• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96062011318
  • خبرنگار : 71191

یک فعال میراث فرهنگی استان همدان مطرح کرد:

همه «بدیع‌الحکما» فقط موزه علوم پزشکی نیست

همه «بدیع‌الحکما» فقط موزه علوم پزشکی نیست

یک فعال میراث فرهنگی استان همدان می‌گوید: با وجود حفظ و نگهداری یکی از بناهای تاریخی عمارت و باغ «بدیع‌الحکما» هنوز قدیمی‌ترین بنای تاریخی این عمارت در معرض تخریب قرار دارد و نیازمند توجه است.

به گزارش ایسنا، اواسط سال ۹۲ نوار سبز شمال شهر همدان به عنوان جایگاه امن عمارت‌های تاریخی این شهر مادی در ‌وضعیت مناسبی نبودند، تخریب ساختمان‌ها و قلع و قمع درختان باغ از یک سو و تقسیم ۶۲ هزار متر زمین‌های مجموعه‌ی بدیع‌الحکما به قسمت‌های دو هزار متری از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد.

در این میان، دانشگاه علوم پزشکی همدان تنها دستگاهی بود که تلاش کرد تا یکی از بخش‌های دو هزار متری مجموعه را که بنای بدیع‌الحکما یا ساختمان شماره دو مجموعه داخل آن بود خریداری و به موزه علوم پزشکی تبدیل کند.


اما همه‌ی مجموعه‌ی «بدیع‌الحکما» فقط همین بنای تاریخی نبود، بلکه قدیمی‌ترین بخش این مجموعه‌ی تاریخی باقی مانده از دوره‌ی قاجار و با مصالح خشت و گِل که در یک دو هزار متری دیگر مجموعه قرار دارد، هنوز بی سروسامان است و احتمالا در شرایطی که بی‌توجهی به آن ادامه داشته باشد با فرا رسیدن زمستان امسال از پای در می‌آید.


حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد؛ او می‌گوید: باغ بدیع‌الحکما چند سال گذشته با مساحت ۶۲ هزار مترمربع قطعه، قطعه شد و فقط ۲۰۰۰ متر آن حفظ شد که به موزه علوم پزشکی تبدیل شد اما ۶۰ هزار مترمربع دیگر این باغ در قطعات مختلف فروخته شد، در حالی که بنای قدیمی‌تر متعلق به دوره قاجار که بخش زیادی از آن نیز باقی نمانده و در حال تخریب است در ضلع شرقی ساختمان کنونی موزه علوم پزشکی قرار گرفته است و یک استخر و قنات نیز در محدوده آن قرار دارد که باید حفظ شوند.

او در ادامه از ستاد فرمان امام (ره) به عنوان مالک این بخش تاریخی عمارت بدیع‌الحکما درخواست کرد تا ساختمان شماره یک بدیع‌الحکما باقی مانده از دوره‌ی قاجار، استخر و قنات تاریخی آن را حفظ کنند.

وی با تاکید بر این‌که این درخواست از سوی هنرمندان همدانی، دوستداران، رسانه‌ها و فعالان میراث فرهنگی همدان مطرح می‌شود، بیان می‌کند: پلان این بنا موجود است، دانشجویان در طول سال‌های قبل این مکان را به عنوان یکی از سوژه‌های پایان‌نامه خود انتخاب کرده و پلان بنا را مستندنگاری کرده‌اند، بنابراین قابلیت احیا را دارد. همچنین استخر قدیمی قرار گرفته در کنار این ساختمان نیز این امکان را دارد که باید به آن نیز توجه کرد.

زندی با بیان این ‌که سرچشمه قنات این باغ نیز در این بخش دو هزار متری و کنار ساختمان شماره یک «بدیع‌الحکما» قرار دارد، ادامه می‌دهد: هر چند دیگر هیچ باغی از بدیع‌الحکما باقی نمانده است، اما علوم پزشکی همدان حاضر است که با در اختیار قرار گرفتن این فضای تاریخی و مرمت آن، این بنا را نیز حفظ کند، عمارتی با مصالح خشت و گِل که امروز فقط یک تِل خاک از آن باقی مانده است.


اگر میراث فرهنگی بخواهد، در مجلس پیگیری می‌کنیم


زندی در ادامه به صحبت‌های امیر خجسته، نماینده مردم همدان که از روزهای نخستِ تخریب باغ بدیع‌الحکما به معترضان و هنرمندان پیوست و در نجات بخشی عمارت نیز فعالان فرهنگی استان را همراهی کرد، اشاره می‌کند.

خجسته گفته است: تخریب باغ‌ها جنایت است، من سال‌هاست به این تخریب‌ها عکس‌العمل نشان داده‌ام، وظیفه مدیریت ارشد استان حفاظت از باغ‌ها است، این یک وظیفه قانونی، شرعی و انسانی برای هر مسئوول و هر شهروندی است. ما این آثار را باید شناسایی و حفظ کنیم تا از اقدام زمین‌خوارانی که با زور و قدرت ورود پیدا می‌کنند و باغ‌ها را قلع‌وقمع می‌کنند، جلوگیری کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ما باید جلو غارتگران بایستیم، ادامه داده است: باغ بدیع الحکما در سال‌های گذشته غارت شد، درختانش را خشک کردند و زمین‌ها را قطعه، قطعه کردند. مسئولان از جمله شهرداری باید مراقبت کنند باید با کاشان و یزد خودمان را مقایسه کنیم تا متوجه شویم چقدر نگاه بدی به میراث شهرمان داریم.

این نماینده مجلس اظهار کرده است: اگر اداره کل میراث فرهنگی از ما بخواهد در مجلس پیگیری می‌کنیم. بارها هنرمندان و فعالان مدنی به مجلس آمدند و مطالبه کردند که من هم به نوبه خودم پیگیری کردم.حساسیت هنرمندان و فعالان مدنی قابل احترام و مقدس است و مدیران ارشد استان و مجمع نمایندگان وظیفه دارند پیگیری کنند.

خجسته با اشاره به وضعیت بقایای قنات، استخر و بنای قدیمی بدیع الحکما نیز گفته است: آنچه از آثار تاریخی باغ بدیع الحکما باقی مانده، باید تملک و حفظ شود. مدیریت ارشد استان تملک قنات و بقایای بنای قدیم را باید در دستور کار قرار دهند، از سوی دیگر فضای سبز از بین رفته است که باید به مدیران تذکر داده شود اما این اتفاقی که درعمارت بدیع الحکما افتاد و امروز این ساختمان تبدیل به موزه شده حاصل تلاش مسئولان استان و اهالی فرهنگ بود.


هنوز کار باغ بدیع‌الحکما تمام نشده


امیرشهاب رضویان، کارگردان سینما نیز معتقد است: هنوز کارِ باغ بدیع‌الحکما تمام نشده است. بخشی از آثار تاریخی این باغ همچنان قابل نجات‌بخشی است، عمارت شماره یک بدیع الحکما که قدمت بیشتری دارد و در کنار این عمارت قرار داشته، تقریبا تخریب شده اما پلان و نقشه‌ی آن وجود دارد و قابل بازسازی است.

او با اشاره به قابل احیا بودن یکی از قنات‌های تاریخی این باغ نیز گفت: آثار و استخر باغ بدیع‌الحکما در قطعه کناری موزه پزشکی قرار دارد و با تملک این زمین می‌توان آنها را نیز نجات داد.
 

وی ادامه می‌دهد: ما از مدیران ارشد شهر می‌خواهیم که کار را نیمه تمام نگذارند و این قطعه زمین را نیز ضمیمه بنای فعلی کنند. در این باغ و ساختمان بزرگان بسیاری مانند «کلنل محمدتقی پسیان»، «عارف قزوینی»، «قمرالملوک وزیری»، «رابیندرادات تاگور»، «صفاالحق»، «غمام»، «مظهر» و بسیاری از افراد دیگر شهر رفت‌وآمد داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، مجموعه‌ی باغ و عمارت تاریخی «بدیع‌الحکما» ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، این خانه - ‌باغ متعلق به دوره‌ی تحت مالکیت و محل سکونت دکتر بدیع‌الحکمای همدانی بوده است. کسی که میزبانی بسیاری از نام‌آوران هم‌دوره خود را برعهده داشته است. اهمیت این باغ فقط از نظر تاریخی نبود بلکه درختان آن هم اهمیتی حیاتی برای شهر همدان داشت.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha