• جمعه / ۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96040903633
  • خبرنگار : 71405

پیام مدیرکل سازمان منع‌ سلاح‌های شیمیایی به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی صدام به سردشت

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه در آستانه سفر به جمهوری اسلامی ایران و هم‌زمان با سی‌امین سالگرد حمله به سردشت با سلاح‌های شیمیایی، پیامی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، احمد اوزمجو مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در پیام خود ضمن تسلیت به مناسبت شهید و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم شهرستان سردشت، با خانواده‌های قربانیان و مصدومان این حادثه ابراز همدردی کرد.

متن پیام مدیرکل منع سلاح‌های شیمیایی ( OPCW) به مناسبت حادثه سردشت به این شرح است:

سی سال پیش در 28 ژوئن 1987 مردم صلح دوست سردشت در ایران، قربانی حمله وحشیانه سلاح‌های شیمیایی شدند. این روز وحشتناک دربردارنده مرگ و تحمل آلام برای مردم سردشت بود. بسیاری از ایشان درگذشتند و افرادی که باقی ماندند برای همیشه با آثار مصدومیت و خاطره از دست دادن عزیزانشان زندگی کردند.

من به نمایندگی از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، به مردم سردشت عمیق‌ترین تسلیت‌ها را ابراز کرده و نسبت به ادامه حمایت از ایشان اطمینان می‌دهم.

متاسفانه این حادثه از جمله حوادث غم‌انگیزی بود که توجه جهانیان را به پتانسیل‌های وحشتناک سلاح‌های شمیایی معطوف کرده و ضرورت انجام مذاکرات بین‌المللی برای رهایی از این بلای دهشت‌بار را مشهود کرد. ده سال پس از سردشت این مذاکرات منتج به منع جهانی سلاح‌های شیمیایی در چارچوب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تاسیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد.

سال جاری مصادف با بیستمین سالگرد اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است. این کنوانسیون بیانگر تلاش‌های بین‌المللی برای حذف نهایی یک رده از سلاح‌های کشتار جمعی است. در حالی که در شرف رهایی جهان از سلاح‌های شیمیایی هستیم این مراسم برای همه یادآور ضرورت تعهد به این تلاش‌ها (حذف سلاح‌های کشتار جمعی) خواهد بود. اگرچه دریافت گزارشاتی در زمینه کاربرد سلاح‌های شیمیایی در سوریه و عراق مایه نگرانی است.

در صورتی که خواستار حذف همیشگی این‌گونه حوادث و اطمینان از عدم تکرار این‌گونه سوانح چون سردشت هستیم، ناگزیر از تقویت این هنجار جهانی هستیم.

من در خلال دوره مسوولیت خود به عنوان مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از صمیم قلب رنج و ناراحتی قربانیان سلاح‌های شیمیایی را درک کردم. من در سفر آتی خود به ایران یاد و خاطره ایشان را گرامی داشته و در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس سازمان و سی‌امین سالگرد حمله به سردشت شرکت خواهم کرد.

ما هرچه در توان داریم را باید در جهت جلوگیری از تبدیل و استفاده مواد شیمیایی به عنوان سلاح شیمیایی به کار گیریم. ما به فرزندان خود، به قربانیان سردشت و به همه کسانی که این سلاح‌های وحشتناک را تحمل کردند مدیون هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha