• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96061307922
  • منبع : نمایندگی مازندران

بخشی از فعالیت خانه مسافرها زیرزمینی است/ وجود ۲۰۰ هزار خانه مسافر در کشور

بخشی از فعالیت خانه مسافرها زیرزمینی است/ وجود ۲۰۰ هزار خانه مسافر در کشور

مدیر سامانه خانه‌مسافر کشور با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت خانه مسافرها زیرزمینی است، گفت: ۲۰۰ هزار خانه مسافر در کشور فعالیت دارند که تنها 10 درصد از آنها شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «علیرضا انصاری» در جلسه هماهنگی ساماندهی واحدهای خانه مسافر استان مازندران در ساری با اشاره به اینکه با مصوبه هیات وزیران، آیین‌نامه ساماندهی و نرخ‌گذاری و خانه استیجاری و مسافر کاشانه حذف شد، گفت: ماده یک این آیین‌نامه در بند 2 به صراحت اشاره می‌کند که خانه‌مسافر از مصادیق تاسیسات گردشگری است و از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای بحث اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

وی درباره تفاوت طرح جدید با طرح قدیم گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، دولت موظف شد که دستورالعمل خانه مسافر را تدوین کند؛ قبل از آن یک شیوه‌نامه داخلی وجود داشت که از خرداد ۹۵ به کل کشور در یک چارچوب جدید ابلاغ شد.

انصاری از ویژگی‌های مهم این طرح را هماهنگی همه دستگاه‌های دخیل در کشور در قالب کمیته‌های هماهنگی استانی و راهبری خانه مسافر، ایجاد یک ساختار الکترونیکی کاملا غیرانحصاری برای کسب و کار نوین ارزیابی کرد و گفت: هر فردی که وب‌سایت فعال در حوزه رزرواسیون دارد، می‌تواند با متصل شدن به دیتابیس مرکزی این سامانه شرکت ایرانگردی و جهانگردی و اخذ قرارداد با این شرکت به اطلاعات آنلاین در مورد خانه مسافر دسترسی پیدا کند.

انصاری افزود: از دیگر تغییرات جدید که از خرداد ۹۵ شروع شده در تمامی روستاها و شهرها هم برای مسافران داخلی و هم مسافران خارجی این اجازه فراهم و از تولی‌گری چندگانه جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه برخی از موارد شیوه‌نامه قبلی با دستورالعمل جدید تفاوت‌هایی دارد، یادآور شد: مثلا تصاویر خانه‌مسافر به صورت واضح برای رزرو درج می‌شود، مسئولیت بیمه مدنی در آن لحاظ شده و به نوعی جدی‌تر پیگیری می‌شود.

مدیر سامانه خانه‌مسافر کشور خاطرنشان کرد: در گذشته این روند فقط صدور مجوز به صورت دستی بود، با صدور مجوز برای این خانه‌ها صاحبخانه تحت حمایت قانون در خواهد آمد و چنانچه ناهنجاری توسط مسافر صورت بگیرد از صاحبخانه حمایت می‌کند، در غیر این صورت صاحبخانه دچار دردسر شده و به نوعی شریک جرم شمرده می‌شود.

وی در ادامه گفت: از طریق این سامانه شبکه آژانس‌های داخلی و خارجی کشور، شبکه بازاریاب های اینترنتی کشور و نرم افزارها به خانه هایی که مجوز گرفتند متصل شده و می توانند علاوه بر فصل پیک در زمان غیر پیک هم مسافر داشته باشند و چنانچه استاندارد لازم را داشته باشند مسافر خارجی جذب کنند وام ها و تسهیلات از صندوق های مختلف و تعرفه صنعتی برای آب و برق نیز از دیگر مزایای این طرح است.

وی در خصوص دورنمای طرح ساماندهی خانه مسافر گفت: برای اجرای این طرح ۱۵ کشور را به صورت میدانی مطالعه کردیم، در هر سه سطح کشورهای توسعه یافته،درحال توسعه و توسعه نیافته موضوع خانه مسافر در دستور کار گردشگری  است و کمک حال صنعت گردشگری هستند، مطالعات جهانی هم نشان داد کسانی که در خانه مسافر ساکن می شوند همپوشانی کمی نسبت به کسانی دارند که در هتل های لوکس مستقر می شوند لذا خانه مسافر لازمه توسعه گردشگری کشور بوده و دولت ها هم حمایت می کردند.

مدیر سامانه خانه مسافر کشور گفت: برنامه ششم توسعه می گوید ۲۰ میلیون گردشگر یعنی ۳ برابر ظرافت ورودی فعلی ظرف ۵ سال باید وارد کشور شود، با هیچ متد یا توانمندی نخواهیم توانست به اندازه همه این تعداد گردشگر خارجی جدای از گردشگران داخلی هتل تاسیس کنیم طبیعی است که از الگوی کشورها در حال توسعه و توسعه نیافته کمک بگیریم و خانه مسافر را توسعه دهیم.

وی افزود: مطالعه ما نشان داد بیش از ۲۰۰ هزار خانه مسافر و ۱۰۰ هزار صاحبخانه مشغول به کار هستند، اما کمتر از 10 درصد در قالب این طرح تحت حمایت قانون درآمدند، یعنی یک کسب و کار زیرزمینی که در آمار اشتغال نمی‌آید.

انصاری تاکید کرد: برنامه ششم توسعه برایمان ملاک است که در درجه اول این ۲۰۰ واحد را ساماندهی کنیم و در درجه دوم مناطقی که زیرساخت گردشگری کمتری داریم و اما به عنوان مقاصد سفر مشخص شده‌اند با تمرکز بیشتری پیگیری شوند تا بتوانیم ظرفیت اقامتی بیشتری برای گردشگران خارجی فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مازندران سهم اصلی خانه‌مسافر را دارد و بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار خانه مسافر برآورد شده که به صورت موقت و یا دائم در این استان فعال هستند، گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته تا یک‌ششم ظرفیت خانه مسافر مازندران یعنی قریب به ۲۵ هزار خانه مسافر تا سال ۹۷ ساماندهی شود و در حال حاضر نیز ۱۰ مجری در این بخش مشغول به کار هستند.

انصاری افزود: امسال اولویت در استان‌های شمالی مازندران است و انتظار داریم که دستگاه‌های مرتبط نسبت به اجرای قانون عنایت بیشتری داشته باشند تا مقررات هم در قسمت سلبی و هم ایجابی  آن به اجرا درآید و ساماندهی یک‌ششم از ظرفیت استان و ۲۵ هزار واحد خانه مسافر اجرایی شود، اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها و شهرداری‌ها موازی کاری می‌کنند و خودشان نسبت به به احداث کیوسک و صدور مجوز اقدام می کنند که خلاف مقررات است.

وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین هتل ها و خانه مسافر برقرار نبوده و هتلداران با این دیدگاه که خانه مسافرها بازار آنها را مختل کردند با خانه مسافرها برخورد می کنند، گفت: هتلداران به جای رقابت مثبت دو راهکار حذف خانه مسافر و یا واگذاری مدیریت آنها به جامع هتلداران را ارایه می دهند که واقع گرایانه نیست .

وی گفت: حذف ۱۰۰ هزار صاحبخانه در کشور تبعات امنیتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد در دورانی که سیاست دولت اشتغالزایی است نمی تواند درآمد یک خانواده را قطع کند اما وقتی خانه مسافر مجوز بگیرد و مالیات پرداخت کند این به نفع فرد،حاکمیت،مردم و صنعت گردشگری است.

این مسئول با اشاره به اینکه هتل ها از خانه های بدون مجوز آسیب می بینند، گفت:در هیچ جای دنیا مدیریت صنفی به صنف دیگر واگزار نمی شود هر یک تخصصی، تبعات و ملاحظات خودش را دارد به نفع هتل هاست که ساماندهی خانه مسافر صورت گیرد تا هم برابری قیمت و هم نظارت متعادل به نتیجه برسد.

وی گفت پیشنهاد من این است که یک بازی برد برد تعریف کنیم، هتل ها و خانه مسافر در کنار هم بر روی سند ششم توسعه تمرکز کنند و مشتری خارجی جذب کنند و نیز کیفیت ساماندهی را ارتقا دهیم.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha