• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 96052515986
  • منبع : نمایندگی لرستان

مدیر کل مدیریت بحران استان:

بافت‌های فرسوده شهری و روستایی لرستان تهدید کننده هستند

بافت‌های فرسوده شهری و روستایی لرستان تهدید کننده هستند

ایسنا/لرستان مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: بافت‌های فرسوده شهری و روستایی توسعه بی رویه شهری بصورت افقی در استان در زمان زلزله تهدیدکننده هستند.

به گزارش ایسنا، رضا آریایی در در کارگاه هماهنگی مدیریت بحران استان، با بیان اینکه از مجموع 43 نوع پدیده طبیعی شناخته شده در جهان تاکنون 34 مورد آن در کشور ایران رخ داده است، اظهار کرد: زمین لرزه، سیلاب، زمین لغزش، طوفان، تندباد، سرمای سخت، گرمای شدید و خشکسالی ایران را در ردیف 10 کشور حادثه خیز جهان قرار داده است .

وی با اشاره به مهمترین پدیده‌های طبیعی که لرستان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزود: زمین لرزه،سیلاب، خشکسالی، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، ریزگردها و ... از جمله این پدیده‌هاست.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان اضافه کرد: لرستان در نوار لرزه‌ای زاگرس به عنوان فعالترین نقطه در زاگرس میانی قرار گرفته است و وجود انواع گسل‌های بزرگ و کوچک، زمین‌لرزه‌های تاریخی،بافت فرسوده شهری، بافت فرسوده روستایی، وجود رودخانه‌های طغیانی و خروشان در توپوگرافی ناهموار و کوهستانی و ایجاد سیلاب‌های شهری و رودخانه‌ای، رودخانه‌های دائمی و فصلی، مدیریت شهری، توسعه بی‌رویه شهری بصورت افقی، وجود پدیده خشکسالی و کم آبی به علت عدم وجود سیستم‌های هیدرولیکی و مکانیکی، وقوع پدیده‌های طبیعی دیگر همچون گردوغبار، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ، صاعقه، زمین لغزش، آفات گیاهی و ... از جمله حوادث بالقوه تهدیدکننده استان است.

آریایی با اشاره به تاریخچه زمین لرزه در لرستان گفت: در لرستان زمین لرزه کهن سیمره در 11 هزار سال پیش رخ داده، همچنین زمین لرزه 2 تیر 251 هجری شمسی در سیمره، زمین لرزه کهن اشترانکوه و تشکیل دریاچه گهر در ارتفاعات بلندمنطقه، زمین لرزه سوم بهمن 1287 هجری شمسی در سیلاخور، زمین لرزه طبریجان بروجرد در 13 اردیبهشت سال 84 و  زمین‌لرزه 11 فروردین ماه سال 1385 بر روی گسل سیلاخور بوده است.

وی اضافه کرد: در بحران، خصوصیات یک مدیر موفق در آشنایی کامل به منطقه‌ی ماموریت، داشتن سخنگوی واحد، انعکاس صحیح اخبار، سازماندهی در اعزام نیروها و امکانات به محل برای جلوگیری از اتلاف نیروها مهم است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha