• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96062715631
  • خبرنگار : 71542

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست:

تکثیر و پرورش یوز ایرانی در دست بررسی است

تکثیر و پرورش یوز ایرانی در دست بررسی است

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ضمن اشاره به شرایط بحرانی یوزپلنگ ایرانی از بررسی تکثیر و پرورش این گونه خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید خرازیان مقدم در نشست خبری با موضوع «تشدید اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی» که بعدازظهر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: این سازمان متولی دولتی حفاظت از حیات وحش کشور است. دفتر حیات وحش در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی پنج ساله‌ای برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید دارد. تدوین و ابلاغ برنامه مدیریت جامع شش گونه در معرض انقراض در همین جهت انجام شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت یوزپلنگ ایرانی در شرایط بحرانی قرار دارد، تاکیدکرد: ۱۶ سال است که پروژه یوز فعال شده است. این پروژه بین‌المللی جدا از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه در قالب بدنه معاونت محیط زیست طبیعی در این سازمان فعالیت می‌کند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزود: وجود پروژه‌های بین‌المللی مثل یوز برای این نیست که موضوعی در قالب یک پروژه پیش برود و همه انتظارات تنها از این پروژه باشد بلکه این پروژه‌های بین‌المللی بخشی از اقدامات انجام شده برای حفاظت از گونه‌ها هستند.

خرازیان مقدم با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی دولتی حفاظت از گونه‌های حیات وحش است،‌ گفت: پروژه‌هایی مثل پروژه حفاظت از یوزپلنگ به عنوان بازوهای معاونت محیط زیست طبیعی عمل می‌کنند.

وی در ادامه در مورد کمک‌های مردمی و بخش‌های خصوصی برای حفاظت از گونه‌ها اظهار کرد: مردم و تشکل‌ها می‌توانند به طور نقدی و غیرنقدی کمک‌ها و مشارکت‌های خود را به سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه‌ها ارائه کنند و سازمان حفاظت محیط زیست از این موضوع استقبال می‌کند اما کلیه اقدامات و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های خصوصی و تشکل‌ها باید در قالب یک مکانیزم مشخص صورت گیرد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: هر کمپینی که بخواهد برای حفاظت از یوزپلنگ فعالیت کند باید در قالب مکانیزم تعریف شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت کند.

خرازیان مقدم در مورد کمپین یوز تا ابد گفت: تا اوایل هفته جاری از وجود این کمپین خبری نداشتم اما متوجه شدم این کمپین با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی و پروژه بین‌المللی یوز مشغول به کار است و از چند و چون این موضوع مطلع شدم. باید تاکید کنم که معاونت محیط زیست طبیعی و دفتر حیات وحش از هر کمپینی که خیرخواهانه کار کند، استقبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی دغدغه تعداد و جمعیت یوز پلنگ‌های ایرانی را دارند، گفت: قطعا گونه‌ها مساله بسیار مهمی است اما شناسایی عوامل تهدید و نحوه رفع آن‌ها مهمتر است بنابراین لازم است در کنار توجه به آمار و ارقام یوزپلنگ‌ها به سایر مسائل مثل ترکیب جنسی این گونه توجه کافی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: گاه گفته می‌شود وضعیت یوز نسبت به گذشته بدتر شده است. من نمی‌گویم وضعیت یوز به لحاظ جمعیت بهتر یا بدتر شده اما اکنون روش سرشماری با گذشته متفاوت است. نمی‌توانیم به اطمینان بگوییم وضعیت یوز بهتر یا بدتر شده است. قطعا وضعیت یوز از ۱۶ سال پیش بد بوده است.

خرازیان مقدم به برگزاری جلسه‌ای با محوریت یوزپلنگ با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد وگفت: دوشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نمکی، ظهرابی و جوکار برگزار شد. در این جلسه بر ضرورت گسترش ارتباطات بین مسئولان درباره موضوع یوز تاکید شد حتی کلانتری با برخی مسئولان ذیربط به‌طور تلفنی موضوع را پیگیری کردند تا موانع حفاظت از یوزپلنگ رفع شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته راهبری یوز ایرانی اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل کمیته از سوی بقیه مسئولان مورد استقبال قرار گرفته است. بنا داریم افراد جدیدی از هیات علمی دانشگاه‌ها، استان‌های ذیربط و تشکل‌های زیست محیطی متخصص به این کمیته اضافه کنیم تا کلیه تصمیمات برای یوز ایرانی بر اساس خرد جمعی گرفته شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: کمیته دیگر با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط درباره موضوع یوز تشکیل خواهد شد چون علاوه بر مشکلات اعتباری در موضوع حفاظت از یوز، نبود تعامل و همکاری بین دستگاه‌ها نیز معضلاتی ایجاد می‌کند.

خرازیان مقدم در ادامه با بیان اینکه موضوع تکثیر و پرورش یوز در اسارت را باید جدی‌تر بگیریم، گفت: در شرایط کنونی مجبور هستیم علیرغم میل باطنی در طبیعت دست ببریم و به تکثیر و پرورش یوز اقدام کنیم. در کمیته راهبری یوز پلنگ این موضوع نیز پیگیری و بررسی خواهد شد. برای تکثیر و پرورش یوز باید در زمینی با بیش از ۵۰ هزار هکتار به صورت فنس‌کشی شده وارد عمل شویم.  تکثیر و پرورش گونه‌ها در مورد سایر گونه‌ها در دنیا انجام و در کشور ما استان یزد به عنوان اولویت اول برای تکثیر و پرورش یوز انتخاب شده است.  

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: صندوق ملی محیط زیست یک ظرفیت برای دریافت کمک‌های مالی است که نحوه هزینه‌کرد آن برای محیط زیست مکانیزم مشخصی دارد و حتما سازمان حفاظت محیط زیست هر جا که لازم باشد بر نحوه دریافت کمک‌های مالی و هزینه‌کرد آنها نظارت خواهد داشت.

وی افزود: تکثیر و پرورش یوزپلنگ در اسارت هیچ ربطی به فعالیت‌های دیگر در راستای حفظ یوز پلنگ ندارد. برای مثال خروج دام از منطقه اگرچه مشکل عمده حیات وحش ما است ولی هیچ ارتباطی به بودجه تکثیر و پرورش یوز پلنگ ندارد. دام بزرگ‌ترین عامل شیوع بیماری‌های واگیری بین حیات وحش است اما بحث خروج دام موضوعی است که در مسئولیت سازمان محیط زیست قرار ندارد.

خرازیان مقدم در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه آیا تکثیر و پرورش یوزپلنگ در اسارت یک کار نمایشی تلقی می‌شود؟ گفت: تکثیر در اسارت به هیچ وجه یک کار نمایشی نیست چون اگر دو سال پیش از من سوال می‌شد هیچ تاکیدی بر تکثیر و پرورش یوز نداشتم اما در شرایط فعلی علیرغم میل باطنی مجبوریم که در طبیعت دست ببریم و به تکثیر یوز روی بیاوریم. همانطور که تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور طبق برنامه پیگیری می‌شود که تعداد آن‌ها تا سال‌های آینده دو برابر خواهد شد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت بد بودجه‌ای معاونت محیط زیست طبیعی اظهار کرد: طی۱۸ ماه گذشته تخصیص معاونت محیط زیست طبیعی صفر بوده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بزرگ‌ترین عامل تلفات یوز عوامل جاده‌ای است بنابراین تعامل بین دستگاهی برای حل این مشکل بسیار اهمیت دارد. وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع این است که نقاط حادثه‌خیز را مشخص و روشن کند که برای هر جاده چه تدبیری باید اندیشیده شود. برای مثال موارد لازم برای جاده عباس‌آباد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مشخص و اعلام شده است.

وی افزود: دستگاه مجری برای ساماندهی جاده‌ها وزارت راه است بنابراین اگر سازمان حفاظت محیط زیست حتی ۱۰۰ میلیارد تومان هم داشته باشد نمی‌تواند در مسائل اجرایی این موضوع ورود کند چون اصلا در حیطه اختیار این سازمان نیست.

خرازیان مقدم در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین کار در حفاظت از حیات وحش کشور این است که از پوسته دولتی بیرون بیاییم و مردم را وارد کار کنیم. اگر برخی مسائل دست و پا گیر برداشته شود حیات وحش کشور حفظ و حراست می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha