو ورزش اجرا کرده است، درباره وضعیت رادیو و حضور گویندگان جوان در رادیو ورزش اظهار کرد: در این سال‌های اخیر تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا نیروهایی که جذب می‌شوند به شکل سیستماتیک وارد مجموعه رادیو شوند. در حال حاضر ما نیروهای بسیار قوی هم در رادیو داریم که به لحاظ گویندگی ایده‌آل هستند اما در بحث تحلیل و کارشناسی به نظر می‌رسد گویندگان جوان ما بیشتر باید مطالعه کنند و مسابقات را از نزدیک لمس کنند.

این گزارشگر و کارشناس پیشکسوت در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم رادیو ورزش در کنار رسانه‌هایی که فعالیت می‌کنند، با همه محدودیت‌هایی که داشته است، خوب کار می‌کند و گروه‌هایی که در رادیو ورزش فعالیت می‌کنند همه عاشق کارشان هستند. چیزی که در رادیو پررنگ بوده بحث رعایت موازین اخلاقی در ورزش است. رادیو ورزش وسواس زیادی به این مقوله دارد و در هر زمینه‌ای که برای مخاطب برنامه ارایه می‌دهد تلاش می‌کند به مسائل اخلاقی در حد کمال بپردازد. چراکه در حوزه ورزش ما شاهد بدگویی‌ها و افتراع‌های زیادی هستیم. اگر تعامل مسؤولان ارشد کشور با رسانه‌ای مثل رادیو جدی‌تر باشد، رادیو می‌تواند درصد زیادی از مسائل را تحت تاثیر قرار دهد.

منصوریان در پایان از استاد احمد رضادریایی نویسندگان پیشکسوت رادیو ورزش یاد کرد و گفت: خاطرات زیادی با استاد دریایی دارم که از نویسندگان متبحر رادیو بود. او نمونه الگوی برنامه‌ای به نام «از تهران تا بارسلون» بود که در رادیو بسیار تاثیرگذار و ماندگار بود.

***

به گزارش ایسنا، پایان مراسم سالگرد 19 سالگی رادیو ورزش در استودیو پخش زنده با کیک تولد و شمع 18 سالگی همراه بود. عوامل برنامه و از جمله میهمانان و کارشناسانی که به مناسبت تولد رادیو ورزش در این برنامه حضور داشتند با عکس یادگاری و بریدن کیک این مراسم را به اتمام رساندند. البته پخش زنده برنامه «ورزش، نوزده نود و دو» به مناسبت سالگرد رادیو ورزش به تهیه‌کنندگی احمدرضا طاهری همچنان ادامه یافت.

این برنامه به تهیه‌کنندگی مسعود نجات و اجرای مسعود اسکویی، خسرو والی‌زاده و بتول مرادی به روی آنتن رادیو ورزش رفت و فریبا محمدیان معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، داورزنی معاون وزارت ورزش و جوانان، علی شاکری کارشناس والیبال، صدرالدین کاظمی و غلامعلی پیرایرانی و همچنین برخی دیگر از کارشناسان از جمله میهمانان این ویژه‌برنامه به مناسبت سالگرد رادیو ورزش بودند.

همچنین ویژه‌برنامه‌ای از صبح امروز به مناسبت تولد رادیو ورزش به تهیه‌کنندگی احمدرضا طاهری و اجرای اختر زورق‌چیان، معصومه ریاحی، سبحان اکرامی و حافظ کاظم‌زاده به روی آنتن رفت که برنامه‌ای مخاطب‌محور بود و مخاطبان تبریک خود را به مناسبت رادیو ورزش به شکل تلفنی مطرح می‌کردند. پخش ترانه‌های شاد و طنز از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه رادیو ورزش بود.

عکس‌ها از: سهیلا شهبازی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha