• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 96060704076
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

تاریخ هزار ساله "بیستون" زیر زباله دفن می‌شود!

تاریخ هزار ساله "بیستون" زیر زباله دفن می‌شود!

ایسنا/کرمانشاه فقط دامنه یک کوه پیداست و چشم که می گردانی کمی آنطرف‌تر "بیستون" با همه شکوهش در برابرت ایستاده...

 باور کردنی نیست روزگاری زیر این تلی از خاک، درست زیر دامنه کوه، شهری پرهیاهو با همه جنب و جوشش بیش از هزار و اندی سال پیش روزگار می گذرانده...

باورش زمانی سخت‌تر می شود که کمی آن طرف‌تر درست روی این تمدنِ باشکوهِ خفته در خاک، کوهی از زباله‌ و نخاله‌ی تلنبار شده را در برابرت می بینی!

شهر پنهان "پارتی" فاصله زیادی با کتیبه بیستون ندارد، محدوده این شهر از ابتدای ورودی شهر فعلی بیستون تا خود محوطه جهانی بیستون را شامل می‌شود.

شهر به طور کامل زیر دامنه کوه دفن شده و با حفاری‌ها و مطالعات انجام شده آثاری از دوران پارتی در اینجا به دست آمده که گواه وجود شهری از دوران پارتی(اشکانیان) در این محدوده است.

دفن شهر زیر تلی از خاک در حالی است که حالا این شهر زیر کوهی از زباله و نخاله هم دفن شده و عملا به محلی برای دپوی زباله ها و نخاله های شهر بیستون تبدیل شده!

شهر "پارتی" محل دپوی زباله شده است

"تاسف آور است که تمدنی باشکوه زیر تلی از نخاله دفن شود." اینها را پیمان نعمتی معاون پایگاه جهانی بیستون می‌گوید و ادامه می‌دهد: "شیب پارتی" دامنه کوه ورودی مجموعه بیستون است که از داخل شهر شروع شده و تا محوطه داخلی مجموعه بیستون امتداد می ابد.

زیر دامنه کوه بر اساس حفاری‌های صورت گرفته و مطالعات انجام شده آثاری از دوره اشکانی به دست آمده که نشان می‌دهد شهر اشکانی در اینجا وجود داشته و از نظر باستان شناسی این محدوده حاوی داده‌های باارزشی است و به خاطر همین ارزش باستان شناسی، این محدوده با نام "شیب پارتی" ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه شیب پارتی به نوعی ورودی مجموعه تاریخی بیستون محسوب می‌شود، می‌گوید: متاسفانه این محدوده تاریخی به محلی برای دپوی نخاله های شهر بیستون تبدیل شده است.

این محدوده آبروی شهر بیستون و ویترین استان است، زیرا عمده گردشگران کرمانشاه به بیستون می‌آیند و دیدن کوهی از نخاله در ورودی مجموعه جهانی بیستون قطعا برای هیچ گردشگری خوشایند نیست.

این اثر تاریخی محدوده مشخص دارد، اما اصلا محدوده آن توسط شهرداری رعایت نمی‌شود و نخاله‌ها توسط ماشین های شهرداری در این محل دپو می‌شوند.

نعمتی به وسایل بازی نصب شده مقابل در ورودی مجموعه تاریخی بیستون هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولین شهرداری بیستون به این فکر نمی‌کنند که این منطقه آبروی شهر است و طراحی ورودی و اطراف آن باید در شأن یک مجموعه جهانی باشد.

این مسئول با بیان اینکه بارها در خصوص وضعیت دپوی نخاله در این منطقه و نیز محدوده پل صفوی -کمی پایین‌تر از شیب پارتی- با شهرداری مکاتبه شده، تاکید می‌کند: تاکنون اقدام عملی در این زمینه از سوی شهرداری انجام نشده است.

از زیر پایه‌های هزار ساله پُل "صفوی" فاضلاب رد می‌شود!

...انباشت نخاله و زباله به محدوده شیب پارتی محدود نمی‌شود و کمی آن طرف تر تلی از نخاله را می‌توان در پای پُل تاریخی "صفوی" دید!

پلی که پایه و بنایش را ساسانیان گذاشتند و صفویان مرمتش کردند و حالا با گذشت 400 سال از ساختش در دوره صفوی، محلی شده برای انباشت نخاله و به جای رودی خروشان، این فاضلاب شهر بیستون است که از زیر پایه‌های هزار ساله آن می‌گذرد!

نعمتی با اشاره به ساخت پُل صفوی در دوره صفوی، می‌گوید: پایه و بنای این پُل مربوطه به دوره ساسانیان است و بعدها در دوره صفوی این پُل بازسازی شد.

سال 1385 مجددا کار بازسازی پُل انجام شد، اما هم اکنون این پل تاریخی به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی و زباله شهر بیستون تبدیل شده است.

طرح مرمت و بازسازی پل هم اکنون در حال انجام است و در ابتدای کار که از حدود یک ماه پیش شروع شده، برای اینکه تنها بتوانیم پایه‌های پل را ببینیم بیش از 300 کامیون نخاله و زباله از این محل برداشتیم.

متاسفانه انباشت زباله و نخاله در این محل قطع نمی شود و روز که جمع می‌کنیم، شب مجددا در اینجا زباله و نخاله تخلیه می‌شود.

اعتبار لازم برای مرمت پل و ساماندهی محدوده اطراف پل حدود یک میلیارد تومان است که ما فقط 150 میلیون تومان در اختیار داشتیم و سعی کردیم با این اعتبار اندک اقدامات اولیه و اساسی در خصوص مرمت و ساماندهی پل انجام شود، اما این روند انباشت زباله و نخاله دردسرساز شده است.

بارها با شهرداری در این زمینه مکاتبه داشته‌ایم و حتی گفته‌ایم فنس و نرده تهیه می‌کنیم، اما ضمانت اجرایی می‌خواهیم که دیگر در این محل زباله و نخاله ریخته نشود.

پُل صفوی بخشی از منظر شهری بیستون است و از شهرداری و شورای شهر بیستون درخواست کردیم در پروژه‌ای مشترک کار ساماندهی این محوطه برای جذب گردشگران انجام شود.

مشکلات پل البته فقط به انباشت نخاله و زباله محدود نمی‌شود و فاضلابی که از زیرپایه‌های آن می‌گذرد نیز به پل آسیب می‌زند.

در این زمینه نیز مکاتباتی با اداره آب و فاضلاب داشته‌ایم، اما تاکنون اقدامی ندیده ایم و فاضلاب شهر بیستون همچنان از زیرپایه‌های این پل تاریخی می‌گذرد.

در کنار اینها لوله آبی نیز از روی پل عبور داده شده که با سیمان روی آن را پوشانده‌اند و این عبور لوله آب به دو پایه پل آسیب وارد کرده و در این زمینه نیز مکاتباتی صورت گرفته و درخواست جابجایی آن را داده‌ایم، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته.

بعد از شنیدن سخنان تاثربرانگیز معاون پایگاه جهانی بیستون در خصوص اوضاع اسف بار مجموعه‌های تاریخی شهر بیستون به سراغ شهردار این شهر رفتیم تا در خصوص چرایی تبدیل مجموعه‌های تاریخی به محل دپوی نخاله و زباله جویا شویم...

با بودجه محلی نمی‌توان شهری با برند جهانی را اداره کرد

شورش فرامرزی شهردار بیستون با اشاره به اوضاع ضعیف اقتصادی شهر بیستون، می‌گوید: این شهر برند جهانی است، اما اعتبارات آن متناسب با یک شهر کوچک تخصیص می‌یابد.

همه از ما انتظار ارائه خدمات در سطح جهانی را دارند و این در حالیست که ما درآمدی که باید نداریم و اعتباراتی هم که از وزارت کشور به ما اختصاص می‌یابد بسیار اندک است و کفاف شهری مانند بیستون با برند جهانی آن را نمی‌دهد.

فرامرزی با بیان اینکه نبض حیات هر شهرداری ساخت و ساز است، می‌گوید: در شهر بیستون چهار حریم داریم که ساخت و سازها را محدود کرده است. از جمله مهمترین آن حریم مجموعه جهانی بیستون است و در این محدوده ضوابط ساخت و ساز و بحث ارتفاع و مصالح به کار رفته بسیار سخت گیرانه است.

حریم دیگر شهر، حریم اداره اوقاف و محدوده امام زاده است و حریم دیگر زمین‌های کشاورزی است که بر اساس اسناد بالادستی اجازه تغییر کاربری آنها داده نمی‌شود و در نهایت حریم رودخانه را داریم که بر اساس آیین‌نامه 2800 امکان ساخت و ساز در زمین‌های آبرفتی وجود ندارد.

بر همین اساس ساخت و ساز در شهر بیستون با محدودیت‌‎های بسیاری همراه است و این امر موجب شده عملا درآمدی که باید از این محل نداشته باشیم.

از طرف دیگر طرح جامع شهر بیستون تیرماه امسال ابلاغ شده که بر اساس آن روستای "بلوردی" به شهر الحاق شده و این درحالیست که در سرشماری سال 1395 این شهرک، جزو روستا سرشماری شده و در شمار جمعیت شهر بیستون محاسبه نشده و همین امر موجب شده در تقسیم عوارض سهمی که باید از این شهرک 4700 نفره به شهر بیستون نرسد.

شهردار بیستون با اشاره به جمعیت بیش از 9000 نفری شهر بیستون، می‌گوید: در این شهر هفت کارخانه صنعتی با آلایندگی‌های متفاوت وجود دارد که اثرات این آلایندگی هم بر مردم و هم بر آثار تاریخی تاثیرات سویی دارد.

دو کارخانه اصلی آلاینده شهر، کارخانه لبنیات و قند بیستون است و درحالی اهالی بیستون از مواد آلاینده این دو کارخانه متضرر می‌شوند که عوارض آلایندگی پرداختی این کارخانه در استان ‌ها تجمیع شده و بر اساس سرانه جمعیتی تقسیم می‌شود و بیستون که بیشترین ضرر را از آلودگی این واحدهای صنعتی می‌برد، با توجه به جمعیت آن سهم اندکی از این عوارض را دریافت می‌کند.

در مجموع شهرداری بیستون و شهر بیستون وضع مالی خوبی ندارد و زمانی که سال گذشته شهرداری راتحویل گرفتم، 1.7 میلیارد تومان بدهی داشت و حقوق کارگران و کارمندان شهرداری چند ماه پرداخت نشده بود.

شهر بیستون سهمی از درآمدهای "کتیبه" ندارد

علی رغم همه این مشکلات و نبود درآمد، شهرداری بیستون سهمی هم از مجموعه تاریخی بیستون ندارد و حتی پارکینگ این مجموعه به ناحق دو سال است که توسط شرکت توسعه گردشگری از شهرداری بیستون گرفته شده و به بخش خصوصی واگذار شده است.

سهم شهرداری بیستون از محل درآمدهای مجموعه بیستون عملا از سال 1390 حذف شده  و ما سهمی از درآمدهای این مجموعه نداریم.

تا شهریورماه "شیب پارتی" پاکسازی می‌شود

فرامرزی در خصوص دپوی نخاله و زباله در محل شیب پارتی و پل صفوی با تاکید خاصی عنوان می کند که این حجم نخاله مربوط به شهر بیستون نیست.

وی ادامه می‌دهد: ما عملا ساخت و سازی در بیستون نداریم که بخواهد اینقدر نخاله داشته باشد و تاکید می کنیم این حجم نخاله مربوط به ما نیست.

در خصوص پسماندهای شهری نیز به علت بدهی که به سازمان بازیافت داشتیم، عملا محلی برای تخلیه زباله در اختیار نداشتیم، اما حدود دو هفته ای می‌شود که پسماندها را به سایت تجمیع زباله شهر هرسین می‌فرستیم و قول می‌دهیم محدوده شیب پارتی تا پیش از مهرماه امسال از نخاله و زباله پاکسازی شود.

اما در خصوص پُل "صفوی" حجم کار بالاست و حدود 150 کامیون نخاله در آنجا تخلیه شده که خوشبختانه خود پایگاه جهانی بیستون کار برداشت نخاله‌ها را آغاز کرده و این آمادگی را داریم که اگر بودجه در اختیار ما قرار بدهند، کار فنس کشی و برداشت نخاله را به صورت شبانه‌روزی انجام دهیم.

در خصوص فاضلاب نیز متاسفانه سیستم فاضلابی در شهر بیستون موجود نیست و بیشتر خانه‌ها چاه دارند و جمع کردن این معضل اعتبارات بسیاری می‌طلبد.

... قول شهردار برای پاکسازی "شیب پارتی" خیالمان را تا حدی راحت می‌کند، اما پاکسازی پل صفوی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، بویژه زمانی که کار به تامین اعتباراتی که تخصیصش با اما و اگر همراه است گره زده می‌شود.

به هرحال این تاریخ یک ملت است که زیر نخاله دفن می‌شود، تاریخی که هرچه برای مانایی آن هزینه کنیم کم است...

گزارش از: محبوبه علی آقایی خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha