• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 96061106377
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

راه‌اندازی ۵ مرکز مشاوره و ارائه خدمات مراقبت‌های پرستاری در خراسان‌جنوبی

راه‌اندازی ۵ مرکز مشاوره و ارائه خدمات مراقبت‌های پرستاری در خراسان‌جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بیرجند گفت: تاکنون ۵ شرکت مشاوره و ارائه خدمات مراقبت‌های پرستاری در منزل دراستان خراسان‌جنوبی راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایسنا، «محمد دهقانی فیروزآبادی» امروز 11 شهریور ماه در نشست خبری در زمینه مراکز مشاوره و ارائه خدمات مراقبت‌های پرستاری در منزل گفت: معرفی مراکز مشاوره در ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل یکی دیگر از خدمات نظام سلامت است و جزو خدمات ارزشمند برای سالمندان  و دیگر اقشار جامعه است.

وی با بیان این‌که گاهی بیماری که از بیمارستان مرخص می‌شود باید ادامه درمان را در منزل سپری کند که این موضوع به حضور پرستار نیاز دارد، در ادامه افزود: افراد زیادی هستند که بیماری صعب‌العلاج و مزمن دارند که خدمات از بیمارستان می‌گیرند اما مابقی در طول عمر خود باید در منزل درمان شوند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: امروزه هر فردی ممکن است درگیر مشکلات بیماری باشد یا کسی را در خانواده خود داشته باشیم که بیمار بوده و خانواده به‌علت هزینه‌های درمانی زیاد در بیمارستان ترجیح می‌دهند در خانه از او مراقبت کنند که انجام خدمات پرستاری در منزل از بیمار می‌تواند به خانوده‌ها کمک زیادی کند  و در چنین مراکزی خدمات پرستاری به سالمند، بیمار و یا هر فردی که به درمان نیاز دارد خدمت ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که به این مراکز برای انجام درمان پرداخت می‌شود کمتر از هزینه‌های پرستاری در بیمارستان‌هاست و از جمله خدمات این طرح حفظ و بهبود سلامت خانواده‌ها با درمان پیشگیری و مراقبت‌های توانبخشی است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: پرستاری و مراقبت در منزل شامل یکسری خدمات سلامتی در محل زندگی برای افراد سالم و بیمار است و حوزه عملکرد پرستاران در حوزه سلامت در خانواده‌ها گسترده است که پرستاران در این طرح با مراقبت در منزل اولویت‌هایی برای مراقبت از افراد تشخیص می‌دهد که کارهای او می‌تواند شامل مراقبت از انواع استومی‌ها، مراقبت از زخم و تعویض پانسمان، آی وی لاین، رژیم‌های دارویی و تغذیه‌ای، تزریقات، مراقبت از بیماران دیابتی و ... باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خلأ قانونی وجود داشت که مراکز و شرکتی قانونی که صلاحیت داشته بتواند برای ادامه   درمان به منزل بیمار برود اما به‌صورت پراکنده اگر نیاز به خدمت بود فرد بیمار باید از بیرون فردی را پیدا می‌کرد که هزینه هنگفتی برای درمان پرداخت می‌کرد  و تعرفه‌ها هم مشخص نبود اما این خلأ در سال گذشته با زحمات زیادی که در این بخش بود برطرف شد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: آئین‌نامه این مراکز حدود اعتبارات و جزئیات و تعرفه‌ها را مشخص کرد و در تیرماه سال 95 به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که این مراکز با افراد دارای صلاحیت که می‌توانند خدمت به مریض ارائه کنند به دستگاه‌ها و شرکت‌ها مراجعه و مراحل قانونی طی موافقت‌نامه اصولی صادر می‌شود.

وی یادآور شد: افراد بیمار در بیمارستان‌ها به این مراکز معرفی می‌شوند و هدف طرح کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمان، کاهش بستری در بیمارستان‌ها بوده و با هزینه کم جلوی خیلی از موارد گرفته می‌شود و از بستری شدن مجدد فرد بیمار در بیمارستان جلوگیری می‌شود و گاهی موارد این مراکز از نظر روان‌شناسی هم خدمت ارائه می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزرشکی خراسان‌جنوبی گفت: با حضور این شرکت‌ها در منزل، آرامش روانی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود و در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها زمینه آموزشی هم فراهم شده و طبق روال بیماری که نیازمند به مراقبت و ادامه درمان در منزل دارد از طریق بیمارستان به یکی از شرکت‌ها معرفی می‌شود و این شرکت باید با بیمارستان قرارداد منعقد کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: خدمات مشاوره‌ای و ویزیت توسط پزشکان انجام می‌شود و هم‌اکنون این شرکت‌ها در استان خراسان‌جنوبی در حال تأسیس هستند و هم‌اکنون در استان 5 شرکت راه‌اندازی شده که از این تعداد 4 شرکت در بیرجند و یک شرکت در طبس است.

وی یادآورشد:  به ازای هر 50 هزار جمعیت یک شرکت باید تأسیس شود و در شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت کلاً یک شرکت در شهر راه‌اندازی می‌شود و این شرکت‌ها باید صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها توسط وزارت بهداشت تایید شود و برای تجربه بالینی هم باید گواهینامه سلامت حرفه‌ای دریافت شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha