• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 96060502821
  • خبرنگار : 71410

این گزارش با تجربیات شما تکمیل می‌شود

پاهایت را جمع کن!

پاهایت را جمع کن!

«پاهایت را جمع کن» و «جای من را اشغال نکن»؛ تاکسی حریم شخصی تو نیست!

ایسنا، سهیلا صدیقی: «آزار جنسی» محدوده وسیعی از رفتارها را در بر می‌گیرد. از مزاحمت‌های خیابانی گرفته تا سوء استفاده و تجاوز جنسی. آزار می‌تواند در شرایط مختلفی اتفاق بیفتد. مثلا در مدرسه، دانشگاه، محل کار و یا حتی در تاکسی و اتومبیل‌های مسافربر. بله؛ حتی در تاکسی!

اگر شما از آن دسته آقایانی هستید که بدون توجه به فضای محدود اتومبیل‌های مسافربر با راحتی هر چه تمام‌تر روی صندلی می‌نشینید و اصلا حواستان نیست که تماس بدنتان با خانمی که کنار شما نشسته است، او را اذیت می‌کند، یعنی شما دارید به آن فرد آزار  می‌رسانید و دقیقا شما مخاطب این گزارش هستید.

اصلا مهم نیست که شما این کار را عامدانه انجام می‌دهید یا برایتان یک عمل سهوی است. مهم آزاری است که شما خواسته یا ناخواسته به جنس مخالفتان می‌رسانید و حقوق او را نقض می‌کنید. کمی فکر کنید؛ شما سوار تاکسی می‌شوید و خانمی که پیش از شما سوار ماشین شده است، خودش را تا جایی که می‌تواند، جمع می‌کند و به شیشه ماشین می‌چسباند تا با شما تماس جسمی نداشته باشد اما شما عین خیالتان نیست و فکر می‌کنید این حق شماست که هر طور راحت هستید، بنشینید. این تصویر ذهنی برایتان آشنا نیست؟

اگر کلمه «آزار» برایتان بر خورنده است و با خودتان می‌گویید که شاید در اتومبیل راحت بنشینید اما هیچ تماسی با جنس مخالفتان ندارید؛ در پاسخ به شما باید گفت که شاید اسم عمل شما «آزار جنسی» نباشد اما مصداق بارز خشونت فیزیکی و روانی علیه زنان و نقض حقوق و اخلاق شهروندی است.

شاید پاراگراف‌های ابتدایی این مطلب از نظر شما بیش از حد صریح و برخورنده باشد و فکر کنید ناشی از یک نگاه بیش از اندازه جنسیتی است اما نگارنده این مطلب اصلا بر آن نیست که یادداشتی در حمایت از حقوق زنان بنویسد. ما فقط داریم درباره یک عمل زشت و زننده صحبت می‌کنیم که نه تنها در جامعه ما که در بسیاری از جوامع خارجی نیز شایع است تا جایی که زنان ترکیه در واکنش به این عمل زشت برخی از مردان کشورشان در وسایل نقلیه عمومی یک کمپین اعتراضی تشکیل داده‌اند که نامش را گذاشته‌اند: «پاهایت را جمع کن» و «جای من را اشغال نکن».
این کمپین که به همت زنان ترکیه تشکیل شد، در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفت و تصاویری با این مضمون در فضای مجازی منتشر شد که ناشی از نارضایتی بسیاری از زنان از این رفتار غیر اخلاقی برخی مردان است.

هر روز تعدادی از زنان مورد این نوع آزار قرار می‌گیرند اما معمولا برای حفظ شأن و جایگاه خودشان واکنشی به این عمل این مردان نشان نمی‌دهند و سکوت پیشه می‌کنند. در صورتی که این موضوع بر روی آن‌ها تاثیرات روانی دارد و نمی‌توان، این موضوع را نادیده گرفت.

این گزارش قرار است، با همکاری شما مخاطبان به مدت چند روز تکمیل و به روز رسانی شود. برای مستند بودن این گزارش شما ما را یاری کنید. اگر خانم هستید و تجربه مشابهی از این نوع آزار دارید، برای ما بنویسید و از واکنش خودتان درباره این رفتار این آقایان برایمان بگویید تا ما یادداشت‌های شما را که در بخش نظرات منتشر می‌شود به عنوان نمونه عینی به این گزارش اضافه کنیم.
اگر هم آقا هستید، نظر و دیدگاه خودتان را برای ما بگویید و در تکمیل این گزارش ما را همراهی کنید.

روایت‌های شهروندی

روایت اول ـ خانم بی‌نام: «من یک خانم شاغل هستم و سال‌ها برای رفت و آمد به محل کارم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کردم و باید بگویم که بارها و بارها برای خودم این مشکل پیش آمد وقتی که سن کمتری داشتم، خجالت می‌کشیدم که اعتراض کنم و سعی می‌کردم که خودم را جمع‌تر کنم تا جایی که بعضی وقت‌هامجبور می‌شدم قبل از رسیدن به مقصد از تاکسی پیاده بشم وقتی هم که مسن‌تر شدم و روی اعتراض را پیدا کردم با واکنش گاهی وقتها بی‌تفاوت و بعصی مواقع بی‌ادبانه مردان مواجه شدم. من فکر می‌کنم اشکال فرهنگی است و باید روی تربیت پسرانمان بیشتر کار کنیم.»

روایت دوم ـ سحر. ن: «راستش برای منم خیلی پیش اومده. مسافت‌های کوتاه داخل شهرو بازم میشه تحمل کرد متاسفانه تو مسافت‌های بین شهری خیلی خیلی آزاردهنده است. هرچقدرم ما خودمونو کنار می‌کشیم که اینجور آقایون راحت‌طلب و خودخواه لااقل یه کمی خودشونو جمع و جور کنن انگار نه انگار یعنی حتماً باید بهشون توهین کرد و داد و بیداد راه انداخت دیگه. واقعاً متاسفم,.چرا من خانم باید از ابتدای مسیر تا مقصد به سختی بشینم به خودم عذاب بدم ولی آقای مثلا محترمی کنار بنده نشسته راحت راحت با خودخواهی کامل خم به ابرو نیاره همون مقدار کرایه رو من هم دارم می‌دم پس چرا به من ظلم میشه همیشه چرا همیشه من باید معذب بشینم؟»

روایت سوم ـ دختر دانشجو: «من یه دختر دانشجو هستنم و به واسطه این مدام از تاکسی برای رفت و آمد استفاده می‌کنم. متاسفانه بارها شاهد همچنین برخورد زننده و دردناکی نسبت به خودم بودم.کاش اون آقای بیمار فکری و جنسی که این حرکت زشت رو انجام می‌ده می‌دونست که چقدر خانم‌ها بابت این موضوع ناراحت می‌شن... اینکه چقدر از لحاظ روانی اذیت می‌شن.. و ساعت‌ها بعد از اون اتفاق دردناک همچنان ذهنشون آشفتس.. چرا یه مرد باید به خودش اجازه بده این کارو بکنه.. خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم، نکنید این کارو. به ناموس خودتون.به دخترای سرزمین خودتون احترام بزارین. شماها همون مردایی هستین که اگه خدای ناکرده اتفاقی توی مملکت افتاد و جنگی شد انتظار داریم از ما دفاع کنید. از دخترا و زن‌های مملکت خودتون. اون وقت شماها اینجوری میخواین از ناموستون دفاع کنید. در مقابل دشمن چه حرفی واسه گفتن دارین؟ می‌خواین بگین غلط میکنی به ناموس من تعرض کنی. تویی که خودت این کارو می کنی میخوای اینو بگی؟»

روایت چهارم ـ مینا: «من بارها و بارها با این موضوع مواجه شدم.اوایل واکنش نشون می‌دادم ولی هربار این جوابو می‌شنیدم که ناراحتی سوار نشو! دیگه واکنش نشون نمی‌دم ولی تا رسیدن به مقصد خودخوری می‌کنم. تا حدی که وقتی میرسم محل کارم کاملا عصبانیم.»

روایت پنجم ـ ت. الف: «واقعا فرقی نمی‌کنه چقدر مواظب خودمون باشیم، بالاخره توی تاکسی توسط برخی آقایون گیر می‌افتیم، واقعا شرایط ناراحت‌کننده‌ای هست، گاهی اوقات از این همه بی‌ملاحظگی شگفت زده می‌شم، چطور ممکنه متوجه نباشه که اینکارش چقدر آزاردهندس؟! معمولا ازشون با احترام می‌خوام درست بشینن ولی جوابی بجز توهین از اکثرشون نشنیدم. به همین خاطر الان یکی، دو سالی می‌شه که به هیچ عنوان صندلی عقب نمی‌شینم، واقعا امیدوارم کم کم با اینکار متوجه بشن که حتی کنارشون نشستنم آزاردهندس و امیدوارم کمی به فکر بیفتن.»

روایت ششم ـ مشکات: «چند وقت پیش سوار تاکسی شدم و کنارم یه آقایی نشسته بود که انگار اصلا حواسش نبود منم تو ماشینم. بهش اعتراض کردم که آقا لطفا جمع‌تَر بشینید. اون خیلی بی ‌ادبانه جواب داد که بیام رو سر تو بشینم؟ من خیلی از جوابش بدم اومد و از این بیشتر ناراحت شدم که راننده هیچ واکنشی نشون نداد.»

این گزارش با نظرات شهروندی در حال تکمیل است...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۶

سلام ممنون از گزارش خوبتون من رستمی یه آقا هستم. تا [ایی که یادم میاد هیچ وقت توی تاکسی طوری ننشستم که برای کنار دستیم مزاحمت ایجاد کنم. ولی متاسفانه بعضی افراد این کار رو انجام میدهند. البته این رو هم بگم گاهی اوقات وقتی سوار تاکسی میشم و خودم رو جمع میکنم که به خانم کنار دستیم تماس فیزیکی نداشته باشم با واکنش عجیبی رو برو میشم و این که اون خانم حالا عمدی یا غیر عمد اصلا براش مهم نیست و خیلی آزاد و راحت میشنه و من مجبور میشم بیشتر خودم رو جمع کنم طوری که وقتی به مقصد میرسم حسابی اذیت شدم

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۷

با سلام و تشکر به خاطر مطرح کردن این موضوع من یک خانم شاغل هستم و سالها برای رفت و امد به محل کارم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کردم و باید بگویم که بارها و بارها برای خودم این مشکل پیش امد وقتی که سن کمتری داشتم خجالت میکشیدم که اعتراض کنم و سعی میکردم که خودم را جمعتر کنم تا جایی که بعضی وقتهامجبور میشدم قبل از رسیدن به مقصد از تاکسی پیاده بشم وقتی هم که مسن‌تر شدم و روی اعتراض را پیدا کردم با واکنش گاهی وقتها بی تفاوت و بعصی مواقع بی ادبانه مردان مواجه شدم. من فکر میکنم اشکال فرهنگی است و باید روی تربیت پسرانمان بیشتر کار کنیم با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۰ ۲۰:۵۶

متاسفانه خود خانمها هم خیلی وقتا رفتار درستی ندارن و راحتی خودشون رو به همه چیز ترجیح میدن خیلی وقتا خانمها به جای اینکه بیان عقب و کنار خانمها بشینن که اگه آقایی سوار شد بره جلو بشینه خودشونو به کوچه علی چپ میزنن حتی اگه بهشون بگیم بیا عقب با پررویی یا نشنیده میگیرن یا چشم غره میرن یا میگن من همینجا راحتم!

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۸

با سلام من یک آقا هستم و کاملا با گزارش شما موافق هستم. بنده خودم داخل تاکسی تا جایی که میتوانم سعی میکنم جمع‌تر بنشینم مخصوصا زمانی که یک خانم کنار من نشسته است . البته متاسفانه بعضی وقتا به علت کوچک بودن فضای ماشین ناچارا تماس با فرد کناری اتفاق می افتد که امیدوارم آزار محسوب نشود. با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۳۴

حرف دل بیشتر ما خانوماس. ای داد از این جور ظلم‌ها. راستش برا منم خیلی پیش اومده مسافت‌های کوتاه داخل شهرو بازم میشه تحمل کرد متاسفانه تو مسافت های بین شهری خیلی خیلی آزاردهندست. هرچقدرم ما خودمونو کنارتو میکشیم ک اینجور آقایون راحت طلب و خودخواه لااقل یه کمی خودشونو جمع و جور کنن انگار نه انگار یعنی حتماً باید بهشون توهین کرد و داد و بیداد راه انداخت دیگه. واقعاً متاسفم, چرا من خانوم باید از ابتدای مسیر تا مقصد به سختی بشینم به خودم عذاب بدم ولی آقای مثلا محترمی کنار بنده نشسته راحت راحت با خودخواهی کامل خم به ابرو نیاره همون مقدار کرایه رو من هم دارم میدم پس چرا به من ظلم میشه همیشه چرا همیشه من باید معذب بشینم ؟لطفا راجع به این مسئله بیشتر صحبت کنین و مطلب منتشر کنین شاید شاید یه تلنگری باشه برا بعضیا.ممنون از لطفتون.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۳۸

با سلام و احترام زیاد به تمامی خانومهای محترم کشورم من به عنوان یک مرد همیشه این موضوع را رعایت میکنم و حتی خیلی اوقات با اینکه من آقا هستم از این رفتار آقایان دیگر ناراحت میشوم که جای من را تنگ میکنند. در کل میخواهم بگویم این رفتار بعضی آقایان فقط باعث آزار خانومها نیست بلکه آقایان محترم را نیز اذیت میکند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۴۳

سلام ، با توجه به فرهنگ مردسالار جامعه تمامی زنان با اشکال مختلف آزار جنسی در تاکسی واتوبوس و مترو مواجه هستند و این معضل تنها با فرهنگسازی در مورد مساوات حقوق زنان و مردان در بلندمدت مرتفع میگردد.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۴۷

سلام ((کلی تایپ کردم همش پرید )) اول از همه تشکر میکنم برای تهیه این گزارش . من خودم به شخصه همیشه تلاش میکنم که داخل تاکسی ، مترو یا اتوبوس جوری بنشینم که حق دیگران را ضایع نکنم .مطلبی که مهمه اینه که تماس جسمی نا خواسته هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اجتناب نا پذیره و نه فقط خانمها بلکه خیلی از آقایون هم این تماس براشون خوشایند نیست و حتی در برخی موارد آزار دهنده هم هست ، ولی متاسفانه هستند اشخاصی که این مساله براشون مهم نیست و غیر از راحتی خودشون به چیزی فکر نمیکنن و وقتی داخل تاکسی و یا مترو نشستن فکر میکنن روی مبل راحتی منزلشون لم دادن و هرجور بخوان (پاها را باز و یا دراز کنن )میتونن بشینن . البته در بعضی موارد خانمها هم این مساله را رعایت نمیکنند

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۵۷

با سلام و ممنون از گزراشی که تهیه کردید. فکر میکنم این مشکل تمامی خانمهایی هست که از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند. من بخاطر همین موضوع سعی میکنم از ماشین شخصی خودم استفاده میکنم چون واقعا ازاردهنده هست. تقریبا هر دفعه که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کردم یا اقایی که نشسته خوابش میگیره یا اینکه بصورت نامناسبی نشسته.امیدوارم این مطلب باعث بشه که تغییری در فرهنگ ایجاد بشه.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۶:۵۸

گزارش خوبى بود. من با اينكه آقا هستم ولى خودمم برخى اوقات از وضع نشستن نفر كنار دستيم عصبى ميشم. ميخوام بگم هدف اينطور نشستن آقايون هميشه ارتباط جسمى بيمارگونه با خانم كنار دستى نيست! ( هرچند خيلى اوقات اينطور هم هست) اما موضوع فرهنگيه. اصلا براى اين افراد تعريف نشده كه توى تاكسى و اتوبوس حريم وجود داره. حالا يه سوال ديگه هم هست. صندلى عقب تاكسى مال چند نفره؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۲۵

سلام.. ممنون بابت واکنش نشان دادن نسبت به این موضوع درد آور.. من یه دختر دانشجو هستنم و به واسطه ی این مدام از تاکسی برای رفت و آمد استفاده میکنم.. متاسفانه بارها شاهد همچنین برخورد زننده و دردناکی نسبت به خودم بودم... کاش اون آقای بیمار فکری و جنسی که این حرکت زشت رو انجام میده میدونست که چقدر خانم ها بابت این موضوع ناراحت میشن... اینکه چقدر از لحاظ روانی اذیت میشن.. و ساعت ها بعد از اون اتفاق دردناک همچنان ذهنشون آشفتس.. چرا یه مرد باید به خودش اجازه بده این کارو بکنه.. خواهش میکنم، خواهش میکنم، نکنید این کارو...به ناموس خودتون... به دخترای سرزمین خودتون احترام بزارین... شماها همون مردایی هستین که اگه خدا ای نکرده اتفاقی توی مملکت افتاد و جنگی شد انتظار داریم از ما دفاع کنید... از دخترا و زن های مملکت خودتون.. اون وقت شماها اینجوری میخواین از نامستون دفاع کنید..در مقابل دشمن چه حرفی واسه گفتن دارین؟ میخواین بگین غلط میکنی به ناموس من تعرض کنی.. تویی که خودت این کارو میکنی میخوای اینو بگی؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۴۷

من بارها و بارها با این موضوع مواجه شدم.اوایل واکنش نشون میدادم ولی هربار این جوابو میشنیدم که ناراحتی سوار نشو...دیگه واکنش نشون نمیدم ولی تا رسیدن به مقصد خودخوری میکنم تا حدی که وقتی میرسم محل کارم کاملا عصبانیم

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۸:۲۰

تا 15سال پیش قانون ناعادلانه ای حاکم بود که دو نفر مسافر باید در صندلی جلو و در جای فشرده کنار هم بنشینند. گاهی از بد حادثه یک زن و یک مرد باید به این طریق در کنار هم مینشستند که اغلب با آزار زنان همراه بود. با القای این رسم یا قانون، شرایط برای مسافران بویژه خانمها بهتر شد. اما هنوز هم این مشکل هست. به ویژه در خودروی پراید که اصلا مناسب تاکسی شدن نیست. ضرورت دارد نیروی انتظامی تعداد مسافران مجاز هر خودرو را سه نفر اعلام کند(یک نفر جلو و دو نفر عقب) که افراد منحرف یا بی قید بهانه ای نداشته باشند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۸:۳۱

چقدر خوشحالم که به این موضوع توجه کردید، چون واقعا فرقی نمیکنه چقدر مواظب خودمون باشیم، بالاخره توی تاکسی توسط برخی آقایون گیر می‌افتیم، واقعا شرایط ناراحت کننده‌ای هست، گاهی اوقات از این همه بی ملاحظه گی شگفت زده میشم، چطور ممکنه متوجه نباشه که اینکارش چقدر آزاردهندس?! معمولا ازشون با احترام میخوام درست بشینن ولی جوابی بجز توهین از اکثرشون نشنیدم، به همین خاطر الان یکی، دو سالی میشه که به هیچ عنوان صندلی عقب نمیشینم، واقعا امیدوارم کم کم با اینکار متوجه بشن که حتی کنارشون نشستنم آزاردهنده اس و امیدوارم کمی به فکر بیفتن..

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۹:۵۶

سلام خانم صديقي عزيز. ممنونم كه بالاخره يك خانم خبرنگار پيشروي كرد و واضح و بي پرده و كاملا مودبانه در اين باره نوشت. چند وقت پيش سوار تاكسي شدم و كنارم يه آقايي نشسته بود كه انگار أصلا حواسش نبود منم تو ماشينم. بهش اعتراض كردم كه آقا لطفا جمع تَر بشينيد. اون خيلي بي ادبانه جواب داد كه بيام رو سر تو بشينم. من خيلي از جوابش بدم اومد و از اين بيشتر ناراحت شدم كه راننده هيچ واكنشي نشون نداد.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۲۲:۵۴

بارها شده کرایه تاکسی بدم و بلافاصله بعد از طی مسیر کوتاهی از تاکسی پیاده شوم چون آقایون کنار دستی خیلی براشون عجیب بود که ازشون خواستم جمع تر بشینند اصلا حق من به رسمیت نمی شناختند و دو برابر من حق استفاده از تاکسی داشتند به هیچ وجه جمع تر نمی نشینند

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۳:۲۵

من کاملا موافق هستم هرکس باید به انداره معقول که برای هر شخص در طراحی ماشین مشخص هست فضا اشغال کند ، اما نوبت من است که حرف دل خیلی از آقایان روهم بزنم حالا خیلی از خانوم ها حرف دلشونو زدن . مادر من مادر بزرگ من خواهر من.. همه آقایان رو به یک چشم نگاه نکنید بارها شده که بنده به در تاکسی خودمو فشار میدادم جمع و جور کردم بازهم خانومی که کنار من نشسته چپ چپ نگاه میکنه به سبب یک ترمز،راننده که یک اشاره خیلی خیلی ناچیز شده اخماشو توهم میکنه بخدا نمیشه بریم تو در تاکسی وگرنه میرفتیم تا از نگاه غضبناکه شما که جای مادر مادربزرگ ما هستی نجات پیدا کنیم. من شخصا خیلی بهم برمیخوره از این که حد و حدود رو نگه میدارم ولی باز هم یک خانوم با اعتماد به نفس با هشتاد سال سنش با اخم نگاه میکنه . والسلام و علیکم ورحمة الله

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۳:۳۴

البته طرز نشستن آقایانی که تو عکس مشاهده میشه واقعا بی وجدانی و بی انصافیه ولی در ایران بیشتر در حق آقایان در این مسئله ظلم میشه تا خانوم ها . چون در خیلی از مواقع خانوم به دلیل ایجاد کردن یک‌دیوار حائل بین خودش و نامحرم که اون آقا باشه معمولا کیف یا سبد یا وسیله ای که همراه داره رو رو صندلی قرار میده که این خودش فضا اشغال میکنه در واقع جایی که این خانوم باید بعنوان یک نفر در تاکسی اشغال کنه با یک خانوم و وسائل همراه پر میشه که طبیعتا از فضای نشستن من که آقا هستم کم میشه . و بارها شده مثل بچه گربه جمع و جور پاها بصورت مچاله روی هم قرار گرفته تا خانوم و کیفشون راحت در آسایش کامل بدون هیچ برخوردی باشند.. طفلکی ما آقایون....

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۷:۳۰

سلام من هم به عنوان یک اقا با محدود کردن مسافران به سه نفر در هر تاکسی موافقم بزرگوار

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۷:۳۹

سلام .من آقا هستم و هر روز از طرف خانومها به مشکل میخورم..زمونه عوض شده و بخاطر اینکه من کمی ورزش میکنم توی تاکسی به من شماره میدهند و پایشان را میزنند و یکبار اصلا یه دختره بود دانشجو بود من را نیشگون گرفت

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۸:۵۱

سلام وتشکر. دوست ندارم مطلق بگم ولی متاسفانه در اصفهان این مورد را من خیلی دیدم و لمس کردم . تنها کاری که میکنم اینقد منتظر تاکسی می مونم که فقط جلو سوار شم!!! بنظر من این موارد جزو بدیهیات تربیتی که من باید به فرزندم یاد بدم ان شاءالله

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۹:۳۸

با سلام، این گزارش واقعا عالی بود، دقیقا این کار آقایان خواسته یا ناخواسته طرف مقابل رو خیلی اذیت می کنه و اصلا هم ربطی به مذهب و اعتقادات و این حرفها نداره، متاسفانه بعضی وقت ها هم که تذکر داده میشه با عکس العمل خیلی ناشایستی دریافت میشه، من که خودم بارها قبل از رسیدن به مقصد از تاکسی پیاده شدم

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۰۴

با سلام و احترام به عنوان یک شهروند آقا که در تهران هستم مشکل اصلی را در اندازه ماشینها، نوع کاربری و وضعیت صندلیهای انها میدانم و مسئله به هیچ وجی به آزار جنسی ربط ندارد و این موضوع آنقدر واضح است که جای بحثی نیست. متاسفانه نویسنده محترم، با اصطلاح آزارجنسی نوشتارش را شروع کرده است که اصلا ربطی به این مسئله ندارد. زیرا برخورد جسمی دو نفر در یک ماشین تنگ و پرتکان و با سبک رانندگی تکانه ای امری اجتناب ناپذیر است. حتی در خیابانهای شلوغ یا مراکز خرید هم از این نوع برخوردها رخ میدهد که ربطی به آزار جنسی ندارد. به علاوه، نمیتوان از رفتار معدودی افراد دارای مشکلات روانشناختی در یک جامعه یا کشور قاعده کلی ساخت که آقایان فلان و بهمان هستند چه برسد به اینکه از کشوری دیگر یاد کرد مثل ترکیه که نویسنده محترم به آن ارجاع داده است. این کلیشه های جنسیتی در ذهن خانمها شکل گرفته است که انگار آقایان حقوق آنها را گرفته اند. بارها شاهد بوده ام که در اتوبوس خانمها در قسمت آقایان نشسته اند در حالی که قسمت خانمها خالی است و باعث شده آقایان جای نشستن نداشته باشند و به دلیل نجابتشان در قمست خانمها وارد نشده اند.البته هنوز آقایی برای این حقوق پایمال شده مطلبی ننوشته است. پس چرا خانمهای ایرانی اینقدر گله و شکایت دارند؟ اما مشکلات رفتاری در هر دو جنس وجود دارد که راه حل آن فرهنگ سازی درست است. بهتر است نویسندگان محترم بدنبال این موضوع باشند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۶:۳۰

من به چشم خودم دیدم که مردا قسمت زنونه تو اتوبوس میشینن و یک بار هم تازه هوا سرد و برفی بود و نصف قسمت زنونه رو مردا سوار شده بودن و به هر ایستگاهی میرسیدیم خانومای بدبخت نگاه میکردن میدیدن قسمت زنونه پره نمیتونستن سوار شن مردا هم درودیوارو نگاه میکردن خودشنو میزدن به اون راه

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۶:۳۲

لطفا از حقوق پایمال شده مردا حرف نزنین شما رو به جدتون.واقعا که خیلی رو دارید.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۳ ۰۰:۱۴

خانم که پاسخ دادید، شما خیلی کم رو هستین؟ چرا وقتی حرف حق میشنوید در پاسخ توهین میکنید؟ داره حرف درست میگه دیگه. چرا وقتی خانمها میان تو بخش مردانه میشینند کسی نباید اعتراض بکنه؟ شما چشمتون رو روی واقعیت بستید و اگر یک خانم کار غلطی انجام بده بهش حق میدید و تشویشق میکنید که داره حقش رو میگیره ولی وقتی یک مرد اعتراض کنه بهش توهین میکنید.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۱۵

كاش ميشد بابت اين موضوع رسانه ها تبليغات گسترده ميكردند و فرهنگشو جا مي انداختند، من به عنوان يك خانم كارمند بايد هميشه براي رفتن به محل كارم كلي وقتمو از دست بدم تا بتونم جلوي تاكسي بشينم و اينكه بخوام پشت بشينم اين موضوع خيلي اذيتم ميكنه چون به جرأت ميتونم بگم خیلی‌ها اصلاً ملاحظه ما خانمهارو نميكنن.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۶

نظر نمی دادید راحت تر بودید . مثل همیشه پاک کردن صورت مسئله. ممنون از نظر حکیمانه شما

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۳۹

من نمیدانم چه اصراری خانوم در خودرور در کنار یک اقا بنشیند

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۴:۴۲

اصرار نیست، پیش میاد. شما اگر ساعت 9 یا 10 صبح یا شب بخواهی سوار تاکسی بشوی و مسافران کم باشد این اتفاق زیاد رخ می دهد. همچنین زمانی که شما بین راه سوار یک تاکسی میشوی.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۲:۳۰

به علت اینکه همه از حقوق یکسان برخورداریم و اینو یادتون باشه که حق خانم ها فقط صندلی جلوی هر تاکسی نیست!

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۳ ۱۴:۳۴

من نمی دونم چه اصراریه خانم ها اصلا نفس بکشن؟ در حالی که می دونیم هوا برای آقایون کم می آد.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۲:۳۷

بخش زیادی از شعور و آداب اجتماعی آموختنی است ...به بانوان وآقایون مشترکا..بانوی مزاحم هم کم نداریم..باید اینها را یاد داد...بیخود نبود که در گذشته ادمهای حسابی معلم آداب معاشرت میگرفتتند برای فرزندانشان...فرهنگ‌سازی و یاددان شعور و باز هم فرهنگسازی ...آن مریض های معدود رو هم باید براشون فکر دیگه ای کرد..من اگه کسی بلند با تلفن تو حلقم حرف بزنه تذکر میدم اگر کسی بد بشینه پرتش میکنم از ماشین بیرون کرایه رو هم خودم حساب میکنم در مواردی که راننده یاری نکنه..شما خودتون میدونید چه کنید

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۰۹:۵۰

دقیقا متاسفانه در اتوبوس بارها شاهد این قضیه بوده ام و جالب اینکه هیچ مردی اعتراض نمیکنه اما وای به وقتی که، عکس این قضیه اتفاق بیافته...!!!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۷:۴۹

با سلام مطلب شما را درمقایسه با سایرین واقع بینانه تر دیدم چرا که بااین پیش فرض که نوع نشستن کنار یک خانم باهدف "آزارجنسی" را قبول ندارم البته در مواردی پیش می آید لیکن نباید آنرا تعمیم داد!دیگراینکه تجربه نشستن خانمها در اتوبوس آنهم قسمت مردانه درحالیکه درقسمت خانمها صندلی خالی وجود داشته در شیراز را بارها داشته ام.که با نجابت آقایان هنوز این سوء استفاه ادامه دارد!البته نکته دیگر اینکه درتاکسی در کنارخودتحمل خانمهاییکه یک شیشه عطر راروی سرو لباس خود خالی کرده اند!عذاب آوراست وشده که ازتاکسی پیاده شده ام .

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۸:۱۰

این قضیه نیاز به فرهنگ سازی در طولانی مدت داره. من خودم یه مرد هستم و همیشه توی تاکسی خودمو خیلی جمع میکنم که برخورد فیزیکی اتفاق نیافته اما بارها دیدم که هم جنس های من، این حرکات ناشایست رو انجام دادن و در جواب اعتراض خانم بغل دستیشون میگن:اگه مشکلی داری سوار نشو....!!!! این قضیه باید در رسانه ها، به اشکال مختلف مطرح بشه تا کم کم فرهنگ سازی بشه ممنون از انتخاب این موضوع.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۰۲:۱۹

من یک مرد هستم و به دلیل عقاید مذهبی اصلا هم از این که با خانم ها برخورد داشته باشم خوشم نمیاد ولی وقتی صندلی عقب سه نفر میشینند برخورد فیزیکی امری طبیعی محسوب میشه هرچند برخی از خانم ها هم اصلا مواظب نشستنشون نیستن.بهتره قانونی وضع بشه که نشستن بیشتر از دو نفر در صندلی عقب ممنوع بشه.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۰:۴۸

احسنت بر خانم سهيلا صادقي باريكلا به تو كه جرات داري خيلي خوب بود من تو رو نمي شناسم اما از موضوعت خوشم اومد من استاد دانشگاه هستم اميدوارم امثالي مثل تو انقدر زياد شوند تا رسانه هاي ما رو از اين وضع خارج كنند. نترس برو جلو بازم از اين موضوع ها انتخاب كن آفرين

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۱:۲۵

من یک خانم هستم. این مساله موضوع همه روزه خانم‌هایی است که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند. که من هم جزوشون هستم. یک روز که داخل تاکسی نشسته بودم آقایی هم از نیمه راه سوار شد که خیلی راحت در قسمت وسط تاکسی نشست و کل بدنش رو ول کرده بود وقتی خیلی مودبانه گفتم آقا میشه کمی جمع وجور تر بنشینید با قیافه‌ای جالب گفت: خانم من که جمع و جور نشستم. شما سخت میگیری!. گفتم من راحت نیستم دیگه جایی ندارم شما اگه کمی رعایت کنی من جلوتر پیاده میشم. با خنده زننده‌ای گفت: شما که مشکل داری با شخصی برو؟! اونوقت جالب تر اینکه بقیه آقایون و راننده هم همراهیش کردن و منم مجبور شدم تا پیاده بشم.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۹ ۲۱:۴۰

من هربار که سوار تاکسی میشم،مخصوصا وقتی که مثلا سوار پراید شده باشم که نسبت به پژو یا سمند فًضای کم‌تری برای صندلی‌های عقب دارند یا وقتی بخاطر این که مثلا آدمی که به لحاظ فیزیکی حجم بیشتری از جا رو اشغال می کنه کنارم هست و احتمالا خانمی هم سوار میشه کنارم کیف،پوشه یا هر چیزی که بشه بین من و اون خانم قرار بگیره رو میذارم بین خودمون؛ حتی اگه اینا نباشه و احساس کنم معذبه کسی که کنارم نشسته این کار رو می کنم؛نه بخاطر راحتی اون،بخاطر راحتی خودم؛ چون حقیقتا اینی که ببینم اون خانم همیشه مضطربه و نگرانه و همش جابه جا میشه که فاصله بگیره به منم همونقدر اضطراب منتقل می کنه و مخصوصا وقتی رفتار اون خانم تشدید شده باشه احساس می کنم که از پیش درباره چیزی مجرم فرض شدم. حقیقتا بعضی وقتا آدم توی تاکسی،انقدر که اضطراب توی خانم کنار دستیش هست، دچار اضطراب یا چیزی شبیه احساس عذاب وجدان برای مرد بودنش میشه.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۹ ۲۱:۴۵

یک مساله دیگه ای که فکر کنم توی گزارش شما شاید بهتر بود بهش اشاره بشه اینه که اصولا نباید ماجرا رو صرفا زنانه/مردانه ببینیم. من خودم پیش اومده که به آقایی که کنارم نشسته گفتم و ازش خواستم که جمع تر بشینه، البته عموما آقایون تعجب می کنند و حتی می گند که:مگه تو زنی که برات مهمه؛ اما حقیقت اینه که فشرده شدن به یه آدم دیگه،مخصوصا وقتی اون آدم بخاطر بد نشستنش فضای بیشتری از حد معمولی که باید رو اشغال می کنه اصلا چیزی نیست که بشه تحملش کرد،فارغ از این که اون کس زن یا مرد باشه. نفس تماس بدنی با یه آدم دیگه،نفس اشغال کردن فضای تنفس دیگران بخاطر راحتی شخصی خودخواهی و تجاوز به حق دیگران باید به حساب بیاد.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۱ ۱۴:۳۵

سلام و خسته نباشید....یادم میاد با تاکسی دانشگاه میرفتم چندین مرتبه به خاطر راحت نشستن آقایون اذیت شده بودم...منم یه روز تو تاکسی به یه آقایی گفتم جمع تر بشین و اونم توجه که نکرد هیچی تازه پاهاشو بازتر کرد که من بیشتر اذیت بشم..منم یه سنجاق داشتم بازش کردم و فرو کردم توی پاش...حقش بود .ولی صداشم در نیومد

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۲ ۱۳:۵۸

چرا صورت مسئله رو خوب تحلیل نمی کنید - اولا صندلی عقب تاکسی جای دو نفر هست - ثانیا در اتوبوس ها باید بین دو صندلی جای دست قرار بدن که براحتی این موضوع قابل حل هستش. به خاطر کمبود جا خیلی از مواقع خانومها هم این امر رو رعایت نمی کنند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۰۹:۰۳

من خودم با سواری های خطی بین شهری رفت و آمد می کنم و همیشه اینقدر صبر می کنم که جلو بشینم یا ببینم دو نفر پشت خانم هستن و بعد سوار بشم. گاهی که به اجبار کنار آقایون می شینم کیفم رو که زیاد هم جایی نمی گیره به عنوان یه حائل قرار میدم. واقعیت اینه که این مساله گاهی آزار جنسی محسوب میشه و گاهی بی دقتی و بی احترامی به حقوق همنوع. بارها پیش اومده که آقایون رفتاری فراتر از راحت نشستن انجام دادن تا جایی که خواهرم یه بار با کیف کوبید تو صورت یه آقایی و پیاده شد. ولی گاهی هم فقط از روی نادونی این کارو میکنن. درسته که پشت پراید جا کمه ولی چطور خیلی از آقایون هم درست میشینن؟ آدم اگه بخواد میتونه. محدود کردن سرنشینان پشت اتومبیل به دو نفرم به نظرم فعلا منطقی نیست. همه خانواده ها که چهارنفره نیستن.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۲۰:۴۶

من برای اینکه این گونه برخورها را نداشته باشم معمولا جلو می نشینم ولی اگر اتفاق افتاد وسط دو آقا نمی نشینم و اگر یک آقا یک طرفم باشد کیفم را بین خودم و او فاصله میکنم ور احت می نشینم ولی اگر مثل آن آقایی که تمام راه را در حالیکه آرنجش به بازوی من می خورد برای اینکه داشت با مثلا موبایلش مثلا فیلم نگاه می کرد و لی کاملا مشخص بود که قصد آزار دارد عجیب است نه !!!1

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۵ ۱۵:۴۵

منم یک آقا هستم ... هیچوقت تو تاکسی طوری نمیشینم که کسی ناراحت باشه ، معمولا هم خودم پادرد میگیرم !!! اما بعضی ها خیلی دیگه تو اعصاب و روان هستن

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۶ ۱۲:۲۴

سلام و عرض ادب بنده یه اقا هستم و همیشه رعایت حال مردم رو در تاکسی کردم و درست نشسته ام ولی متاسفانه به عمد یا سهوا چندین بار اتفاق افتاده خانوم خیلی راحت نشسته و باعث تماس فیزیکی میشه

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۸ ۱۹:۱۴

من به شخصه فكر ميكنم اگر اين مسأله براي مسئولين اهميت داشته باشه كاري ميكنند كه حداقل تاكسي ها روي صندلي عقب بيشتر از ٢ نفر سوار نكنند. مثل چند سال پيش كه نشستن ٢ نفر روي صندلي جلو امري عادي بود ولي بعد از سختگيري چندين ساله كه نميبينيم كسي جرات اين كارو داشته باشه با وجود اينكه مطمئنا راننده تاكسي ها اوايل از اين موضوع ناراحت بودند. فكر ميكنم اين كمترين كاريه كه ميتونن براي خانمها كه هميشه حقشون پايمال شده انجام بدن.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۹ ۰۹:۵۹

من مدت زیادی که از تاکسی استفاده نمیکنم . یا وسلیه نقلیه شخصی (متاسفانه) چون قادر به ایستادن در مترو و یا ایستگاه اتوبوس نیستم . ولی دخترم بارها بدلیل این نوع رفتار و حتی استفاده آقایان از آرنج مجبور به پیاده شدن پیش از موعد شده است. هیچکس هم فوری قضاوت نکنه. ایشان رفتاری بسیار عادی دارند. ولی متاسفانه جوان زیبایی است.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۰

سلام، برخی از خانم ها هم رعایت نمی کنند شاید بهتر باشد بگوییم ما فقط توقع داریم دیگران حقوق ما را رعایت کنند، اما خودمان اینگونه نیستیم. در این مورد خاص بیشتر شاید آقایان رعایت نمی کنند اما باز هم می گویم در مجموع بسیاری از ما عادت به رعایت حقوق همدیگر نداریم، بنده که یک مرد هستم شاید بارها معطل شده ام تا مثلا در سوپر مارکت یک خانم فقط قدری یک طرف برود تا بنده رد شوم اما چنین اتفاقی نیفتاده است. بنده نمی خواهم موضوع را عوض کنم. ببینید کسانی که نسبت به موضوع این گزارش به عملکرد آقایان معترض هستند، در مورد سوار شدن برخی از بانوان با هر حجابی در زمانی که واگن مترو در حال ترکیدن است، آن هم در زمانی که آقایان خود به سختی سوار میشوند، چه می گویند، بعد هم می گویند آقایان رعایت نمی کنند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۱۹ ۱۲:۳۳

با سلام و احترام-ممنون از گزارش خوبی که تهیه کردید . از لحاظ مالی برای من این امکان هست برخی از مسیرها دو نفر حساب می کنم که از این قبیل مزاحمت ها راحت باشم ولی گاها اتفاق افتاده آقای مسافر کنار من خیلی راحت تر نشسته طوری که با تذکر من بابت گذاشتن وسایلم خودش رو جمع کرده . ولی آقایونی هم بودن که خودشون دونفر حساب کردن یا رانندگان محترمی که اگر دو تا خانم پشت باشن مسافر بعدی هم خانوم سوار میکنن . از خدا می خواهم فرهنگ و انسانیت مون رو بالا ببریم که ربط به دین و مذهب نداره و فقط اخلاقی هست