• پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96051911830
  • منبع : نمایندگی سمنان

/یادداشت/

انتخاب اولین مدیرکل زن استان سمنان و امیدهای این"نیمه تقریبا غایب"

ایسنا/سمنان عصر دیروز برای اولین بار یک زن به عنوان مدیرکل یک دستگاه اجرایی در استان سمنان منصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا با معرفی فاطمه منصوری به مدیرکلی فنی و حرفه ای استان سمنان به اولین بار یک زن سکاندار یک دستگاه اجرایی در استان سمنان شد.

فاطمه منصوری که تدریس در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و مدیریت مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران دامغان را در کارنامه خود دارد در واقع دومین زنی است که در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به مدیرکلی فنی و حرفه‌ای یکی از استان‌ها منصوب می‌شود حکم اولین  مدیرکل زن فنی و حرفه‌ای کشور نیز که حداکثر هشت ماه از انتصاب وی می‌گذرد به نام مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس رقم خورده اگر چه این سازمان در سطح کشور چهار مدیر زن ستادی را نیز دارد اما تجربه مدیرکلی در یکی از استان‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای اولین‌بار در سال پایانی دولت یازدهم رقم خورده و به نظر می‌رسد این سازمان نیز با این رویه از شکل انحصار مدیران مرد خارج شده اگرچه به نظر می‌رسد سهم زنان بیش از این‌ها باشد.

به‌نظر می‌رسد که انتخاب مدیران زن که از قضا این روزها از بحث‌های داغ در عرصه مدیریتی کشور و از جمله در دولت است اگرچه نتوانسته در لباس وزارت رخنمون یابد اما رویکرد ویژه دولت به استفاده از ظرفیت مدیران زن جای بسی خوشوقتی است چرا که برخلاف گذشته که بیشتر رویکرد تبلیغانی به آن وجود داشت این روز گام‌هایی به سمت شایسته‌سالاری برداشته است.

بی‌تردید عملکرد این مدیران زن تازه‌منصوب می‌تواند به احقاق حق زنان شایسته و سهم آنها از سبد مدیریتی کشور و حتی استان کمک شایانی کند.

اگر چه در استان سمنان پیش از این نیز زنانی تا مرز رسیدن به پست‌های مدیریتی موثر پیش رفتند اما اگر سرپرستی امور زنان استانداری که بیشتر پستی تشریفاتی و البته ویژه زنان است و سرکار خانم نانگیر که مدتی سرپرست برنامه و بودجه استانداری را برعهده داشته نادیده بگیریم، تجربه مدیرکلی یک دستگاه اجرایی تاکنون در کارنامه مدیران زن استان چندان ثبت نشده است.

به هر حال اگرچه نقش مهم زنان در رشد و توسعه جوامع و خصوصا جامعه ما به ویژه در یک قرن گذشته و خصوصا در پنج دهه اخیر غیرقابل انکار است اما نقش این طیف در توسعه کشور هماره به نحوی از انحا نادیده گرفته شده و زنان شایسته این سامان کمتر مجالی برای عرصضه توانمندی‌های مدیریتی خود یافته و هیچگاه به حقوق خود به عنوان نیمی از جمعیت کشور نرسیده‌اند و از همین رو در انتخابات این دو دهه، سهم زنان از سبد مدیریتی کشور همواره یکی از بحث‌های محوری یا حداقل یکی از برنامه‌های نامزدها برای جذب آراء این نیمه موثر جمعیت کشورمان بوده است.

راقم این سطور، بی‌آنکه بخواهد در خصوص این گزاره که" کشورمان از عدم حضور واقعی زنان در سطوح موثر مدیریتی تا چه حد متضرر شده"و یا" آیا سهم زنان و مردان از این سبد باید متعادل باشد یا ..."دست به قضاوتی بزند معتقد است حق زنان از این بخش، حقی غیرقابل انکار و البته تا حدودی نادیده گرفته شده است. اگرچه متاسفانه موضوع برگرداندن این حق نیز یکی از مواردی است که گاه مورد سوءاستفاده‌ها و طرح وعده‌های عملی‌نشده نیز قرار گرفته است لذا باور دارم سهم زنان از سبد مدیریت نه به واسطه زن بودن که باید به نسبت شایستگی و توانمندی واقعی‌شان داده شود همچنانکه این گزاره نیز در مورد مردان نیز صدق می‌کند و صد البته بدیهی است که در برخی مدیریت‌ها و به ویژه از منظر عقیدتی، متر و معیار زن بودن و مرد بودن و یا جوان بودن و مسن بودن و...نیز عقلانی و دقیق به‌نظر می‌رسد.

به هر روی انتخاب فاطمه منصوری به مدیرکلی فنی و حرفه ای استان سمنان برای زنان شایسته استان می‌تواند یک آغاز دوباره و انگیزه مضاعف برای ارتقاء توان مدیریتی و تحصیلی باشد، انتخابی که بستر را بیش از پیش برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریتی این "نیمه تقریبا غایب" سال‌های اخیر فراهم می‌کند.

فاطمه منصوری مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان که حالا 24 ساعت از ابلاغ حکم انتصاب وی می‌گذرد این فرصت را یافته که با مدیریت علمی،تخصصی، سالم و همه‌جانبه خود راه را برای زنان دیگر دیار قومس باز کند باشد که در مدیریت‌های اجرایی ضوابط جای روابط و توانمندی‌های علمی و مدیریتی جای رویکردهای سیاسی و قبیله‌ای را بگیرد تا هر کس که توانی در خود می‌بیند برای رشد و توسعه بیشتر استان آن به میدان عمل بیاورد.

منصوری که امسال وارد یازدهمین سال کاری خود در سازمان فنی و حرفه‌ای استان شده پیش از این در سطوح کارشناسی و مدیریت‌های شهرستانی تجربیاتی کسب کرده با مدرک و دانشنامه مرتبط خود" لیسانس برق گرایش الکترونیک  و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی"و صد البته با بسیج همه ظرفیت‌های مدیریتی درون‌سازمانی این اداره کل، می‌تواند در سازمان فنی و حرفه‌ای استان که گفته می‌شود از نظر عملکردی بهتر از میانگین‌های کشوری عمل کرده، به یک مصداق عملی از توانمندی‌های زنان این سامان تبدیل شود.

یاداشت از: هوشنگ بسطامی-ایسنای سمنان


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha