• جمعه / ۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۴:۱۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96050402977
  • خبرنگار : 71573

محمدجواد جزینی عنوان کرد

کتاب صوتی تهدید نیست اگر...

کتاب صوتی تهدید نیست اگر...

محمدجواد جزینی می‌گوید: کتاب‌ صوتی یک فرصت است و تهدید نیست اما به شرطی که زیرساخت‌های لازم در کشورمان فراهم شود.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کتاب‌های صوتی اظهار کرد: کتاب صوتی فرصتی برای گسترش مطالعه است اما به دلیل این‌که در بستر  سیستماتیک اتفاق نمی‌افتد خود این ‌کتاب‌ها به نشر ضربه می‌زند. بسیاری از آثار نویسندگان بدون مجوز خوانده و توزیع می‌شود، که این موضوع به حقوق مؤلف ضربه می‌زند. اگر حقوق نویسندگان و ناشران را رعایت کنند این موضوع می‌تواند به توسعه کتاب‌خوانی کمک کند.

او در ادامه گفت: ممکن است کتاب‌های صوتی در خواندن کمی کاهلی ایجاد کند که این می‌تواند از آفت‌های کتاب صوتی باشد. اما با توجه به رسانه‌های متنوعی‌ که وجود دارد می‌توان از آن برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده کرد.

او با تأکید بر این‌که قوانین بازدارنده‌ای برای رعایت حقوق مولفان در  کتاب‌های صوتی نداریم، خاطرنشان کرد:  این موضوع  می‌تواند در کوتاه‌مدت و یا  در درازمدت به صنعت نشر  لطمه وارد کند.

جزینی با بیان‌ این‌که کتاب‌های صوتی در غرب به صنعت تبدیل شده‌ است، گفت: در کشورهای اروپایی زیرساخت‌های لازم برای کتاب‌های صوتی فراهم شده‌ است و حقوق مولفان و ناشران رعایت می‌شود اما در کشور ما زیرساخت‌های لازم مهیا نشده است.  

او درباره این‌که آیا کتاب‌های صوتی می‌تواند جایگزین و یا رقیبی برای کتاب کاغذی باشد، بیان کرد: ظاهرا گسترش رسانه‌ها این پیغام را به ما داده است که با پدیده دیجیتال فرصت‌های دیگری در حوزه نشر ایجاد می‌شود. نباید نسبت به این فرصت‌ها بدبین بود. اگر زیرساخت‌های آن و به طور مشخص کپی‌رایت رعایت شود گمان می‌کنم این‌ها فرصت خوبی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی هستند.

این داستان‌نویس درباره کتاب‌های صوتی همچنین متذکر شد: ممکن است گوینده کتاب‌ دچار بدخوانی شود و کیفیت کار پایین بیاید. من بارها به کتاب صوتی گوش داده‌ام  و دیده‌ام  گوینده دچار غلط‌خوانی و بدخوانی است که به کار اصلی لطمه می‌زند.

او افزود: اگر کتاب صوتی به صنعت تبدیل شود، با یک استاندارد حداقلی تولید می‌شود. در کشورهای اروپایی برای تولید کتاب صوتی از  استودیو و آدم‌های حرفه‌ای  استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها انتخاب حرفه‌ای دارند. ناشران همزمان با تولید کتاب کاغذی، کتاب صوتی هم تولید می‌کنند.

جزینی اظهار کرد: کشورهای دیگر پیش  از ما دچار این بحران شده‌ بودند و به سلامت از آن درآمدند و آسیب‌های آن را کمتر کردند. اگر به بنگاه‌های نشر قابلِ اعتماد که کتاب صوتی تولید می‌کنند اجازه دهند به صورت اختصاصی فعالیت کنند،  هم قانون، هم استاندارد و هم حقوق مولف رعایت می‌شود و بخشی از آسیب‌هایی که در این مجموعه وجود دارد رفع می‌شود.

او با بیان این‌که  کتاب صوتی در اینترنت سریع توزیع می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در کشورهای اروپایی زیرساخت‌های لازم وجود دارد هزینه دانلودها به جیب تولیدگر و صنعت نشر می‌رود. اما  به ظاهر در کشور ما  بخش اندکی از کتاب‌های صوتی به صورت قانونی  پخش می‌شود. گمان می‌کنم توزیع غیرقانونی کتاب‌های صوتی آسیب بزرگی است.
 
او با بیان این‌که آینده را به نفع کسانی که کتاب صوتی تولید می‌کنند می‌بیند، گفت:  فکر می‌کنم دیر یا زود، صنعت نشر شروع به تغییر شکل می‌کند. هرچند در سال‌های اخیر  حرکت به سمت دیجیتال شدن در صنعت نشر ما دیده می‌شود اما سرعتش کند است که  همه  این کندی‌ها و آسیب‌ها احتمالا از جانب سیاست‌گذاران فرهنگی است.  علی‌رغم این‌که نویسندگان به سیاست‌گذاران  توصیه‌ کرده‌اند که هرچه زودتر مقرراتی  را وضع کنند تا به این حوزه سامان دهند این اتفاق نیفتاده است. البته این قوانین هرچه زودتر وضع شود آسیب‌های حوزه نشر کمتر خواهد شد.

جزینی درباره این‌که آیا موافق تبدیل کتاب‌هایش به کتاب صوتی است یا خیر، گفت: طبیعی است که ما به این امکان به عنوان یک فرصت طلایی نگاه می‌کنیم. هر  نویسنده‌ای علاقه‌مند است کتابش توسط دیگران خوانده و  یا به معنای جدیدش  شنیده شود. بنابراین هر تمهید و سیاستی که به توسعه کتاب‌خوانی و خوانش منجر شود آرزوی نویسنده است. البته اگر قوانین مربوط به آن وضع شود، در غیر این صورت کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند.

او در پایان یادآور شد: اکنون ما با وجود توسعه امکانات خواندن کتاب، دچار ِاُفت خوانش شده‌ایم. کتاب‌های صوتی که  ارائه می‌شود به صنعت نشر کمک که نمی‌کند، هیچ، چه بسا  ممکن است به آن ضربه هم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha