• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96060100567
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی یکم شهریور بخوانید؛

بازشماری آرای بیطرف و جهرمی/ گفت‌وگوی ظریف با ایسنا/ درخواست توکلی از روحانی و...

 بازشماری آرای بیطرف و جهرمی/ گفت‌وگوی ظریف با ایسنا/ درخواست توکلی از روحانی و...

همه سرلشکرهای نیروهای مسلح ایران، مصایب «بی‌طرف» بودن، مطالبه مولاوردی از وزرای دولت دوازدهم چه خواهد بود؟، بازشماری آرای بیطرف و جهرمی، گفت‌وگوی ظریف با ایسنا، نامه ظریف به آمانو، تشکر سید حسن نصرالله از حمایت‌های ایران، تشریح آخرین وضعیت پرونده کودک آزاری سیرجان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، یکم شهریور ماه ۱۳۹۶ است.

با ارتقاء درجه امیر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش به درجه «سرلشکری» از سوی فرماندهی کل قوا، تعداد سرلشکرهای نیروهای مسلح کشورمان به ۱۳ نفر رسید. درجه سرلشکری(دریابان) بالاترین درجه‌ای است که به برخی فرماندهان نیروهای مسلح در حال خدمت در جمهوری اسلامی ایران اعطا شده است. بر اساس قانون نیروهای مسلح، ارتقاء به درجات سرتیپی، سرلشکری و سپهبدی برحسب نیاز، با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح  و حکم فرماندهی کل قوا انجام می‌شود.

بی‌طرفی در سپهر سیاسی ایران از جمله بی‌معناترین مفاهیمی است که مدعی خود را به مسلخ می‌برد. فردی که وارد سیاست می‌شود باید نسبت و گرایش خود را با جریان‌های سیاسی موجود اعلام کند و اگر با جریان‌های سیاسی موجود قرابتی نداشت، با استفاده از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور به دنبال مطرح کردن گفتمان سیاسی جدیدی بوده، طرحی نو دراندازد و جریان جدیدی را پایه‌گذاری کند. قواعد سیاست در ایران اثبات کرده است که نخبگان و فعالان سیاسی یا باید به جایگاهی رسیده باشند که فراتر از جناح‌ها و جریان‌ها قرار بگیرند و خود آن جریان‌ها را هدایت کنند، یا رهبر یک جریان سیاسی باشند  یا اگر به این جایگاه دست نیافته‌اند، برای ادامه حیات سیاسی به جریانی وابسته بوده؛ در قالب جریان سیاسی حرکت کنند و حمایت آن جریان را داشته باشند. البته پایه‌گذاری جریانی جدید نیز در پیش‌روی فعالان سیاسی است. بی‌طرفی در سیاست معنا ندارد.

مطالبه مولاوردی از وزرای دولت دوازدهم چه خواهد بود؟

رعایت حقوق شهروندی را شاید بتوان از دغدغه‌های جدی روحانی برشمرد که تا تنظیم و تصویب منشور حق شهروندی در دولت یازدهم پیش رفت، اما حالا که دولت دوازدهم آغاز به کار کرده باید منتظر تحقق حقوق شهروندی در تمام امور بود؛ باید دید مولاوردی دستیار جدید رییس جمهور در این بخش تا چه اندازه می‌تواند با وزرای جدید و و معاونینشان تعامل و همکاری داشته باشد.

توکلی درخواست  از روحانی برای انتشار لیست اموال خود و فرزندانش مطرح کرد. احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت وعدالت طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی خواست تا در جهت شفافیت هرچه بیشتر، فهرست اموال ودارایی‌های خود و فرزندانش را در اختیارعموم قراردهد.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس به ایسنا از بازشماری آرای بیطرف و جهرمی به درخواست فراکسیون امید مجلس خبر داد و گفت که در نتیجه رای این افراد تغییری ایجاد نشده است. اکبر رنجبرزاده اظهار کرد: به درخواست فراکسیون امید آرای آقایان بیطرف و جهرمی را بازشماری کردیم. در بازشماری، دو نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس و من به نمایندگی از هیئت رئیسه حضور داشتم. پیش از این آرای موافق آقای بیطرف ۱۳۳ رای و آرای مخدوش ۶ رای اعلام شده بود. در بازشماری آرای سالم از نظر ما ۱۳۱ مورد بود و ۲ مورد به آرای مخدوش اضافه شد. البته دو عضو فراکسیون امید معتقد بودند که برخی آرای مخدوش را می‌توان به عنوان موافق لحاظ کرد که براساس گفته آنها آرای موافق آقای بیطرف به ۱۳۹رای می‌رسید. اما حتی اگر آرای مخدوش را موافق لحاظ کنیم و تعداد آرای وزیر پیشنهادی نیرو به ۱۳۹ رای افزایش پیدا کند، تاثیری در نتیجه ندارد.

گفت و گوی ظریف با ایسنا

یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم محمد جواد ظریف در  گفت‌وگو با ایسنا، به سوالاتی در ارتباط با آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی کشور، منطقه، تغییر و تحولات ساختاری در دوره جدید، به کار گیری بانوان دیپلمات در عرصه‌های مدیریتی این وزارت‌خانه و حواشی جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

واشنگتن پست از نامه ظریف به آمانو خبر داد. بر اساس گزارش واشنگتن پست وزیرامورخارجه ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات منفی سفر نماینده آمریکا به سازمان ملل بر توافق هسته‌ای هشدار داده است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه در سفر به لبنان با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات لبنان، سوریه، عراق و فلسطین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.دبیرکل حزب الله لبنان نیز با تشکر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از لبنان بر انسجام داخلی بین ارتش و مقاومت و مردم و دولت لبنان تاکید کرد.

نخست وزیر عراق گفت: به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد که برای حمله به کشورهای همسایه از جمله ایران از خاک عراق استفاده کند. حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که شما قبل از این در گفت‌وگو با یک رسانه ایرانی اعلام کردید که این یک وظیفه اخلاقی و شرعی است که در صورت تجاوز خارجی به ایران، عراق در کنار ایران بایستد، در صورت بروز درگیری نظامی میان ایران و آمریکا کشور عراق در کنار کدام یک خواهد ایستاد؟ گفت: (هر کشوری) با ملت و خودش خواهد ایستاد، این سخنان من واضح و روشن است و چندین بار تکرار کرده‌ام اجازه نخواهیم داد که برای حمله به کشورهای همسایه و ایران از خاک عراق استفاده شود، زیرا عراق گذرگاه تجاوز به کشورهای دیگر نیست و در صورت بروز درگیری میان ایران و آمریکا اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای حمله استفاده شود. عراق منافع خود را دارد و از کشورهای دیگر می‌خواهیم که به استقلال عراق احترام بگذارند.

علی‌اکبر صالحی در یادداشتی با عنوان "عبور از ترامپیسم"تصریح کرد: از تسری ابراز احساسات‌ به حوزه‌های سیاسی جلوگیری کنیم.

نخست‌وزیر سوریه گفت: سوریه خواهان ایجاد روابط اقتصادی بلندمدت و استراتژیک با کشورهای دوست یعنی ایران و روسیه است.عماد خمیس افزود: دیدگاه‌های متمایز بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه دلیل موفقیت‌آمیز بودن اهداف ملی و مشترک سوریه با کشورهای دوست و هم‌پیمان است و سوریه خواهان ایجاد روابط اقتصادی بلند مدت و استراتژیک با کشورهای دوست و هم‌پیمان یعنی ایران و روسیه است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن می‌خواهد بداند که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد از سایت‌های نظامی ایران تحت توافق هسته‌ای بازرسی کند یا نه. نیکی هیلی که برای دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند، به رویترز گفت که هدف از این سفر، این است که واشنگتن بفهمد آیا آژانس از سایت‌های نظامی ایران برای راستی آزمایی پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای بازدید خواهد کرد یا نه.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور آخرین وضعیت پرونده کودک آزاری سیرجان را تشریح کرد و گفت: کودک ۱۵ ماهه که چندی پیش در شهر سیرجان مورد کودک آزاری قرار گرفته بود، به یکی از شیرخوارگاه‌های شهر کرمان منتقل شد.

مجید امجدی گفت که نظریه پزشکی قانونی پیرامون علت فوت ناپدری «حمیدرضا صفت » هنوز اعلام نشده است. وکیل مدافع حمیدرضا امیری صفت گفت: نظریه پزشکی قانونی هنوز  اعلام نشده و این موضوع زمان‌بر خواهد بود.وی با بیان اینکه تحقیقات مقدماتی در حال انجام است، گفت: موکلم فعلا در بازداشت موقت بسر می‌برد.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت یازدهم  با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha