• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96051710603
  • خبرنگار : 71474

وقتی ادعای داخلی بر تصمیم‌گیری ۲۰۰ ایرلاین ترجیح دارد

پروژه جدید دلواپسان برای هواپیماهای برجامی

پروژه جدید دلواپسان برای هواپیماهای برجامی

اگر تا چند ماه پیش بسیاری از دلواپسان به این موضوع امیدوار بودند که قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان ورود این هواپیماها به ایران فراهم نمی شود اما تحویل هفت هواپیمای برجامی امید آنها را ناامید کرد تا پس از چند هفته سکوت، پروژه جدید را کلید بزنند.

به گزارش ایسنا، پس از ابهام‌هایی که درباره سه ایرباس خریداری شده از سوی ایران مطرح شد که این هواپیماها دست دوم هستند یا از نظر کیفیت یا ایمنی با مشکلاتی مواجه خواهد بود، عملکرد این هواپیماها و البته پاسخ‌هایی که مسئولان صنعت هواپیمایی کشور دادند، نشان داد این ابهام‌ها با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، تفاوتی قابل توجه دارد.

پس از کنار رفتن دور اصلی تخریب‌ها علیه هواپیماهای برجامی این بار نوبت به هواپیماهای ATR رسید تا مورد نقد عجیب بعضی از مخالفان برجام قرار گیرد. این هواپیماهای کوچک که در طول ماه‌های گذشته تنها چهار فروند آن به ایران تحویل شده، توانسته‌اند با دگرگونی قابل توجهی که در فرآیند کاری فرودگاه‌های کوچک به وجود می‌آورند، تعداد زیادی از شهرهای کوچک را با پروازهای برنامه‌ای گسترده همراه کنند و از این مسیر امید به توسعه صنعت هوایی را افزایش دهند.

پس از چند هفته از آغاز به کار این هواپیماهای کوچک مشکل فنی که در یکی از پروازهای این هواپیما به وجود آمد، بهانه‌ای جدید دست داد تا این هواپیماهای نو مورد هجمه دلواپسان قرار بگیرد. هجمه‌ای که این بار با این بهانه شکل گرفت که هواپیماهای ATR خریداری شده از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران سازگاری ندارد. این در شر ایطی است که ATRهای جدید اولین مدل از خانواده ATR نیستند که وارد ایران شده و طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیماها از ۲۰ سال قبل در آسمان ایران فعال شدند و خدمات قابل توجهی نیز به مردم عرضه کردند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشکال مربوط به پرواز چند روز قبل مشهد به گرگان که با هواپیمای ATR انجام شده مربوط به سیستم هشداردهنده موتور عملیاتی می‌شود که خلبان در چهارچوب وظایف ایمنی خود درخواست فرود را ارائه کرده و پس از بررسی نهایی مشخص شده که مشکل به دلیل نقص در قطعات نبوده و نیاز به هیچ جابجایی وجود ندارد.

ابهام درباره هواپیماهای ATR در شرایطی مطرح شده که طبق اعلام مدیرعامل این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از این هواپیما استفاده و بهره‌برداری کرده‌اند. بر اساس صحبت های جیوبانی ATR به بیش از ۲۰۰ ایرلاین بین‌المللی ۱۴۰۰ فروند هواپیما فروخته و یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد فروش و افزایش تقاضا در بازارهای بین‌المللی برای این هواپیما کیفیت قابل تایید و برطرف کردن نیازهای شرکت‌های هواپیمایی به پروازهای برد کوتاه و ظرفیت مسافر پایین بوده است.

با وجود آنکه بسیاری از دلواپسان امروز در سال‌های سخت تحریم‌ها و در شرایطی که بسیاری از هواپیماهای ایران برای انجام پروازهای خود با مشکلات فنی مواجه بوده سکوت کرده و ترجیح دادند اظهارنظری در این زمینه نداشته باشند، اما امروز با کوچک‌ترین ابهام موجی علیه هواپیماهای برجامی اتفاق می‌افتد که مشخص نیست هدف اصلی آنها چه خواهد بود. هواپیماهای جدید وارد شده به ایران در کنار خدمات‌رسانی قابل قبول به مردم، راه توسعه صنعت هوایی کشور را پس از چند دهه گشودند و به نظر می‌رسد با وجود تمام ابهام‌ها  و بهانه جویی‌های مطرح شده اجماع مدیران کلان کشور در تداوم استفاده از هواپیماهای جدید و وارد کردن هواپیماهایی که طبق قراردادهای امضا شده در آینده به ایران تحویل می‌شوند، این روند مثبت ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha