• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96062111909
  • خبرنگار : 71191

یک تصویر، یک روایت از قطع درختان در حریم بیستون

یک تصویر، یک روایت از قطع درختان در حریم بیستون

معاون پایگاه محوطه‌ی جهانی بیستون می‌گوید: برخی از مالکان خصوصی زمین‌های اطراف محوطه‌ی جهانی بیستون، با کاشت نهال در زمین‌های خود، درختانی را برای استفاده از چوب می‌کارند تا بعد از چند سال درو کنند، اقدامی با مجوزهای رسمی که بعضا در حریم جهانی بیستون امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از محلی‌های منطقه‌ی بیستون با ارسال تصاویری از بخش جنوب غربی محوطه‌ی بیستون یعنی دقیقا در نقطه‌ای که پایگاه میراث جهانی این محوطه قرار گرفته است، از قطع درختان به صورت نواری سبز رنگ خبر می‌دهد که چوب‌های آنها نیز قطعه قطعه شده و در محلی تلنبار شده‌اند.

اما جالب است که درختانِ روئیده شده به سمت فضایِ سبزِ مشرف به کتیبه «فرهادتراش» دست‌نخورده‌اند. این بومی منطقه معتقد است همه‌ی درختان بریده شده، کهنسال بوده‌اند، در حالی که معاون پایگاه میراث جهانی بیستون نظر دیگری دارد و معتقد است همه‌ی درختان بریده شده جوان و چند ساله بوده‌اند.

پیمان نعمتی، معاون پایگاه میراث جهانی بیستون و مدیر داخلی پایگاه در این زمینه توضیحات دیگری را به خبرنگار ایسنا می‌دهد.

او با تاکید بر این‌که محدوده‌ی محوطه جهانی بیستون با فنس‌کشی مشخص شده و ضوابط میراث‌فرهنگی بر آن حاکم است، می‌گوید:  یکسری از زمین‌های خارج از محدوده‌ی فنس که مالک خصوصی دارند، یکسری درخت‌های چنار را برای استفاده‌ی چوبِ‌ها پرورش می‌دهند و چند سال یک بار آن‌ها را می‌بُرند، جای آن‌ها بار دیگر نهال‌کاری می‌شود و این اتفاق هر چند سال یک‌بار تکرار می‌شود.

وی تاکید می‌کند: درخت‌هایی که نزدیکِ محوطه‌ی فنس‌کشی شده و حائلِ محوطه و زمین‌ها باشند، اجازه‌ی قطع شدن ندارند، چون منظر محوطه محسوب می‌شوند. اما درختان پایین‌دست که مالک خصوصی دارند، با مجوز شهرداری و منابع طبیعی منعی برای قطع شدن ندارند.

او می‌گوید: در زمان قطع درختان، پایگاه میراث جهانی بیستون این اقدام را رویت می‌کند و نسبت به بریده نشدن زمین‌های داخل محوطه تاکید دارد، چون این اقدام منظر محوطه را برهم می‌زند.

نعمتی با اشاره به این‌که قطعِ درختان در پایین دست و قرارگرفته در زمین‌های خصوصی به این محوطه‌ی جهانی آسیب وارد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: این مجوزها برای قطع یکسری درخت چنار و سرو صادر می‌شود است که با هدف استفاده از چوبِ آن‌ها، پرورش می‌یابند و هیچ ثمره‌ای ندارند.

مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی بیستون اضافه می‌کند: این پایگاه میراث جهانی اجازه نمی‌دهد درختان نزدیک محوطه که در منظر   آن دخیل هستند، بریده شوند، اما در محوطه‌ای که از شهرداری و منابع طبیعی مجوز دارند، نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم.

وی با اشاره به این‌که درختانِ نزدیک به یکدیگر که چسبیده به محوطه‌ی جهانی قطع نمی‌شوند، می‌گوید: این درختان در واقع نوار سبز منظر جهانی بیستون را شامل می‌شوند که نباید تخریب شوند و ما بر حفظ آن‌ها تاکید داریم.

او محدوده‌ی فنس‌کشی شده در این محوطه‌ی جهانی را عرصه‌ی محوطه می‌داند و بیان می‌کند: این درختان با مجوز شهرداری و منابع طبیعی معمولا در حریم، عرصه‌ی ملی و حریم ملی بریده می‌شوند.

معاون پایگاه میراث جهانی بیستون؛ ادامه می‌دهد: هرچه از محدوده‌ی ثبت جهانی شده دورتر شویم، براساس خط و خطوطی که یونسکو برای ما ترسیم کرده و پرونده‌ی ثبت جهانی محوطه بر آن اساس شکل گرفته است، از عرصه دورتر شده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha