• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96051811155
  • خبرنگار : 71150

معاون برنامه‌ریزی کنگره بین‌المللی حقوق ایران خبر داد

جایگاه حقوق مطبوعات در لایحه نظام جامع رسانه‌ها در کنگره حقوق ایران بررسی می‌شود

جایگاه حقوق مطبوعات در لایحه نظام جامع رسانه‌ها  در کنگره حقوق ایران بررسی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی کنگره بین‌المللی حقوق ایران با تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه خبر از برگزاری نشست ویژه‌ای در خصوص حقوق مطبوعات، مسئولیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو به منظور تعیین راهکارهای حقوقی برای حل این چالش‌ها با حضور کارشناسان حقوقی و مسئولان مربوطه در کنگره بین‌المللی حقوق ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، اعظم انتظاری ضمن یادآوری ماده 4 قانون مطبوعات بیان کرد: هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌ نشریات مبادرت کند.

معاون برنامه ریزی کنگره بین المللی حقوق ایران با اشاره به نقش پررنگ خبرنگاران در رسانه، بیان کرد: خبرنگاری یکی از مهمترین امور یک رسانه است که با موجودیت بانوان رنگ پر نورتر را به خود گرفته است، اما با وجود این همه پیشرفت در رسانه و سهم‌گیری بانوان باز هم مشکلات برای بانوان در این عرصه وجود دارد. این مشکلات باعث شده که بانوان کم کم از این عرصه خود را به دور نگه دارند.

انتظاری با مروری بر مهم ترین چالش های حقوقی مطبوعات گفت: علی‌رغم دستاوردهای زیاد در عرصه مطبوعات هنوز بسیاری از چالش های مطبوعات همان مواردی است که دهه ها قبل نیز در مباحث حقوقی وجود داشته است.

وی ادامه داد: از جمله مواردی که به عنوان چالش‌های مطبوعات در ایران وجود دارد می‌توان به موضوع معیارهای تشخیص هویت حرفه‌ای روزنامه نگاران و مرجع تشخیص آنها، نسبت نظام حقوقی ایران با دیگر مدلهای موجود در جهان اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر، گفت: نسبت رسانه با امنیت ملی، ارزیابی برخی از اقدامات انجام شده در کشور طی سال های اخیر در مباحث حقوق مطبوعات از جمله پیگیری های مربوط به لایحه نظام جامع رسانه ها، وضعیت هیئت منصفه، شاخص های پیشرفت مطبوعات در چند دهه اخیر در کشورمان مطرح شده است.

انتظاری با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی حقوق ایران در تاریخ‌های 30 و 31 شهریور ماه سال جاری در برج میلاد تهران گفت: وضعیت اطلاعات و دانش روزنامه‌نگاران نسبت به حقوق و تکالیف قانونی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران از جمله محورهای مطرح در کنگره بین‌المللی حقوق ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر چند با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی نسیم آزادی مطبوعات تا حدودی وزید و لایحه نیز با تغییراتی دوباره به جریان افتاد، ولی منتقدان همچنان اصرار داشتند که این لایحه با فعالیت آزاد مطبوعات منافات دارد. بنا بر گفته منتقدان طرح نظام جامع رسانه های همگانی، مطبوعات را زیر نظارت نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می دهد و زمینه های فعالیت مستقل و آزاد آنان را از بین می برد.

معاون برنامه ریزی کنگره بین الملی حقوق ایران نکاتی را در مورد چالش های فراروی حاکمیت قانون در عرصه مطبوعات عرضه داشت و ضمن بررسی وضعیت نظام حقوقی ایران و حقوق و مسئولیت های مطبوعات در قوانین ذیربط و رویه های قضایی، از دست اندرکاران رسانه ها خواست که نسبت به توسعه اخلاق حرفه ای و اخلاقی اهتمام جدی کنند؛ زیرا همین امر می‌تواند از بروز بسیاری از سوء تفاهمات یا ارتکاب مصادیق مجرمانه جلوگیری کند.

انتظاری تاکید کرد: می‌توان در مقایسه بین نظام حقوق مطبوعات با کشورهای دیگر پیشنهادات مشخصی را در عرصه اصلاح سازوکارهای نظارت و کنترل مطبوعات، مسئولیت های مطبوعاتی و حقوق و آزادی ها ارائه کرد تا وضعیت موجود بهبود یابد.

وی همچنین خواهان توسعه برنامه های آموزشی ویژه دست اندرکاران رسانه ها برای آشنایی با جنبه های حقوقی فعالیت مطبوعاتی شد و اینکه در مباحث مربوط به مطبوعات رویکرد متعادل ومتناسب با جامعه ایران مورد پیگیری قرار گیرد نه اینکه مدل های کشورهای دیگر را عینا برای جامعه خود تجویز کنیم.

اعظم انتظاری با تاکید بر اینکه مسئولان باید به کار و حرفه خبرنگاری نگاه ویژه‌ای داشته باشند، ادامه داد: این قشر دارای مشکلات متعددی بوده که رفع آن نیازمند توجه مسئولان است.

وی افزود: ستاد برگزاری این کنگره در نظر دارد در راستای واکاوی دقیق و اجرایی شدن فصول منشور حقوق شهروندی در نظام اداری، 23 پنل تخصصی بر اساس 23 فصل آن را با مشارکت وزارتخانه ها و سازمان های سراسر کشور برگزار نماید. بدیهی است حضور پررنگ خبرنگاران داخلی و خارجی به منظور پوشش خبری این رویداد بزرگ و بررسی روند اجرایی آن و اقدامات انجام شده در درستگاه های اجرایی تاثیر بسزایی در شناساندن منشور حقوق شهروندی به جهانیان خواهد داشت.

انتظاری اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در کنگره بین المللی حقوق ایران با پیگیری توصیه های حقوقی این جلسه و همیاری مسئولین ذیربط، شاهد اقدامات مفیدی در آینده برای بهبود وضعیت رسانه ها در کشورمان باشیم وضمن صیانت از دستاوردهای گذشته مسئولین نسبت به رفع اشکالات و چالشهای موجود تلاش کنند.

بر اساس گزارش کنگره بین‌المللی حقوق ایران، پژوهشگران می توانند با توجه به محورهای ارائه شده، مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتی  www.lawi.ir   به دبیرخانه ارسال نمایند. از علاقمندان دعوت می شود تا جهت کسب اطلاعات تکمیلی به پایگاه اینترنتی کنگره مراجعه و یا با شماره های  4-33699093-021 و 9-36621318-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha