• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96052917728
  • خبرنگار : 71038

گزارش سفری رسانه‌ای و سیاسی به سرزمین پسا داعش

گزارش سفری رسانه‌ای و سیاسی به سرزمین پسا داعش

در اوج گرمای تابستان (هشتم مرداد) به همراه جمعی از همکاران مطبوعاتی برای انجام سفری رسانه ای و زیارتی راهی سرزمینی شدیم که «سومریان»، «اکدی‌ها» و «آشوری‌ها» نخستین تمدن‌های باستانی آن را چند هزارسال پیش بنیان نهادند.

سرزمینی که در دوره اسلامی از زمان خلافت امام علی (ع) به مرکز خلافت تبدیل شد ، قیام امام حسین (ع)  به خبرسازترین سرزمین اسلامی تبدیلش کرد  و از دوره عباسیان به عنوان مهد تمدن اسلامی شناخته شد. در تاریخ انقلاب اسلامی برای ایرانیان یادآور هشت سال جهاد و ایستادگی است و اکنون دولت و ملت آن با کمک همسایه شرقی خود پیروزی بزرگ و ارزشمندی را در مقابله با فتنه بزرگی که در پیش روی جهان اسلام قرارگرفته، به دست آورده است .

برنامه سفر هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از قبل به صورت منظم و دقیق تنظیم شده ، میزبان‌مان سندیکای روزنامه‌نگاران عراق است ، وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق پشتیبانی می‌کنند و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و حوزه اداره کل مطبوعات خارجی از ابتدا تا انتها مراحل اجرایی سفر را دنبال می‌کنند . قرار است در این ماموریت شش روزه با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه دولت بغداد دیدار کنیم و با همکاران عراقی خود در شبکه «العراقیه» و «الرشید» و دیگر رسانه ها و انجمن های مطبوعاتی این کشور همسایه از نزدیک آشنا شویم.

سندیکای روزنامه نگاران عراق که ریاست آن برعهده آقای « موید اللامی» است  ، مسئولیت میزبانی ما در این سفر را بر عهده دارد . روزنامه نگاران در عراق بر خلاف اهالی رسانه در ایران که هنوز از سندیکا و یا انجمن صنفی مستقل و کارآمدی برخوردار نیستند و علیرغم رایزنی انجام شده با مقامات قضایی جهت بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران هنوز این انجمن باز نشده است ، دارای سندیکایی منسجم و کارآمد هستند . در این سندیکا 200 کارمند فعالیت دارند. بیست هزارنفر از روزنامه نگاران عراقی عضو آن هستند و  در استان های مختلف عراق به جز چند استان محدود، دارای دفتر است. از مزایای عضویت در این سندیکا علاوه بر دفاع از حقوق معنوی روزنامه نگاران ، تامین زمین مسکونی و بلیط نیم بها در همه پروازهای خارجی شرکت «العراقیه » به روزنامه نگاران عضو است. این سندیکا در صورت رخ دادن هر مشکل حقوقی رسانه ای برای اعضا، با استخدام وکیل از اعضای خود در دادگاه دفاع می کند .  در مکانیزم تعریف شده در این نهاد صنفی ، شکایت از خبرنگاران ابتدا به سندیکا ارائه و پس از بررسی و تعیین وکیل توسط سندیکا ،پرونده به دادگاه ارجاع می شود و حتی پس از صدور حکم،دادگاه حکم را ابتدا جهت مشورت برای سندیکا ارسال می کند و پس از اخذ نظر این نهاد صنفی ،حکم نهایی را ابلاغ می کند . طبق برنامه اعلامی، سندیکا  همچنین به خانواده خبرنگاران شهید ماهیانه مبلغ هزار دلار پرداخت و نیم آن را به خبرنگاران  جانباز اختصاص می‌دهد.

موید اللامی علاوه بر سندیکای عراق، ریاست سندیکای روزنامه نگاران جهان عرب را نیز بر عهده دارد. او فردی جا افتاده ، سیاست مدار و کاربلد است ، می‌گوید «نماینده مجلس نمی‌شوم  تا بتوانم  بدون محدودیت به رسانه‌ها کمک کنم ». این روزنامه نگار عراقی که موفق شده رژیم اشغالگرقدس را از سندیکای روزنامه‌نگاران عرب اخراج کند ، طی این سفر بارها در جریان گفت‌وگوهای دوستانه‌اش با اهالی رسانه در ایران تاکید می‌کند «ایران از نظر سیاسی، نظامی و امنیتی در اوج است ولی دیوار رسانه ای به دور این کشور کشیده است که موجب شناخت نادرست جهان عرب از این کشور شده است و ما آماده‌ایم که از همه امکانات خود برای همکاری رسانه‌ای و معرفی ایران استفاده کنیم»، موضوعی که با استقبال روزنامه‌نگاران ایرانی و مسئولان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی که در این سفر همراه ما هستند ، قرار می گیرد و قول و وعده‌هایی برای افزایش این همکاری‌ها از سوی دوطرف ایرانی و عراقی داده می‌شود .

این سفر با ادامه شادی‌های مردم عراق از آزادسازی موصل از چنگ تروریست‌های تکفیری داعش وهمچنین تصمیم «سید عمارحکیم» رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق برای جدایی از مجلس اعلای اسلامی و سفر پرحاشیه «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر به عربستان و دیدارش با «محمد بن سلمان» ولیعهد جدید آل سعود مصادف شده است.

محل اقامت هیات رسانه ای هتل بین المللی «المنصور» بغداد ، کنار رود دجله است . این هتل بزرگ پنج ستاره در پانصد متری سفارت و دفتر رایزنی بازرگانی ایران در بغداد و در فاصله یک کیلومتری منطقه «الخضراء » و در کنار ساختمان استانداری بغداد قراردارد که درواقع یکی از ایمن‌ترین مناطق این شهر به شمار می‌رود .

اولین مقصدمان در جریان این سفر، شرکت در ضیافت شام « ایرج مسجدی » سفیر جدید کشورمان درعراق است ،برای حضور در این مراسم  راهی سفارت ایران دربغداد می شویم، ساختمان این مکان دیپلماتیک از موقعیت استثنایی برخوردار است و طبق برخی از اظهارات از قدمتی 85 ساله  و وسعتی 12 هزار متری برخوردار است .

در دیدار با مسجدی که حدود 4 ماهی است که مسئولیت سفارت ایران در عراق را برعهده گرفته و جانشین حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در این کشور همسایه شده است ، نمایندگان رسانه‌های حاضر ضمن بیان برخی از مشکلات و کاستی ها در باب اطلاع رسانی از تحولات عراق و تاکید بر اهمیت هر چه بیشتر تعامل سفارت با رسانه های داخل کشور پیشنهاداتی را جهت تقویت فرآیند اطلاع رسانی در ارتباط با تحولات لحظه ای عراق و منطقه و همچنین تعامل هرچه بیشتر رسانه‌های دو کشور بیان می‌کنند .

ایرج مسجدی که یکی از فرماندهان قدیمی سپاه  است و دارای بیش از ۳۵ سال سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است ،آشنایی عمیقی با فضای سیاسی، امنیتی و قومیتی عراق دارد و در فضای سیاسی و اجتماعی عراق از مقبولیت قابل توجهی برخوردار است.  او که پیش از حضور دیپلماتیک درعراق در سمت مشاورعالی فرماندهی سپاه قدس مشغول به انجام خدمت بوده است ،در این دیدار ضمن تشریح برخی ازتحولات کنونی عراق بر نقش و تاثیرگذاری رسانه‌ها در دنیای کنونی تاکید دارد  و از پیشنهادات روزنامه نگاران حاضر در این جلسه استقبال و نکاتی را یادآور می کند.

 از روز دوم سفر دیدار با مقامات عالی رتبه عراقی طبق برنامه تنظیم شده آغاز شد ، یکی از مقامات عراقی که در جریان  این سفر با او ملاقات کردیم «حیدر العبادی» نخست وزیر کنونی این کشور عربی است. او که به زبان فارسی نیز به خوبی مسلط است، در این دیدار اخبار منتشر شده مبنی بر جدایی‌اش از حزب «الوعده» را جعلی و کذب عنوان کرد.

او همچنین در مورد جدایی سید عمار الحکیم از مجلس شیعیان عراق نیز گفت: این جدایی شدنی نیست و اساس انشقاق مقوله‌ای مضر و ضد وحدت نیروها است.

نخست وزیر شیعه عراق در این دیدار به مانند دیگر مقامات عراقی به کمک های ایران به این کشور در جریان مبارزه با داعش اشاره و اذعان کرد: ایران نخستین کشوری بود که در این مسیر به ما کمک کرد. به همین دلیل ما وظیفه اخلاقی و شرعی خود می‌دانیم که جلو هرگونه تعدی به ایران از منشاء عراق را بگیریم.

این مقام مسئول در دولت بغداد همچنین آماری از خسارتهای وارده از سوی داعش به این کشور ارائه کرد و گفت: در ابتدا تصور می شد که این خسارت ها 50 میلیارد دلار است اما درحال حاضر رقم آن 100 میلیارد دلار ارزیابی می شود.

در جریان این سفر و در نخستین روزهای جدایی سیدعمار الحکیم از مجلس اعلای اسلامی و تشکیل حزب « حکمت ملی»  توسط وی به دیدار فرزند ارشد مرحوم عبدالعزیر الحکیم رفتیم و در ضیافت شامی که او برگزار کرده بود به صورت مفصل در مورد تحولات کنونی عراق گفت‌وگو کردیم.

 عمارالحکیم در سال 2009 پس از فوت پدرش مرحوم «عبدالعزیر الحکیم» در پی ابتلاء به بیماری سرطان ، به سمت ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق انتخاب شد و به مدت هشت سال ریاست این مجلس را بر عهده داشت. او که گرد میانسالی بر چهره اش نشسته است ، دارای 4 فرزند است و به تازگی پدربزرگ شده است. شاید بتوان از عمار الحکیم به عنوان پدربزرگی 46 ساله یاد کرد که می خواهد در ساختار سیاسی که متولی آن است ، جوانگرایی کند چراکه در بیان علت جدایی‌اش از مجلس اعلای اسلامی عراق یکی از دلایل مطرح شده، این بود که بین وی و تعدادی دیگر از رهبران با سابقه مجلس اعلا در مورد  چگونگی به کارگیری جوانان در این تشکل اختلافاتی ریشه ای وجود دارد .

عمار الحکیم در این ضیافت ، جدایی‌اش از مجلس اعلا و تشکیل حکمت ملی را نتیجه طبیعی تحول در روند سیاسی عراق عنوان کرد و گفت : هدف از این موضوع عمل کردن به مسئولیت و بیان کردن خواسته‌های مردم و حمایت از حقوق مدنی و آزادی های شخصی است .

از دیگر دیدارهای جالب و قابل تاملی که در جریان این سفر داشتیم ، ملاقات با «فریاد رواندوزی » وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق بود. رواندوزی از کردهای شمال عراق است که در جریان تقسیم قدرت سیاسی و مذهبی در بغداد ، این وزارتخانه سهم او شده است.

او در این دیدار به عنوان آشنای فرهنگ و تمدن منطقه ،  به فرهنگ  مشترک ایران و عراق  در هزاران سال قبل اشاره کرد و به عنوان متخصص  این حوزه اظهار کرد : فرهنگ این دو ملت ریشه باستانی دارد .

وی در ادامه با اشاره به  بخشی از آسیب های وارده از سوی داعش به آثار فرهنگی و باستانی عراق گفت: در این مدت داعش 15 هزار مورد از آثار تاریخی را سرقت و از عراق خارج کرده است که با پیگیری های به عمل آمده 5 هزار قطعه آن برگردانده شده اند ولی از سرنوشت بقیه آثار خبری در دست نیست.

 رواندوزی، با ناراحتی و اندوه ادامه می دهد : یک سری از آثار هم به صورت زیرزمینی خارج شده که از آنها بی اطلاعیم و مناطق باستانی همچون نمرود و الحضر(هترا )نیز به طور کاملا نابود شده است .

در این دیدار وزیر فرهنگ و  گردشگری عراق به ارائه آماری از میزان سفر شهروندان ایرانی و عراقی به دو کشور پرداخت و گفت : سالانه بیش 3از  میلیون و 200 هزار ایرانی به قصد زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند که اگر امنیت برقرار شود امکان بازدید از آثار تاریخی عراق هم  برای ایرانی ها فراهم می‌شود.

او همچنین اعلام کرد: 250 هزار گردشگر ایرانی هم سالانه به کردستان عراق سفر می کنند.

این دولتمرد عراقی در بخشی از سخنان خود با بیان این که اغلب همکاران من در وزارت خانه بیش از یک بار به ایران سفرکرده اند و با مناطق زیارتی و گردشگری ایران آشنا هستند به عزم  دولت های تهران و بغداد  جهت حذف روادید بین دو کشور اشاره کرد و گفت: مقدمات حذف ویزا در دستور کار این وزارتخانه است .

دیدار و گفت‌وگو با« سلیم عبدالله احمد الجبوری » رئیس پارلمان عراق که از کردهای سنی مذهب این کشور است از دیگر برنامه‌هایی بود که در طول این سفر شش روزه برای روزنامه نگاران ایرانی تدارک دیده شده بود.

الجبوری که از اعضای « حزب الاسلامی العراقی » است، (حزبی که شاخه اخوان المسلمین در عراق محسوب می شود )در بیان وضعیت عراق پس از داعش گفت: ما راه ناهمواری برای آینده داریم. ، تنگناهایی وجود دارد ولی با وجود این مسائل،  ما باید عراقی یکپارچه و با ثبات بسازیم که در آن شهروندان به نهادها احترام بگذارند و نهادهای دولت نیز در مسیر خدمت به شهروندان فعالیت کنند .

 وی که مدرس دانشکده حقوق در دانشگاه‌های «النهرین» و «دیالی» نیز است ، در توضیح چالش های پیش روی عراق گفت: حتما از تمایل درکردستان برای برگزاری همه پرسی مطلع هستید که این همه پرسی از چالش های اساسی برای ما است. حتی اگر این همه پرسی صرفا یک اعلام غیررسمی باشد، اما آثار بدی دارد چراکه ما بعد از پیروزی باید برای تحکیم وحدت در عراق تلاش می‌کردیم. اولویت ما یکپارچه کردن ملت است و حتی اگر بهانه هایی برای اینکار باشد اما به نظر من این اقدام از اولویت ها نیست و اولویت این است چگونه با خطرات رودررو شویم و اینکه چگونه ملت خود را یکپارچه کنیم نه اینکه در مسیر جدایی قدم برداریم.

«ابراهیم عبدالکریم حمزه الأشیقر الجعفری» وزیر امور خارجه عراق که همانند برخی دیگر از مقامات دولت بغداد تجربه زندگی در ایران را دارد یکی دیگر از میزبانان ما در این سفر بود. آنچه که در هنگام ورود به دفتراین دیپلمات چشم پزشک بیش ازهمه جلب توجه می کرد کتابخانه بزرگ و نفیس وی بود که نشان از علاقه وافر این دیپلمات عراقی به تمدن و فرهنگ  وطنش و منطقه بود.

 او در  جریان ضیافت شامی که برای هیات رسانه ای ایران  بدون اطلاع قبلی برگزار کرده بود، در سخنانی حضور یک هیات رسانه‌ای ایرانی در عراق را اقدامی استراتژیک اعلام کرد و گفت : معتقدم ایران و عراق دو بال مهم در اتفاقات منطقه هستند و نقش رسانه ها را همچون نقش پیامبران می دانم. حضرت علی (ع) به مالک اشتر فرمودند: «همیشه همه چیز را صریح و شفاف به مردم اعلام کن.» لذا در همین چارچوب معتقدم رسانه سیاست را تکمیل می کند.

این دیپلمات هفتاد ساله با بیان اینکه چنین رفت و آمدهایی روابط دو کشور همسایه ایران و عراق را تعمیق می بخشد، در بخشی از سخنان خود با اشاره به حضورش در سالهای قبل در ایران ،در همین چارچوب به بیان خاطره‌ای از دیدارش با رهبر دیکتاتور پیشین لیبی اشاره کرد و گفت: من سی و سه سال پیش در دوران مبارزه در دیدار با سرهنگ معمر قذاقی گفتم در ایران زندگی می کنم و او پرسید چرا؟ در جواب گفتم چون همه اعراب درها را به روی ما بسته اند و ایران در را به روی ما باز کرده است. روابط ایران و عراق روابطی ریشه دار است به خصوص با توجه به اینکه موضع ایران فراتر از قوم، زبان و مذهب بوده است.(اشاره ابراهیم حعفری به سرکوب اعضای حزب الدعوه و دستور اعدام تمامی اعضای آن توسط حزب بعث عراق در سال 1980 است که منجر به فرار تعدادی از اعضای این حزب به ایران شد. )

وی ایران را وطن دوم خود عنوان کرد و گفت: من در زمان جنگ تحمیلی در بیمارستان آبادان خدمت می کردم. آبادان در محاصره بود و ما در بین مرگ و زندگی به سر می بردیم ولی آنچه که در این عرصه مهم بود مبارزه به صدام و شکست بعثی‌ها بود.

جعفری در این دیدار در پاسخ به سوال خبرنگاران ایرانی در مورد برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان با اعتقاد بر اینکه کردها در بغداد از صدایی رسا و قوی‌ای برخوردارند، گفت: ما معتقدیم اکنون کردها تحت حاکمیت عراق یکپارچه بهترین حالت را دارند، هیچ تمایزی بین کردها و دیگر قومیت‌ها در عراق قائل نیستیم .

وی با انتقاد ضمنی از برخی رهبران اقلیم کردستان تاکید کرد: اگر برخی از رهبران بلندنگری لازم را نداشته باشند، مردم خود را به بیراهه خواهند برد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال  که وزیر فرهنگ عراق اعلام کرده مقدمات حذف ویزا بین عراق و ایران فراهم شده است ، تصریح کرد : ماهم علاقه‌مند هستیم که چنین موضوعی محقق شود ولی فراهم کردن مقدمات آن زمان بر است .

نوری مالکی معاون رئیس‌جمهور عراق از دیگر شخصیت‌های مطرح عراقی بود که در این سفر با او دیدار کردیم.

او در این دیدار با تاکید بر وحدت ایران وعراق اظهار کرد:  ما ملزم به وحدت هستیم برای اینکه بتوانیم در یمن، سوریه و ... بر تروریسم تکفیری پیروز شویم. به ویژه این که برای ما مشخص است که برخی از کشورهای عربی و منطقه‌ای در پی تفرقه و سقوط عراق یکپارچه بودند.

نوری مالکی که سابقه نخست‌وزیری این کشور را نیز در کارنامه دارد و با برخی از جریان‌های تشیع در عراق اختلاف‌نظرهایی دارد در این دیدار مطالبی را در مورد رهبر یکی از جریانهای تشیع عراق که این روزها با سفرش به عربستان و امارات خبرساز شده مطرح کرد و تحلیلش از سفر وی به عربستان را برای روزنامه نگاران ایرانی تشریح کرد .

دیدار با «قاسم الاعرجی» از اعضای قدیمی و برجسته سازمان بدر که به تازگی به تهران سفر کرده و اظهاراتش مبنی بر درخواست عربستان از عراق برای میانجیگری بین تهران و ریاض حاشیه‌هایی را به همراه داشته است ، یکی دیگر از دیدارهای مهم این سفر بود.

وزیر کشور دولت بغداد از زمره مسوولان عراقی است که سال ها در ایران زندگی کرده و روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد.  او به عنوان یکی از رهبران نیروهای الحشد الشعبی بارها گفته است« اگر ایران نبود، بغداد به دست داعش سقوط می کرد»او در این دیدار بار دیگر این سخن خود را به نحو دیگری تکرار کرد و مورد نقش ایران در مبارزه با داعش گفت: در ابتدا هیچ کس به ما کمک نکرد جز ایران.

او همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به نقش فتوای مرجعیت عالی مقام آیت الله سیستانی در وحدت مردم این کشور جهت مبارزه با داعش گفت: پس از این حکم نیروهای مختلفی در عراق برای مبارزه دور هم جمع شدند اما چندان آموزش ندیده بودند. نیروهای بدر نقش اساسی در آموزش این نیروها داشتند. دیدارهای حاج قاسم سلیمانی مهم و سرنوشت ساز بود. مشاوران ایرانی و لبنانی نقش بزرگی در پیروزی ما داشتند.

دیداربا «فواد معصوم» رئیس‌جمهور کرد عراق نیز یکی دیگر از برنامه هایی بود که در طول این سفر از طرف میزبانان عراقی برنامه ریزی شده بود ولی به علت تداخل با دیگر برنامه ها این ملاقات انجام نشد.

بازدید از رسانه های عراقی بخش دیگری از این سفر بود .در بازدید از رسانه های عراق دیدار با مجموعه صدا و سیمای العراقیه توجه همکاران را جلب کرد .  العراقیه اولین کانال تلویزیونی عراق بعد از سرنگونی صدام است  که بدون کمک دولت راه اندازی شده و با همه ادیان و مذاهب رسمی عراق کار می کند و احترام همه مذاهب در ایام سال را نگه می دارد. بر اساس اعلام مقامات این شبکه ، فکر سیاسی در این شبکه جایی نداشته  و  این شبکه فعالیت خود را با  راه اندازی کانال های رادیو و تلویزیونی  و انتشار  مجله و روز نامه  در عراق تثبیت کرده است .  بیشتر درآمد خود را از تبلیغات به دست می آورد و در مجموعه ای نه چندان بزرگ و تشریفاتی مشغول به ساخت و پخش برنامه هستند .  مسئولیت شبکه العراقیه به عهده «علی الشلاه» بود، وی  در دوره نمایندگی اش با کمک سندیکا طرح فعالیتهای رسانه ای عراق را به تصویب رسانده و امرور در سایه مصوبه مجلس به فعالیت رسانه ای اشتغال دارد.

همکاران رسانه ای در تلویزیون الرشید نیز همچون العراقیه ساده ، پرکار ومردمی بودند . بازدید از موسسه  رسانه و ارتباطات عراق که  وظیفه ممیزی رسانه ها  و صدور مجوز بر رسانه ها را برعهده دارد از دیگر مکان های مطبوعاتی بود که در جریان این  سفر مورد بازدید خبرنگاران ایرانی قرار گرفت،  مجموعه ای غیر دولتی ولی با اختیارات زیاد که مورد حمایت سندیکا روزنامه نگاران عراقی است ، کارکنانش وظیفه رصد تمامی رسانه های تصویری ،صوتی و دیجیتال عراق را بر عهده دارند  ، از آنها در خصوص خط قرمز ممیزی از نظر سیاسی و اخلاقی پرسیدیم که پاسخی دادند یک کلمه ای ولی پر از معنا .  خط قرمز رسانه های عراق از نظر سیاسی " وطن "  و از نظر اخلاقی "خانواده" .آن چه که به نظرم گمشده رسانه های ایران اسلامی است !

در جریان سفر به کربلا و نجف ضمن زیارت عتبات عالیات در این دو شهر با آقایان «لویی الیاسری»، استاندار نجف و «عقیل الطریحی» استاندار کربلا دیدار کردیم . در جریان رایزنی با این دو مقام عراقی ،قرار شد برای حضور خبرنگاران ایرانی در مراسم اربعین حسینی و پوشش این پیاده روی میلیونی مقدماتی فراهم شود تا رسانه‌ها بتوانند به نحو مطلوبتری این رویداد را پوشش خبری دهند.

استاندار کربلا و نجف در این دیدارها قول های مساعدی را برای در اختیار قرار دادن امکانات به اهالی رسانه ارائه کردند و امید است که این قول ها در زمان خود محقق شود و در حد سخن باقی نماند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، معاون امور خبرنگاران خارجی اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد، مشاور معاون مطبوعاتی این وزارتخانه، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، مدیر مسئولان روزنامه‌های الوفاق ، 19 دی و مهران، مدیرکل اخبار بین‌المللی خبرگزاری مهر از جمله اعضای تیم رسانه ای بودند که در این سفر حضور داشتند .

در این سفر سه یادداشت تفاهم همکاری بین خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری ملی عراق (نینا نیوز) ، روزنامه 19 دی با روزنامه «الزوراء» و همچنین روزنامه عربی  الوفاق و روزنامه الزوراء امضا شد.

در شب آخر این سفر بار دیگر به سفارت ایران در عراق رفتیم و به همراه رئیس و اعضای هیئت مدیره سندیکای روزنامه نگاران عراق در ضیافت شام آقای مسجدی شرکت کردیم. در این ضیافت بالاترین مقام دیپلماتیک ایران در عراق ضمن تشکر از میزبانی طرف عراقی از آمادگی ایران برای گسترش همکاری ها با سندیکای روزنامه نگاران عراق خبر داد.

این سفر شش روزه علاوه بر دستاوردهای رسانه‌ای و آشنایی روزنامه‌نگاران ایرانی با رسانه‌های عراقی و سندیکای روزنامه نگاران این کشور از بعد سیاسی نیز حائز اهمیت بود و این زمینه را فراهم کرد که روزنامه نگاران ایرانی به صورت شفاف و روشن با مقامات عالیرتبه عراقی دیدار کرده و از زبان آنها در جریان روند تحولات کنونی این کشور و منطقه قرار بگیرند و از دیگر سو مقامات عراقی نیز با ظرفیت رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی ایران بیشتر آشنا شوند.

دیدار رسانه‌ای مورد اشاره  این ضرورت را بار دیگر یادآور شد که رسانه‌های کشورهای منطقه به خصوص کشورهایی که دارای نگاه مشترک به تحولات منطقه هستند باید تعامل و همکاری نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند؛ چراکه این اقدام علاوه بر تاثیرات  سیاسی و دیپلماتیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن باعث آشنایی هرچه بیشتر افکار عمومی ملت‌ها  با واقعیت‌های موجود در منطقه می‌شود .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۹

ممنون و متشكر از گزارش خوب کامل و شفاف تون