• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96042715833
  • خبرنگار : 71588

گشایش ۲ گذرگاه مرزی عربستان و عراق طی چند هفته‌ و تشکیل کمیته‌های مشترک امنیتی

گشایش ۲ گذرگاه مرزی عربستان و عراق طی چند هفته‌ و تشکیل کمیته‌های مشترک امنیتی

وزارت‌های کشور عراق و عربستان تصمیم به تشکیل کمیته‌هایی جهت تامین امنیت مرزها و مبارزه با موادمخدر گرفتند. همزمان سفیر عراق در عربستان از گشایش گذرگاه‌های "عرعر" و "جمیمة" میان عربستان و عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، وهاب الطائی، مشاور وزیر کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق و هیات همراه وی دیداری طولانی با مسئولان عربستانی داشتند که در جریان آن کمیته‌هایی ویژه از سوی مسئولان وزارت کشور عراق و عربستان برای تبادل اطلاعات و مبارزه با تروریسم تشکیل شد.

وی افزود: این کمیته‌ها همچنین درخصوص تامین امنیت مرزها، مبارزه با موادمخدر و گسترش توان دفاع غیرنظامی و تسهیل مجوزهای ورود عراقی‌ها فعالیت خواهند کرد.

قاسم الاعرجی، روز دوشنبه به همراه هیات عالی رتبه‌ وارد عربستان شد و با عبدالعزیز بن سعود بن نایف، همتای عربستانی خود دیدار کرد.

طی نشستی که در شهر جده برگزار شد، دو طرف به بررسی شماری از موضوعات مهم و مشترک پرداختند.

پیشتر الاعرجی اعلام کرده بود دعوت رسمی از عربستان برای سفر به این کشور داشته است.

وی تاکید کرد برای اینکه عراق روابط "خوب، مثبت، متوازن و متناسب" با همه کشورها داشته باشد از آن حمایت می‌کند.

از سوی دیگر یک مسئول عراقی تاکید کرد که طی هفته‌های آتی گذرگاه‌های مرزی "عرعر" و "جمیمة" با عربستان گشوده می‌شود.

وی همچنین بر آغاز به کار آزمایشی خطوط هوایی ریاض و بغداد که از زمان جنگ عراق با کویت در اوت ۱۹۹۰ میلادی تعطیل شده بود، تاکید کرد.

رشدی العانی، سفیر عراق در عربستان تاکید کرد که چهار خط پروازی از جده و ریاض به بغداد، اربیل و بصره گشوده خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همه توافقنامه‌ها برای راه‌اندازی خطوط هوایی که از ۲۷ سال پیش تعطیل شده بود، صادر شده است و تنها سازماندهی عملیات فرود و پرواز هواپیماها و عملیات اداری باقی مانده است.

سفیر عراق در عربستان تصریح کرد: گذرگاه عرعر طی سال‌های گذشته در زمان مناسک حج باز بوده و گشودن گذرگاه‌های هوایی و زمینی بین دو کشور عراق و عربستان به گسترش روند تجاری، اقتصادی، علمی و گردشگری تشویق می‌کند. ۷۰ هزار عراقی در عربستان مشغول به کار هستند که برای آنها منفعت دارد.

رشدی العانی همچنین خاطر نشان کرد: بازگشایی کریدور هوایی و گذرگاه زمینی با عربستان نشانگر این است که نیروهای ما پس از هفت ماه نبرد با داعش به طور کامل برخاک عراق تسلط دارند.

وی در ادامه گفت: امکان آزادسازی شهر موصل از چنگ داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی با نصف زمانی که صرف آزادسازی آن شد، امکان پذیر بود اما تمرکز نیروهای عراقی برای حفظ جان‌ غیرنظامیان، به ویژه اینکه داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، باعث شده محتاطانه عمل کنند.

العانی تاکید کرد: همه آزادگان در جهان روز بازگشت موصل به آغوش عراق پس از رهایی از تروریست‌ها را جشن می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha