• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96062917016
  • خبرنگار : 71511

نورانی‌نژاد:ترامپ از سنت صلح‌طلبی سازمان ملل خارج شد

نورانی‌نژاد:ترامپ از سنت صلح‌طلبی سازمان ملل خارج شد

یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: حتی برای ژست هم که شده، سخنرانی سران کشورها درسازمان ملل رنگ و بوی صلح دارد؛ اما آنچه دیروز جامعه جهانی را در مقابل سخنرانی ترامپ قرار داد، خروج او از این سنت بود.

حسین نورانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با سخنان ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نطق سالیانه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: همواره تلاش و آرزو شده تا سازمان ملل متحد که پس از جنگ جهانی دوم و ویرانگری‌های آن تاسیس شد، دست کم نهادی برای پاسداشت و نگاهداشت صلح باشد.

وی ادامه داد: به همین جهت حتی برای ژست هم که شده، سخنرانی سران کشورها در آن رنگ و بوی صلح دارد؛ اما آنچه دیروز جامعه جهانی را در مقابل سخنرانی ترامپ قرار داد، خروج او از این سنت بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ترامپ در سخنرانی هالیوودی خود که سعی می‌کرد جهان را به دو جبهه اقلیت شر و اکثریت خیر تقسیم کند؛ اما جایی به تناقض خورد که اکثریت کشورها به مواضع جنگ طلبانه او واکنش نشان دادند. در واقع آنچه حاصل شد این بود که برای جهانیان مشخص شد اقلیت شر، جمع بین ترامپ و نتانیاهو بوده است.

وی افزود: جالب است که او در این سخنرانی پر از خشونت و غیر حقوقی خود که در امتداد تمام مواضع ناپخته گذشته اش است، با بیان اینکه "تنها صادرات این کشور خشونت است" ایران را به خشونت و جنگ طلبی متهم کرد؛ ایرانی که نشان داده می تواند در مدنی ترین شکل ممکن مسائل خود با جهان را  در قالب هایی چون برجام حل و فصل کند.

این عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان همچنین یادآور شد: ترامپ، برجام را مایه شرمساری دانست. حرفی که برای گوش های ما در داخل هم آشناست. اما همان طور که سخنرانی دیروز ترامپ مایه شرمساری آمریکا شد و جهان در برابر آن موضوع گرفت، از این پس نیز هر موضعی در رد کلی این توافق صلح طلبانه، جز سرافکندگی به بار نخواهد آورد.

وی گفت: آنچه مسئولیت ملی ماست، حفظ اتحاد و اجماعی است که با اکثریت جهان در برابر مواضع جنگ طلبانه ترامپ به وجود آمده است. برای این کار ما نباید دچار سراسیمگی و واکنش های تند شویم. تمام بهانه تراشی های ترامپ معطوف به برجام است و برجام نیز قراردادی صرفا برای ایران نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: برجام متعلق به همه جهان است، در سازمان ملل و شورای امنیت مورد تایید و حمایت قرار گرفته و در واقع یک توافق جهانی محسوب می شود که به خصوص قدرت های اروپایی و چین و روسیه ، مسئولیت مراقبت از آن را بر عهده دارند. ما باید در مقابله با مواضع ترامپ تا جایی جلو برویم که کار بقیه را برای مخالفت با ترامپ سخت نکنیم.

نورانی نژاد در پایان خاطر نشان کرد:در این صورت خواهیم دید که ترامپ با همه قدرتی که برای خود متصور است، در جبهه اقلیت بربریت مقابل جهان مدنیت قرار خواهد گرفت و این آرایش جدید نیروها در جهان، حاصل دیپلماسی مهمی است که دولت ایران در جریان برجام از خود نشان داد و جای منزوی شده و منزوی کننده را در جهان تغییر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha