• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96041306875
  • خبرنگار : 71577

وزیر ارتباطات تاکید کرد

موزه‌ای برای ماهواره مصباح در کار نیست/ تعیین تکلیف صنف کسب‌وکارهای اینترنتی

موزه‌ای برای ماهواره مصباح در کار نیست/ تعیین تکلیف صنف کسب‌وکارهای اینترنتی

وزیر ارتباطات با رد هرگونه گمانه‌زنی در مورد وجود موزه‌ای برای ماهواره‌ها، گفت: اولین کاری که بعد از دریافت ماهواره مصباح خواهیم کرد این است که ماهواره را در پژوهشکده ماهواره و توسط متخصصان مورد بررسی قرار دهیم و تصمیم بگیریم که از این ماهواره چگونه استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان فضایی ایران اخیرا از انتقال ماهواره «مصباح» به موزه فناوری فضایی خبر داد و گفت: با توجه به گذشت زمان طولانی از ساخت این ماهواره به این نتیجه رسیدیم که ماهواره مصباح برای پرتاب و بازبینی هزینه‌های زیادی نیاز دارد. از این رو این ماهواره به موزه فناوری فضایی منتقل می‌شود.

محسن بهرامی همچنین گفته بود بر این اساس تصمیم ما بر آن است که با راه‌اندازی موزه فضایی، این ماهواره به این موزه منتقل خواهد شد و با تاکید بر اینکه این موزه به زودی راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرده بود: علی‌رغم اینکه ماهواره «مصباح» از لحاظ فنی و ساخت زیرسیستم‌ها در وضعیت خوبی قرار داشت، ولی به دلیل مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی برای این ماهواره ایجاد شد، بازنگری آن هزینه‌بر است.

این اظهارات در حالی است که محمود واعظی امروز در حاشیه نشست با دبیر کل اتحادیه جهانی پست در جمع خبرنگاران درباره مسائل پیش آمده در مورد ماهواره مصباح، اظهار کرد: کار این ماهواره در حدود ۱۴ سال پیش آغاز و چهار سال بعد تمام شد، اما در دوره دولت قبل با توجه به شرایطی که کشور داشت بدون توجه به هزینه‌هایی که برای این ماهواره وجود داشت، آن را به کشور ایتالیا منتقل کردند که در آنجا برای این ماهواره مشکلاتی پیش آمد که عملا از دور پرتاب خارج شد.

وی با اشاره به این که ماهواره مصباح یک ماهواره سنجشی و آزمایشی است، افزود: این ماهواره‌های سنجشی باید مراحل حساسی را برای آزمایش و پرتاب طی کند که این روند باعث طولانی شدن پرتاب این ماهواره شد که در آن شرایط دولت قبل نیز تصمیم گرفت که ماهواره مصباح دو را بسازد و پرتاب کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در دولت یازدهم یک ماهواره بسیار پیشرفته‌تر سنجشی تولید و پرتاب شد، گفت: در سه سال گذشته از طریق دستگاه‌های دیپلماسی تلاش کردیم تا ماهواره مصباح را از ایتالیا برگردانیم و آن را بررسی کنیم که آیا از این ماهواره می‌توانیم استفاده بیشتری کنیم یا نه؟ که متاسفانه هنوز موفق به این کار نشدیم.

واعظی به صحبت‌هایی که اخیرا در خصوص بردن ماهواره مصباح به موزه توسط برخی مطرح شده است واکنش نشان داد و بیان کرد: ماهواره مصباح ابتدا باید وارد کشور شود و متخصصان ما از نظر فنی و با توجه به این که ما قبل از این چند ماهواره سنجشی دیگر را به فضا فرستادیم، پرتاب این ماهواره را با توجه به هزینه‌ بالایی که دارد دوباره بررسی کنند. همچنین ممکن است متخصصان به این تصمیم‌گیری برسند که ماهواره مصباح با ماهواره‌ای که به تازگی ساخته‌ایم تلفیق شود و با هم آنها را به فضا بفرستیم.

وی با رد هرگونه گمانه زنی در مورد وجود موزه‌ای برای ماهواره‌ها، اظهار کرد: هیچ موزه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده است. اولین کاری که بعد از دریافت ماهواره مصباح خواهیم کرد این است که ماهواره را در پژوهشکده ماهواره و توسط متخصصان مورد بررسی قرار دهیم و تصمیم بگیریم که از این ماهواره چگونه استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توصیه به این که اگر کسی در حوزه مربوط به این ماهواره مسوولیتی ندارد در مورد آن نیز نباید گمانه زنی کند، گفت: این یک کار ۱۰۰ درصد پیچیده و فنی است که حتما باید متخصصان ذیربط در خصوص آن اظهارنظر کنند. ماهواره‌ای که ۱۰ سال از چشم و دست متخصصان ما خارج بوده است و ما نمی‌ دانیم چه بلایی بر سر آن آمده است امروز نمی‌توانیم برای آن تصمیم بگیریم.

تعیین تکلیف متولی نهایی مساله کسب و کارهای اینترنتی

واعظی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره تعیین تکلیف متولی نهایی مساله کسب و کارهای اینترنتی، گفت: این فعالیت‌ها بسیار نوین هستند و به همین دلیل در شروع کار با واکنش‌هایی رو به رو هستند که در صنف آنها نیز خود را نشان می‌دهد. ما در این خصوص جلسه‌ای طولانی با وزرای دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین معاون فناوری اطلاعات رییس جمهور و با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ کسب و کارهای الکترونیکی داشتیم که درخصوص مسائل این شرکت‌ها بررسی‌های لازم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در خصوص تکلیف صنفی صاحبان این کسب و کارها قرار شد تا آنها بین خود یک کمیته‌ای را تشکیل دهند و بررسی کنند که آیا مایلند بخشی از سیستم نظام صنفی رایانه‌ای باشند یا نه؟ که هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه کسب و کارهای الکترونیکی گفت: وزارت ارتباطات به دنبال این است که کسب و کارهای اینترنتی که با سرمایه‌ گذاری کم اشتغالزایی می‌کند را توسعه دهد و تقویت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha