• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96042615114
  • منبع : دانشگاه علامه طباطبایی

معاون آموزش ایسنا در نشست «بررسی آموزش ارتباطات ایران و مالزی»:

به تجربه ایسنا در آموزش نیروی انسانی کمتر توجه شده است

عباس خشندیش

معاون آموزشی و پژوهشی ایسنا ضمن اشاره به تاریخچه این خبرگزاری، موفقیت ایسنا را نتیجه تأکید بر استفاده از نیروهای جوان خواند و از ایده شکل‌گیری آن گفت.

به گزارش ایسنا، عباس خشندیش در نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی» با اشاره به اینکه ۱۸ سال از شروع آموزش روزنامه‌نگاری در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گذرد، گفت: به نظر می‌رسد تجربه‌ای که از لحاظ آموزش نیروی انسانی در ایسنا رخ داد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ایسنا سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹) به عنوان دومین خبرگزاری ایران و اولین خبرگزاری غیر دولتی کشور کارش را آغاز کرد. در آن زمان، دو سال از انتخابات سال ۷۶ و تحولات آن دوران گذشته بود و ما با فضای نسبتا باز مطبوعات مواجه بودیم و رسانه‌های مکتوب در کشور رشد جهشی زیادی داشتند.

وی با بیان اینکه در آن زمان فقط خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) وجود داشت و در مقابل رسانه‌هایی نبودند که بتوانند مطبوعات تازه‌تأسیس را تغذیه کنند، گفت: ایرنا به شکل سنتی کار می‌کرد و چندان پاسخگوی نیازهای رو به رشد مطبوعات نبود. به همین دلیل در تابستان ۱۳۷۸ جمعی از دانشجویان به مدیریت ابوالفضل فاتح، تصمیم گرفتند فعالیت جدید رسانه‌ای را مبتنی بر ارسال اخبار در وب تحت عنوان خبرگزاری آغاز کنند.

تأکید ما استفاده از نیروهای جوان و بی‌تجربه بود

خشندیش اضافه کرد: یکی از اصول ایسنا تأکید بر استفاده از دانشجویان بود چون معقتد بودیم در آن فضا، دانشجویان می‌توانستند غیروابسته‌ترین و آماده‌ترین نیروهای فعال در حوزه رسانه‌ای باشند و بر همین اساس تلاش کردیم با استفاده از دانشجویان سراسر کشور، فعالیت رسانه‌ای جدیدی را با عنوان «خبرگزاری» آغاز کنیم.

معاون آموزشی ایسنا با اشاره به اینکه از نظر بسیاری استفاده از نیروهای جوان و بی‌تجربه به عنوان خبرنگار در شرایط سال ۷۸ معقول به نظر نمی‌رسید، تشریح کرد: اما ما اصرار داشتیم از نیروهای جوانی استفاده کنیم که پیش از آن در جایی کار نکرده‌اند و به همبن دلیل با مسئله جدیدی روبه‌رو شدیم. دانشجویانی که حتی در رشته‌های مرتبط، مانند روزنامه‌نگاری و ارتباطات تحصیل کرده بودند در عمل نیازهای حرفه‌ای ما را برآورده نمی‌کردند و احساس می‌کردیم صرفا با آموزش‌های رسمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نمی‌توانیم از دانشجویان انتظار کار حرفه‌ای داشته باشیم.

خشندیش اظهار کرد: به همین علت ما مجبور شدیم نظام آموزشی داخلی ایسنا را بر اساس نیازهای خودمان طراحی کنیم. قرار بود ما جوانان  ۱۹ تا۲۰ ساله‌ای را برای ورود به یکی از حساس‌ترین مشاغل دنیا آماده کنیم و برای این کار به نظام آموزشی عمل‌گرایانه و سخت‌گیرانه‌ای نیاز داشتیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا از دانشجویان برای حضور در دوره‌های ۳۰ ساعته ایسنا دعوت کردیم، گفت: محتوای این دوره صرفا تأکید بر آن بخش از متون آموزشی بود که می‌شد با آن کار کرد. در واقع ما مجبور شدیم دانشجویان را از بخش نظری دور کنیم و به جنبه‌هایی بپردازیم که در کار حرفه‌ای روزانه‌شان مفید باشد.

معاون آموزش ایسنا افزود: پس از این دوره، افراد برتر کلاس‌ها، وارد انجمن دانشجویان خبرنگار در ایسنا می‌شدند و در آنجا با بخش‌های مختلف تحریریه کارشان را آغاز می‌کردند و کار در تحریریه به شکل آموزش مستقیم از طریق افراد با سابقه و دبیران تحریریه، ادامه می‌یافت.

وی با بیان اینکه همزمان با آموزش در تحریریه، کارگاه‌های خبری نیز برگزار می‎شد، گفت: به این ترتیب دانشجوی جوان و بی‌تجربه، وارد یک مجموعه خبری می‌شد و پس از حدود یک‌ سال کار سخت و فشرده، خبرنگاران جوان می‌توانستند همگام با افراد باتجربه رسانه‌های دیگر، کار حرفه‌ای‌شان را به خوبی انجام دهند.

ایسنا قابل‌ اعتمادترین رسانه کشور است

خشندیش گفت: امروز پس از حدود ۱۸ سال، ایسنا با افتخار می‌تواند اعلام کند که درطول این سالها همواره خبرنگاران خود را از طریق همین فرآیند انتخاب کرده و هرگز از خبرنگاران با سابقه قبلی ( به غیر از جمع کوچک اولیه ) استفاده نکرده است. بسیاری از همان دانشجویان بدون تجربه، امروز به عنوان مدیران بخش‌های مختلف خبری هنوز در ایسنا مشغول به‌کار هستند و صدها نفر دیگر نیز در تمام رسانه‌های حرفه‌ای کشور فعالیت رسانه‌ای خود را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: ایسنا که امروزه بر اساس گزارش‌های رسمی از با نفوذترین و به عقیده بسیاری قابل‌ اعتمادترین رسانه‌های کشور است، با استفاده از همین فرآیند ساده و در عین‌ حال فشرده و سخت‌گیرانه، در طول ۱۸ سال گذشته کارآمدترین مدرسه خبرنگاری کشور بوده است و این الگویی است که می‌تواند در تمام کشورها مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه در کشورهایی که قرار است با امکانات کم و نیروی انسانی محدود، یک فعالیت حرفه‌ای شروع شود.

معاون آموزشی و پژوهشی ایسنا در پایان گفت: سیاست ایسنا تأکید بر استفاده از نیروهایی است که پیش از این، جایی کار نکرده‌اند و با این روش ما شاید صدها خبرنگار در سراسر کشور در این مدت تربیت کردیم که در فضای رسانه‌ای کشور مشغول به کار هستند و این موضوع در پاسخ با نیازهای جدید و رشد خبرگزاری‌ها در کشور همگام بوده است.

نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی»، سومین نشست سمینار بین‌المللی «رسانه‌ و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی» بود که در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.