• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96052213106
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سفیر ایران در ژاپن: روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقطه عطفی در روابط دو کشور است

سفیر ایران در ژاپن: روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقطه عطفی در روابط دو کشور است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن گفت: به علت تعاملات ایران و ژاپن در زمان جاده ابریشم، ژاپنی‌ها تصور بسیار خوبی از ارتباط با ایران دارند و همیشه از آن دوران به نیکی یاد می‌کنند.

رضا نظر آهاری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اینکه ژاپن کشوری توسعه یافته است، اظهار کرد: کشور ژاپن شاخص‌های توسعه یافتگی منحصر به فردی برای خود دارد و از شاخص‌های غربی پیروی نمی‌کند و همیشه تلاش داشته که از مشخصه‌ها، فرهنگ و تاریخ خود برای توسعه استفاده کند.

وی با بیان اینکه مردم ژاپن منافع و مصالح کل را بر منافع جز ترجیح می‌دهند، خاطرنشان کرد: کشور ژاپن یک جامعه یک دست دارد که همه مردم آن بدون قومیت، فرهنگ و تاریخ برای مصالح کل کشور تلاش می‌کنند و به دلیل همان احساس تعلق به دولت و جامعه برنامه توسعه‌ای منحصر به فردی دارند و به نوعی می توان گفت که ژاپنی‌ها شاخص‌های توسعه‌ای را با مشخصه ژاپنی آن عملیاتی می‌کنند.

 نظرآهاری عامل اصلی توسعه یافتگی ژاپن را تاریخ این کشور دانست و یادآور شد: دروازه‌های کشور ژاپن سالهای زیادی به سوی جامعه جهانی بسته بوده است و با یک فرهنگ درونگرا و بسته، هویت خاصی را شکل داده است که این هویت به عنوان خمیر مایه توسعه در آن کشور شناخته می شود ولی اصل این توسعه مربوط به تحولات دوران میجی در ژاپن است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و مذهب کشور ژاپن خاطرنشان کرد: نگرش مردمان این کشور به آیین شینتو در پایبندی آنها به نرم های اخلاقی بسیار تاثیرگذار بوده است و آنها از این اصول اخلاقی و مذهبی به عنوان وسیله ای برای کمک به ارتقای زندگی اجتماعی خود بهره گرفته اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن درخصوص ناکارآمدی ها و وجه مخفی فرهنگ ژاپنی اظهار کرد: ژاپنی ها قداست زیادی برای قدرت قائل هستند و این مشروعیت بیش از حد باعث می شود که سوالی از تصمیمی که برای‌شان گرفته می‌شود، نداشته باشند و این عدم انتقاد از وضع موجود  را خود ژاپنی ها به عنوان وجه ناکارآمد فرهنگ خود می شناسند.

وی دومین مشخصه نارکارآمد فرهنگ ژاپن را به هم پیوستگی و  درهم تنیدگی بیش از حد مردم این کشور دانست و گفت: به لحاظ هویتی و ارتباطات اجتماعی این مشخصه ژاپنی ها باعث شده که غریبه‌ها را در جامعه خود نپذیرند و مهاجرت مردم این کشور به کشورهای دیگر نیز بسیار کم اتفاق می افتد.

نظرآهاری در خصوص تاریخچه روابط ایران و ژاپن نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به علت تعاملات ایران و ژاپن در زمان جاده ابریشم، ژاپنی ها تصور بسیار خوبی از ارتباط با ایران دارند و همیشه از آن دوران به نیکی یاد می کنند.

وی به روابط ایران و ژاپن در دوران اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در اواسط قرن 19، امپراطور میجی در ژاپن و ناصرالدین شاه در ایران به یک چالش واحد رسیدند؛ اینکه در برابر مدرنیته غرب باید چه اقدامی انجام داد و این به عنوان نقطه اشتراک روابط آنها شناخته می شود.

نظرآهاری از سال 1309 به عنوان سال تاسیس دو سفارتخانه در کشورهای ایران و ژاپن نام برد و خاطرنشان کرد: در جریان جنگ جهانی دوم و مشکلات ژاپن با آمریکا، روابط ایران برای مدتی با ژاپن به حالت تعلیق در می‌آید ولی در زمان مصدق که انگلیسی‌ها نفت ایران را تحریم کردند، ژاپن جزء معدود کشورهایی بود که روابط خود با ایران را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تاثیر چندانی در شکل روابط ایران و ژاپن نداشته است، اظهار کرد: روابط تجاری ژاپن با ایران تنها در برهه‌هایی و به علت همسویی آنها با سیاست‌های آمریکا دچار تغییر شده و حتی در دوران تحریم اخیر نیز ژاپن تلاش می‌کرد که واردات نفت از ایران را قطع نکند و این نشان از اعتماد دوجانبه در روابط دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن همچنین به قانون لغو روادید که تا سال های 1372 در ایران پابرجا بود اشاره کرد و ادامه داد: براساس این قانون بسیاری از ایرانیان در اواخر دهه 60 برای کار به ژاپن رفتند اما چون این نیروی کار آموزش دیده نبودند و بدون سازماندهی به آن کشور مهاجرت کردند، مشکلاتی در ژاپن ایجاد کردند که براساس آن، کشور ژاپن قانون لغو روادید را به حالت تعلیق درآورد.

وی در خصوص روابط این دو کشور در سال های بعد از انقلاب اظهار کرد: اوج روابط ایران و ژاپن در دوران آقای خاتمی اتفاق افتاد که واردات و صادرات این دو کشور از مرز 20 میلیارد دلار گذشت که بخش عمده آن را صادارت تشکیل می‌داد.

نظرآهاری با بیان اینکه کشور ژاپن در سال های اخیر به دنبال کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و به تبع آن کاهش حجم واردات نفت است، خاطرنشان کرد: البته با توافق هسته ای، صادارت نفت افزایش یافته و این نشان دهنده عملکرد خوب ژاپنی‌ها در دوران تحریم است.

وی در خصوص آغاز دوره سفارت خود در ژاپن گفت: در ماه های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد و در دوره وزارت دکتر صالحی بر وزارت خارجه، به عنوان سفیر به ژاپن رفتم و چون در ژاپن نیز حزب مخالف برسرکار بود، در آن روزها شرایط سختی بر روابط این دو کشور حاکم بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را نقطه عطفی در رابطه دو کشور دانست و یادآور شد: با تغییر دولت، گفتمان برد برد در روابط دو کشور حاکم شد و افزایش صادرات نفت، امضای توافق نامه 10 میلیارد دلاری، دسترسی به منابع ارزی، موافقت نامه انتقال زندانیان محکوم به حبس و موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری از جمله اقدامات مهم این دوره بوده است.

وی به تلاش ایران برای خروج از حالت سنتی در روابط ایران و ژاپن اشاره کرد و ادامه داد: در دوران پسابرجام ایران به دنبال آن است که ژاپنی ها در ایران سرمایه گذاری کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های ژاپنی و همچنین ظرفیت‌های ایران، کالایی با ارزش افزوده در ایران تولید شود.

نظرآهاری با بیان اینکه دوران تحریم بیشترین آسیب را به روابط خارجی ایران وارد کرد، اظهار کرد: به علت سیاه نمایی که در دوران تحریم علیه ایران پیش آمده بود، روابط ایران و ژاپن نیز تحت تاثیر قرار گرفته بود که در دوران جدید به دنبال ترمیم این رابطه هستیم.

وی دیدگاه مردم ژاپن به کشور ایران را دیدگاهی تحسین آمیز دانست و یادآور شد: نمایش فیلم های ایرانی در ژاپن و مسافرت ژاپنی ها به ایران در تثبیت این دیدگاه بسیار موثر بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن همچنین در خصوص اقدامات نهادهای دیگر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن از جمله جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ژاپن کشوری است که تنها با برنامه می‌توان در آن موفق شد و باید هدف‌گذاری صحیحی انجام شده و با برنامه‌ریزی در این کشور به فعالیت پرداخت که در غیر این صورت جز اتلاف منابع مالی کشور نتیجه ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشور ژاپن، الگو و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است، گفت: ژاپنی ها به دلیل اینکه بیشتر از سایر کشورها در معرض بلایای طبیعی هستند و همواره نگران از دست دادن سرمایه هایشان هستند، در حوزه صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی همواره در صدر هستند.

نظرآهاری در پایان به شاخصه‌های فرهنگی مردم ژاپن اشاره کرد و یادآور شد: ژاپنی‌ها مردمان بسیار پرکار و قانعی هستند و همواره سعی دارند با کمترین منابع، بهترین شرایط را رقم بزنند و از این رو می توانند الگوی مناسبی برای مردم ایران باشند.

گفت‌وگو از: فاطمه ذوالفقاریان


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha