• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96061207200
  • خبرنگار : 71410

بردیا کیارس پس از تماشای «سی»:

دغدغه امرار معاش برای موزیسین‌ها بسیار زیاد است

دغدغه امرار معاش برای موزیسین‌ها بسیار زیاد است

یک رهبر ارکستر گفت: این روزها دغدغه امرار معاش برای موزیسین‌ها به‌قدری زیاد است که به‌جای این‌که موزیسین با فراغ بال به تولید اثرش و پیامد آن روی جامعه فکر کند، دغدغه معیشت دارد.

بردیا کیارس - رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی ایران، آهنگساز و نوازنده - پس از تماشای کنسرت ـ نمایش «سی» در یادداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: از تماشای کنسرت ـ نمایش «سی» لذت بردم. به‌زعم بنده، اجرا کردن چنین برنامه‌هایی در ایران قابل تحسین است و خیلی به مردم برای شناخت بیشتر فرهنگ‌شان کمک می‌کند. دوستان من در تولید این پروژه بسیار زحمت کشیدند. پروژه «سی» کاری در سطح یک اجرای بین‌المللی بود. چه از لحاظ اجرای صحنه‌ای و چه  تصویربرداری،‌ نورپردازی و ... باید بگویم که من از تمام لحظات اجرا لذت بردم.

کوارتت «شهرزاد» نیز در بخشی از این اجرا همراه گروه شد که برای من قابل توجه بود. همه خوب بودند. امیدوارم پروژه «سی» به‌جای ۳۰ شب، ۳۰۰ شب روی صحنه برود.

در چنین روزهایی که خیلی از اهالی موسیقی، بیشتر تجاری بودن موسیقی برای‌شان مطرح است، خیلی خوب است که در کنار این مسائل، به فکر انتقال مضامین مناسب به مخاطب‌مان هم باشیم؛ آن هم برای القای فرهنگ خودمان، ولی متاسفانه این روزها، از لحاظ بار فرهنگی که باید از سوی هنرمند به جامعه تزریق شود، روزهای خوبی برای موسیقی نیست. من از تمام موزیسین‌های حرفه‌ای می‌خواهم که مانند همایون شجریان و سهراب و تهمورس عزیز پورناظری برنامه‌هایی را برای مخاطبان موسیقی تولید کنند و تمهیدی داشته باشند که علاوه بر توجیه مالی به فرهنگ ما ایرانی‌ها هم توجه ویژه داشته باشد.

این روزها دغدغه امرار معاش برای موزیسین‌ها به قدری زیاد است که به جای این‌که موزیسین با فراغ بال به تولید اثرش و پیامد آن روی جامعه فکر کند، دغدغه معیشت دارد. شاید برای همین است که به‌ندرت شاهد اجراهایی از این دست هستیم.

مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم با شناختی که از فرهنگ غنی خود داریم، موسیقی متفاوت، یعنی موسیقی با علم و تفکر به مخاطب ارائه دهیم. البته این به شرطی است که حمایت مالی هم از هنرمند وجود داشته باشد.

پروژه «سی» پروژه بسیار وسیعی است. می‌توانم بگویم،‌ اجرایش با ارکستر بزرگ، نشدنی است و کار شرکت‌های خصوصی کوچک هم نیست. کاش افرادی که در زمینه ورزش اسپانسر می‌شوند و اتفاقا اتفاق‌های خوبی را هم در این زمینه رقم می‌زنند، در حوزه موسیقی هم ورود کنند. موسیقی ما در دنیای امروز تکرارنشدنی نیست. این موسیقی فقط برای ماست. معتقدم «سی» باید در همه دنیا اجرا شود.

به گزارش ایسنا، «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری، نوشته نغمه ثمینی با کارگردانی علی‌اصغر دشتی براساس سه داستان از داستان‌های شاهنامه (زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب) است که از ۱۶ مردادماه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد روی صحنه رفته است. این نمایش با تلاش برای بازسازی هویت ملی و با حضور تعدادی از چهره‌های موسیقی، نمایش و همچنین انیمیشن روی صحنه رفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha