• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96062816397
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۸ شهریور بخوانید؛

مجادله مدرن آشنا وحداد عادل/تعیین وقت رسیدگی پرونده بقایی/ پیشنهاد نتانیاهو برای تغییر برجام...

مجادله مدرن آشنا وحداد عادل/تعیین وقت رسیدگی پرونده بقایی/ پیشنهاد نتانیاهو برای تغییر برجام...

گفت و گوی سی ان ان با روحانی، تاکید جهانگیری بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی از سوی همه ارکان نظام، سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، مجادلات اخیر حسام الدین آشنا و غلامعلی حدادعادل در توییتر، بازنگری در قانون تعزیرات تا سه ماه آینده، بررسی ابهامات شرکت ملی مس در هیئت تحقیق و تفحص، توضیحات ظریف درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در نیویورک، گفت‌وگوی ترامپ و ماکرون در مورد برجام، تغییر رییس سازمان تعزیرات حکومتی، تعیین وقت رسیدگی به پرونده بقایی، تکذیب شایعه وجود بسته مشکوک در اداره پست بوشهر و...از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه بیست و هشتم شهریور ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار " استفان لوون"  نخست وزیر سوئد گفت: فشار بر دولت میانمار برای توقف اعمال خشونت علیه مسلمانان ضروری است. روحانی همچین در دیدار رییس‌جمهور اتریش تاکید کرد: تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اتریش استقبال می کند. وی در دیدار رئیس‌جمهور فرانسه نیز بر نقش اروپا و فرانسه در حفظ فضای مثبت پسابرجام اشاره کرد و گفت :همه‌پرسی کردستان عراق خطرناک است.

گفت‌وگوی کریستین امانپور مجری شبکه سی‌ان‌ان آمریکا نیز با رییس جمهوری اسلامی ایران با این پرسش آغاز شد که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر رییس جمهور آمریکا، ایالات متحده را از برجام خارج کند؟رییس‌ جمهور پاسخ داد: برجام یک تعهد چند جانبه بین المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است. خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای یک کاری که کاملاً برای آنها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد. روحانی افزود: از آنجایی که فعالیت‌ها و برنامه‌های آقای ترامپ تا حدی غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین ما هم برای آن شرایط پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده ایم.

اجلاس خبرگان رهبری

افتتاحیه سومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم صبح امروز (سه شنبه)  با حضور اعضای مجلس خبرگان رهبری و با ریاست احمد جنتی در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد.

آیت‌الله احمد جنتی در این مراسم با اشاره به درپیش رو بودن هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: همه ما و مخصوصاً مجلس خبرگان وظیفه داریم که در این زمینه کوشا باشیم و از اول اسلام اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شد، مصیبت ها و مشکلات فراوان در طول تاریخ برای مسلمانان به وجود نمی آمد و این فرضیه امر به معروف و نهی از منکر متروک شده که نباید چنین باشد. رییس مجلس خبرگان رهبری گفت:آمریکا به دنبال تجزیه اقلیم کردستان است و از دل آن یک اسراییل دیگر به وجود آورد و ما باید مواظب باشیم که خواست آمریکا در این زمینه به جایی نرسد که البته به جایی نمی رسد و ما نیز باید از مردم آن منطقه حمایت کنیم.

در حاشیه این اجلاسیه آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیزاز بررسی طرح دوفوریتی تشکیل سه کمیسیون در مجلس خبرگان خبر داداظهار کرد: افزایش تعداد اعضای کمیسیون سیاسی و کمیسیون پاسداری از ولایت‌فقیه و همچنین طرحی از کمیسیون اصل ۱۷۰ و ۱۰۹ نیز آمده است و اگر فرصت شد وارد بحث اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان نیز خواهیم شد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی گفت:پایبندی آمریکا و غرب به برجام باید با جدیت توسط دولت پی‌گیری شود. همچنین آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری تاکید کرد:برجام با تهدید آمریکا دچار فروپاشی نمی‌شود.

از جمله حواشی افتتاحیه سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری نیز این بود که آیت الله  مقتدایی بر روی صندلی شماره ۱۱ که پیش از این مرحوم آیت الله  هاشمی رفسنجانی روی ان می نشست، تکیه زده بود. 

***

از مناظرات ایدئولوژیک تا مجادلات توییتری

مجادلات اخیر حسام الدین آشنا و غلامعلی حدادعادل در توییتر و واکنش قابل توجه مخاطبان این فضا به آن، نشان از شکل‌گیری نوع جدیدی از بحث و تبادل نظر میان سیاستمداران ایرانی دارد که این بار برخلاف گذشته، پای مخاطبان را هم به این بگومگوها باز می‌کند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت توجه به پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: وضعیت پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کشور به نقطه‌ای رسیده است که مقابله با آسیب‌های اجتماعی وظیفه همه ارکان نظام است. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح همزمان ۱۴۰ مرکز اورژانس آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه اهتمام به کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی مسئولیتی مهم و ملی است که بر عهده همه قرار دارد، خاطر نشان کرد: دولت نیز در این زمینه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارد. وی با اشاره به مواجهه همه مردم با انواع آسیب‌های اجتماعی گفت: هم در گزارش‌های رسمی و رسانه‌ها و هم در اطراف زندگی همه مردم نمادهای تکان دهنده‌ای از آسیب‌های اجتماعی وجود دارند.

یک استاد دانشگاه گفت: هیچ چاره‌ای نداریم؛ جز این که به مفاهیم اولیه انقلاب بازگردیم. اهداف امام خمینی از انقلاب کردن را مطالعه کنید. صادق زیباکلام در همایش صلح، دموکراسی و حقوق شهروندی اظهار کرد: ممکن است حکومت در یک جامعه عالی باشد اما اسمش لزوما اجرای دموکراسی نیست. با این که آقای ترامپ خیلی قدرت دارد، تصمیمی می‌گیرد و وقتی قاضی فدرال مخالفت می‌کند، آن تصمیم اجرا نمی‌شود. در انگلستان وقتی تونی بلر خواست به عراق حمله کند، طرحش را به صورت لایحه به مجلس عوام برد و آنجا بررسی کردند.

مجید متقی‌فر اعلام کرد که جبهه پایداری  با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) هیچ توافق یا مذاکره رسمی نداشته است.سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر پیوستن جبهه پایداری به ترکیب جمنا، گفت: تاکنون مذاکره رسمی و توافقی در خصوص این موضوع صورت نگرفته و مواضع رسمی فقط از سوی سخنگوی جبهه پایداری اعلام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سایه بیداری و آمادگی رزمندگان سپاه و سایر نیروهای نظامی دشمنان  جرات جسارت به مرزهای ایران اسلامی را ندارند. علی لاریجانی در جریان بازدید از مناطق مرزی استان های آذربایجان غربی و شرقی گفت: حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانند گذشته امنیت پایدار را در مرزها برقرار کرده و علاوه بر این رزمندگان سپاه در حوزه های مهندسی و ساخت جاده ها در ارتفاعات و نقاط صعب العبور نیز کارهای خوبی کرده اند.

یک عضو هیئت تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران گفت که این هیئت منتظر پاسخ مدیریت شرکت ملی مس به برخی ابهامات است. محمد عزیزی اظهار داشت: براساس اسناد به دست آمده در حال بررسی ابهامات موجود در شرکت ملی مس هستیم و امیدواریم مدیران شرکت مس پاسخ قانع کننده‌ای برای ابهامات موجود در اسناد داشته باشند. وی افزود: مکاتبات لازم را با مدیر عامل شرکت ملی مس انجام داده‌ و موارد مورد ابهام را به ایشان اعلام کرده‌ام و منتظر پاسخ‌ها و استدلالات مدیریت شرکت ملی مس هستم.

توضیحات ظریف درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در نیویورک توضیح داد و اعلام کرد، امروز (سه‌شنبه) کمیسیون برجام در سطح کارشناسی در نیویورک برگزار می‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در جلسه خردادماه کمیسیون برجام که در سطح معاونین وزرا در وین برگزار شد، تصمیم گرفته شده است که در صورتی که فرصت وزرا اجازه دهد، کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار شود و به نظر می‌رسد که توانسته‌اند هماهنگی‌هایی را انجام دهند و جلسه مشترک برجام در سطح وزرا ظرف روزهای آینده برگزار می‌شود. وی افزود: در روز سه‌شنبه نیز کمیسیون برجام در سطح کارشناسی تشکیل جلسه می‌دهد. همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک وزرای خارجه ایران و انگلیس با یکدیگر دیدار کردند و جانسون در این دیدار تاکید کرد: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم.

در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ و ماکرون با یکدیگر دیدار و در مورد برجام گفت‌وگو کردند. برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در این‌باره گفت: ترامپ به ماکرون گفته است که برجام دارای نقص‌های عمیقی است. ترامپ پیش تر اعلام کرده بود که قصد دارد تا در ماه اکتبر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند. این درحالی است که مقامات اروپایی با تصمیم ترامپ مخالفت کرده‌اند و خواستار حفظ برجام شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو پس از دیدار با ترامپ تاکید کرد که ترامپ می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را تغییر دهد و من نیز راهی برای تغییر برجام پیشنهاد دادم. بنیامین نتانیاهو پیش از دیدار با ترامپ نیز در جمع خبرنگاران و عکاسان و در حضور ترامپ گفت: ما قرار است توافقی را که ترامپ " بدترین توافق ممکن" می‌داند را بررسی کنیم. نتانیاهو همچنین پس از دیدار با ترامپ گفت: آمریکا موضع خود را در قبال ایران تغییر داده است. ما با آمریکا در این‌باره موافقیم که این توافق بسیار بد است.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی تغییر کرد.  با حکم وزیر دادگستری، جمال انصاری به عنوان رییس سازمان تعزیرات حکومتی منصوب شد.  مهدی امیری اصفهانی که با حکم وزیر سابق دادگستری کار خود را به عنوان رییس سازمان تعزیرات حکومتی آغاز کرده بود دیری نپایید که با حضور علیرضا آوایی در مسند وزارت دادگستری، جای خود را به جمال انصاری داد.

رییس کل محاکم تهران از تعیین وقت رسیدگی به پرونده «بقایی» در دادگاه کارکنان دولت خبر داد. عباس پوریانی گفت: جلسه رسیدگی به پرونده «حمید بقایی» ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود. رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: برای پرونده ‌«حمید بقایی» معاون اجرایی رییس دولت دهم قبلاً کیفرخواست صادر شده بود که جلسه دادگاه آن، ۲۵ مهرماه تعیین شده است.

وزیر دادگستری از بازنگری در قانون تعزیرات تا سه ماه آینده خبر داد. علیرضا آوایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تغییرات و جابجایی افراد، گفت: انتخاب دوستان جدید به معنای نفی دوستان قدیم نیست. در بحث تعزیرات باورم این بود که آقای انصاری از من و آقای امیری‌اصفهانی جوان تر و با نشاط تر است و می تواند کمک بهتری کند؛ البته که ما همچنان از کمک های آقای امیری اصفهانی در تعزیرات استفاده خواهیم کرد.

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت:خبر مربوط به وجود بسته مشکوک در اداره پست بوشهر کذب بوده و دستور قضایی برای شناساسایی عوامل انتشار این شایعه صادر شده است. علی حسن پور دادستان بوشهر گفت: از دیروز صبح خبری مبنی بر وجود بسته مشکوک حاوی مواد منجره در اداره مرکزی پست بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که به هیچ وجه صحت نداشت و عوامل انتظامی و تیم چک و خنثی نیز با حضور در محل و بررسی شرایط، ضمن تایید شایعه بودن خبر موجب رفع نگرانی مردم شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha