• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96062614469
  • خبرنگار : 71290

رحیمی: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تهدید امنیتی برای دولت‌های منطقه است

رحیمی: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تهدید امنیتی برای دولت‌های منطقه است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، می‌تواند امنیت و آرامش را در منطقه خاورمیانه به خطر اندازد و چیزی جز بی‌ثباتی و ناامنی و ظلم در حق مردم خاورمیانه نخواهد بود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اظهار داشت: به لحاظ بین‌المللی تعیین حق سرنوشت برای اقوام و گروه‌ها به رسمیت شناخته شده اما این حق تعیین سرنوشت ذیل حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها در جهان است اما اگر هر قوم یا گروهی بخواهد براساس اصل حق تعیین سرنوشت همه‌پرسی برگزار کرده و تبدیل به دولت شود یک نوع هرج و مرج بین‌المللی رخ خواهد داد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: اتفاقی هم که در خصوص اقلیم کردستان عراق می افتد، در واقع یک نوع تهدید امنیتی برای دولت‌های منطقه است، البته حفظ تمامیت ارضی دولت‌ها چه ترکیه، عراق، سوریه و یا ایران به نفع امنیت منطقه و جهان است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس افزود: برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق نه تنها سودی برای مردم کردستان نخواهد داشت بلکه یک دولت کوچک شکل می‌گیرد که چاره‌ای جز اینکه زیر سایه قدرت‌های بزرگ باشد، و با آنها متحد شود و یا بخواهد امنیت و استقلال خود را زیر سایه آنها حفظ کند، ندارد.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در واقع این اتفاق چیزی جز بی ثباتی و ناامنی و ظلم در حق مردم خاورمیانه نخواهد بود و به نظر می‌رسد ریشه این مسئله را باید در مسائل و مشکلات تاریخی عراق و منطقه جستجو کرد.

رحیمی جهان آبادی همچنین بیان کرد: این اقدامی که در حال اتفاق افتادن است، می تواند امنیت و آرامش را در منطقه خاورمیانه به خطر اندازد و تشکیل دولت‌های کوچک و ضعیف در منطقه سودی برای هیچ کشوری جز اسرائیل ندارد.

وی در پایان گفت: بنابراین اگر چنین اتفاقی رخ دهد و کشورها تکه پاره شوند، اسرائیل در مقابل این کشورهای ضعیف قدرت نمایی کرده و بر سرنوشت و امورات آنها مسلط می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha