• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96052415269
  • خبرنگار : 71184

بطحایی: از زوایای پیداوپنهان آموزش‌وپرورش شناخت کافی و لازم دارم

بطحایی: از زوایای پیداوپنهان آموزش‌وپرورش شناخت کافی و لازم دارم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حضورم در آموزش و پرورش از معلمی تا معاونت وزیر باعث شده در شرایطی خود را در معرض انتخاب نمایندگان قرار دهم که اندوخته‌هایم سبب شده از زوایای پیدا و پنهان نظام آموزشی شناخت داشته باشم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است، در تشریح برنامه های خود گفت:‌ حرکت در جهت چشم اندازهای جامعه اسلامی و تحقق خواسته های مقام معظم رهبری از یک سو و کمبود منابع از سوی دیگر نیازمند قرارگرفتن نیاز آموزش و پرورش کشور در اولویت اصلی نظام است.

وی افزود:‌ علی رغم همه مشکلات ما معلمان و مدیران آموزش و پرورش به فرهنگ امید و معجزه‌ی باور عمیقا معتقدیم و عزم خود و همکارانمان را در پیمودن راهی که آینده آن روشن بوده است راسخ می دانیم. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و نقشه جامع علمی کشور نیازمند آموزش و پرورش پویا و فعال است و عمیقا باور داریم معلمان صبور، نجیب و زحمت کش کلیدی ترین رکن آموزشی اند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در مواجهه با آینده در حوزه محتوا، روش و کیفیت فضای آموزشی و نظایر آن به شدت اتخاذ رویکرد آینده‌پژوهانه نیاز دارد و بر این اساس برنامه‌های خویش را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شکل دادند و در پرتو آن توسعه عدالت آموزشی را محور برنامه‌های خویش ساخته‌اند. همین‌طور توسعه حرفه‌ای معلمان در کنار بهبود منزلت و معیشت به عنوان عامل کلیدی در کیفیت بخشی در اولویت است.

بطحایی ادامه داد: در این مسیر پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبری، پشتیبانی بی‌دریغ رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت، توجهات مستمر نمایندگان و به ویژه برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را برای تحقق برنامه‌ها حاصل خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه‌های آموزش و پرورش دولت دوازدهم، ۱۱ محور اساسی  پیش‌بینی شده است، گفت: مهمترین هدفی که در برنامه بنده مطرح است حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن استلزامات اجرایی آن است. همین‌طور پایش و ارزیابی مستمر مراحل اجرایی سند تحول، توجه به منابع انسانی در دو بخش توانمندسازی حرفه‌ای و ارتقای معیشت، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی برخی از مهمترین برنامه‌ها در آموزش و پرورش که در ذیل آن تاکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان و تعمیق فرهنگ عفاف و استقرار نظام مدیریت استعدادهای علمی و ورزشی نیز از دیگر موضوعاتی است که در صورت حضور در وزارت آموزش و پرورش دنبال خواهد شد.

بطحایی ادامه داد: استقرار نظام فراگیر مشاوره در سطوح تحصیلی و توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، طراحی و استقرار نظام سنجش و کیفیت، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مناطق مرزی و عشایری و توسعه برنامه‌های سوادآموزی بزرگسالان و رفع موانع موجود در ذیل این هدف در دستور کار قرار دارد و در کنار اینها توسعه برنامه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و همکاری با مراکز علمی و آموزش دانش‌محور و حرفه‌محور به جای انباشت محفوظات از دیگر هدف‌هایی است که در برنامه پیشنهادی تقدیم حضور شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توانمندسازی اقتصادی آموزش و پرورش و همکاری با مجلس برای حل مشکلات این‌چنینی، بهبود کیفیت فضا و تجهیزات و توجه به دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه و جلب مشارکت‌های عمومی و بهره‌مندی هوشمندانه از فضای مجازی و فناوری‌های نوین از هدف‌هایی است که در برنامه تقدیمی به مجلس به تفسیر مورد شرح و بحث قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه من به عنوان کسی که نزدیک به ۳۵ سال در حوزه آموزش و پرورش کار کرده‌ام باور و اعتقاد دارم آموزش و پرورش باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، گفت: پرهیز از سیاست‌زدگی، سهم‌خواهی و مقوله‌های این‌چنینی که هر از چند گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند و از ماموریت اصلی خود باز می‌دارد باید کنار گذاشته شود و تمرکز بر ماموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی این وزارتخانه است مورد توجه بنده و همه مدیران خواهد بود و هر آنچه که موجب ایجاد حاشیه برای آموزش و پرورش شود قطعا به ضد آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد. تعامل، هماهنگی، همراهی و ارتباط مستمر با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد مناسب‌تر فعالیت‌ها و برنامه‌ها فراهم خواهد ساخت و این را ایمان دارم که بدون همکاری نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی و پرورشی تامین نخواهد شد.

بطحایی گفت: وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته در دولت است و به صراحت و افتخار اعلام می‌کنم یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در تمامی رده‌های آموزشی، تربیتی و اداری در سطوح صف و ستاد خدمت کرده‌ام و از موانع و مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش دقیقا اطلاع دارم و با تجربه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آورده‌ام و راهنمایی و مساعد همکاران خوبم در این سازمان تمام تلاش خودم را برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان که به عنوان اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به کار خواهم گرفت و امیدوارم شایستگی من برای مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید نمایندگان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha