• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 96052213442
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه بیرجند:

وزیر علوم آینده مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بداند

خلیلی رییس دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: وزیر علوم آینده نباید سیاسی باشد ولی سیاست و مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بداند و تجربه مدیریت صف و ستاد داشته باشد.

به گزارش ایسنا ، خلیل خلیلی صبح امروز (۲۲ مرداد ماه) در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که چرا از میان تمام وزارتخانه‌ها فقط وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی نشد در حالی که قرار بود دکتر خاکی صدیق معرفی شود؛ تصریح کرد: این سئوال همه دانشگاهیان اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان است و البته پرسش ذهن بسیاری از شهروندان، که قرار بود گزینه وزارت علوم نیز به همراه سایر اعضای کابینه روز سه‌شنبه گذشته به مجلس معرفی شود ولی به هر حال این اتفاق به هر دلیلی تاکنون نیفتاده است.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که در دولت قبل نیز شاهد چندین نوبت تغییر فرد معرفی شده برای حضور در رأس وزارت علوم بودیم، لذا تأخیر در معرفی مسئول این وزارتخانه مهم چه مشکلاتی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایجاد می‌کند؟ گفت: در کابینه قبل ابتدا دکتر توفیقی، سرپرستی وزارت علوم را برای مدتی بر عهده داشت و سپس دکتر فرجی‌دانا برای مدت کوتاه حدود یک سال وزارت را بر عهده گرفت و پس از سرپرستی دکتر نجفی بالاخره وزارت دکتر فرهادی تایید شد که تاکنون ادامه یافته است.

وی ادامه داد: طبعاً تغییرات فراوان آن هم در راس وزارتخانه‌ای با این اهمیت برنامه‌های کلان اعم از ستادی و صف را دچار اختلال و سردرگمی و اجرای آن را به لکنت می‌اندازد و تأثیر نامناسبی به جا می‌گذارد. برهمین اساس امیدوارم طی امروز و فردا وزیر پیشنهادی به مجلس مشخص شده و معرفی شود و با همراهی نمایندگان مجلس در اولین فرصت سکان این وزارتخانه به سکاندار آن سپرده شود و برنامه‌های وزارت علوم بدون وقفه و با قدرت پیش رود.

رئیس دانشگاه بیرجند در خصوص ویژگی‌های وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وزیر علوم مانند سایر وزرا باید دارای ویژگی‌های عام و با توجه به ماهیت فعالیت‌های تخصصی وزارت باید دارای خصوصیاتی باشد و اطلاعات جامعی از دانشگاه‌ها در سطح ملی، بین‌المللی و ارتباطات آن‌ها داشته باشد.

خلیلی اظهارکرد: وزیر علوم تحقیقات و فناوری نباید سیاسی باشد ولی سیاست و مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بداند، تجربه مدیریت صف و ستاد داشته باشد، جامع‌نگر بوده و بتواند نیازهای کشور را  با توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی را با هم تلاقی دهد.

وی در خصوص معیارها و ملاک‌های سنجش ویژگی‌های وزیر علوم نیز با اشاره به اینکه معیارها تا حدود زیادی مشخص هستند، تصریح کرد: برای این که مشخص شود اطلاعات جامعی از دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی وجود دارد یا خیر باید به سابقه تحصیلی و کاری فرد مراجعه کرد.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: فردی که در دانشگاه‌های مختلف کشور و دنیا تحصیل و تدریس کرده در مجامع علمی حضور مکرر داشته، زبان بین‌المللی را مسلط است، را می‌توان ملاک قرار داد یا در مورد این که سیاسی نباشد ولی مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بشناسد، به نظرم باید فردی باشد که ابتدا از بستر علمی به جایگاه بزرگی رسیده و سپس به دلیل این جایگاه به دنیای سیاست ورود پیدا کرده باشد.

خلیلی افزود: از نظر تجربه نیز باید فردی باشد که در سیستم دانشگاهی و وزارتی سمت‌های اجرایی متعدد را تجربه کرده و سوابق درخشانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جامع‌نگری و توان تلاقی نیازهای جامعه با توانمندی‌های دانشگاه‌ها نیز از تجربه فرد حاصل می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال فردی که در جنبه‌های مختلف پژوهشی اعم از اجرای طرح پژوهشی کلان، تألیف کتاب، انتشار مقالات، اجرای پروژه‌های مشترک ملی و بین‌المللی، تجربه کاری و مدیریتی در سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات بهره می‌برد قاعدتاً دارای این دیدگاه و توانمندی است.

خلیلی ادامه داد: برای انتخاب مدیران چه در سطح موسسه و چه در سطح کلان قطعا به روش‌های سنتی و سلیقه‌ای بسنده نمی‌شود و از روش علمی آن که بر مبنای مدل‌های تصمیم‌سازی است استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه شرایط احراز سمت، در کنار همراهی عوامل تأثیرگذار در موفقیت مدیر در راه رسیدن به هدف باید لحاظ شوند و بر آن اساس انتخاب انجام شود، خاطرنشان کرد: شناسایی این موارد و تعیین وزن هر یک از این عوامل نیز رهیافت‌های علمی خود را دارد.

وی در خصوص وضعیت دانشگاه‌های استان و برنامه‌های آن‌ها طی چهار سال گذشته، گفت: خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند به عنوان مرکز استان، منطقه کاملا فرهنگی و به‌طور خاص از جنس آموزش عالی است.

وی ادامه داد: شاخص‌هایی همچون نسبت دانشجو به شهروند به میزان یک به پنج و نسبت هیات علمی تمام وقت به شهروند به میزان یک به ۸۰۰ گویای وضعیت استان از نظر آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: در خراسان‌جنوبی دانشگاه بیرجند، دانشگاه بزرگمهر قائنات، دانشگاه صنعتی بیرجند و دو موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیام‌نور و مراکز استانی علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به خدمت‌رسانی به جامعه هدف هستند.

خلیلی گفت: در این میان دانشگاه بیرجند با دارا بودن قریب به ۱۲ هزار دانشجو در بیش از ۳۰۰ کد رشته و نزدیک به ۳۵۰ عضو هیات علمی تمام وقت، با قدمت بیش از ۴۰ سال خدمات ارزنده‌ای را به منطقه و کشور ارائه کرده است.

وی اظهارکرد: طی چهار سال گذشته دانشگاه‌های استان در راستای اهداف و وظایف خود اقدامات موثر و عملی انجام داده‌اند که ارائه آن در این مجال ممکن نیست و گزارش کامل آن قبلاً ارائه شده و نسخه به‌روز شده آن نیز در طی سال تحصیلی آینده اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.