• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۶ / ۲۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 96041910816
  • منبع : نمایندگی خوزستان

تاکید نماینده آبادان بر احداث سد در انتهای رودخانه اروند

ایسنا/خوزستان نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سد بهمنشیر در طولانی‌مدت جوابگوی نجات جزیره آبادان از تبدیل شدن به شوره‌زار نخواهد بود، گفت: باید تمهیداتی برای احداث سد در انتهای اروند با کشور عراق انجام دهیم و این فرصت را غنیمت بشماریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا -‌ عامر کعبی در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتی‌رانی مارد و سد پایین‌دست بهمنشیر و افتتاح شبکه‌های آبیاری، زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروندکنار و چوئبده که امروز 19 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طراحی سدهایی که بر روی رودخانه کارون در مصب رودخانه‌های اروند و بهمنشیر و همچنین بر روی رودخانه بهمنشیر در مصب خلیج‌فارس در حال انجام هستند، از دهه 40 مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: احداث این سدها اقدام بسیار خوبی است و بسیار خرسندیم که وزارت نیرو به فکر احیای کشاورزی آبادان و خرمشهر است اما با توجه به این‌که اکنون بحث آب و تقسیم آب، یکی از چالش‌های بزرگ کشور است و به علت برداشت‌های بی‌رویه آب از رودخانه کارون و انتقال‌های متعدد آب جهت تأمین آب شرب کشور از این رودخانه، شاهد بروز مشکلات بسیاری در این حوضه هستیم.

وی افزود: نخیل آبادان تا اروندکنار که شامل میلیون‌ها نخل بودند و می‌توانستند هزاران فرصت اقتصادی برای مردم باشند، خشک شدند و فقط به علت شوری آب خشک شده‌اند.

نماینده آبادان در خانه ملت عنوان کرد: با توجه به مشکلات و دشواری تأمین منابع مالی برای پروژه‌های تعریف شده و برجای مانده از دولت قبل، باید بابت انجام پروژه‌های امروز از وزارت نیرو و شورای عالی آب تقدیر و تشکر کرد.

کعبی بیان کرد: سدی که بر انتهای کارون در رودخانه بهمنشیر از امروز احداث خواهد شد، باعث کاهش ورودی آب به اروند می‌شود و اکنون نیز آبی که در اروند وجود دارد نسبت به حجم آب گذشته آن بسیار اندک است اما همین آب اندک را نیز می‌خواهیم با احداث این سد، به سمت بهمنشیر جهت بدهیم.

وی ادامه داد: مشابه همین اقدام نیز در کشور عراق انجام می‌شود. به این صورت که عراق با احداث سدی بر دجله و فرات، مسیر ورودی آب شیرین به رودخانه اروند را می‌بندد. اگر واقعا این مسیر از سمت ما و کشور عراق بسته شود، قطعاً جزیره آبادان تبدیل به شوره‌زاری خواهد شد که با توجه به وضعیت منطقه باید در احداث سد بر انتهای کارون به سمت بهمنشیر و اروند، سدی بر رودخانه اروند نیز احداث شود تا رودخانه اروند به حوضچه آب شیرین تبدیل شود.

 کعبی گفت: با وجود تمام پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، امور خارجه، دفاع و همچنین حوزه ریاست جمهوری بابت احداث سد بر انتهای رودخانه اروند و همچنین تمایل کشور عراق به احداث این سد، هنوز هیچ اقدام مؤثری برای برون‌رفت از این مشکل که ممکن است در آینده گریبان‌گیر آن شویم، انجام نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha