• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96063117949
  • خبرنگار : 71583

مواجه انسان با خودش در یک تئاتر

مواجه انسان با خودش در یک تئاتر

کارگردان نمایش "هملت مسخ" با بیان اینکه "این نمایش حاصل پژوهشی جمعی و یک ساله است"، گفت: "هملت مسخ" اقتباس آزادی از چهار اثر شکسپیر، هاینر مولر، داستایوفسکی و کافکا است که از مواجه انسان با خودش سخن می‌گوید.

حسین دریس در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه این نمایش اقتباسی آزاد از «هملت»، «هملت ماشین»، «مسخ» و «جنایاتو مکافات» است، بیان کرد: این کار حاصل کار پژوهشی یک ساله بر روی چهار متن است و به اتفاق گروه اجرا و بازیگران و به صورت جمعی انجام شده است.

وی درباره‌ی علت انتخاب این چهار اثر توضیح داد: ما روی خیلی از آثار بحث کردیم، ارتباط مفهومی این چند اثر با هم باعث شد که نمایش از آنها اقتباس شود و فهمیدیم که دغدغه ذهنی ما در خصوص تولید یک نمایش با این ۴ اثر تطابق دارد.

دریس ادامه داد: مسأله این نمایش، انسان و مواجه او با زندگی روزمره است. درواقع مواجه انسان با خودش است و مسئله هستی‌شناسی انسان را بیان می‌کند نه مسائل اجتماعی. این مسأله‌ای‌ست که شکسپیر هم آن را مطرح می‌کند و دغدغه گروه هم همین بود به همین دلیل به آن پرداختیم. ما داستان‌هایی را انتخاب کردیم که با دغدغه ایدئولوژی خودمان جور دربیاید.

کارگردان نمایش "هملت مسخ" با بیان این نکته که "این نمایش به لحاظ محتوایی از این ۴ متن به دست آمده و نه از نظر فرم و شکل" گفت: ما سعی کردیم اصلا اشاره‌ای به داستان نکنیم و فقط از کاراکترهای «هملت» استفاده کنیم، خصوصیات و ویژگیهای کاراکترها با آن چیزی که در هملت است مشترک است یعنی هم هملت وجود دارد و هم افلیا.

او درباره‌ی خلاصه داستان این نمایش گفت: داستان‌ از جایی آغاز می‌شود که هملت و افلیا زندگی مشترکی را شروع کردند و در واقع بازگشت‌هایی به گذشته خود دارند. اجرای ما قصه‌ای را روایت نمی‌کند بلکه فقط ارجاعاتی به آثار می‌دهد.

حسین دریس با بیان اینکه این نمایش به صورت مستقل قابل درک است و مخاطب به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: اگر تماشاچی آثار این چهار نویسنده را خوانده باشد، می‌تواند ارتباط بهتری را با نمایش برقرار کند ولی اگر نخوانده باشد هم مشکلی ایجاد نمی‌شود و نمایش به صورت مستقل قابل درک است. کل نمایش توسط بازیگرانی اجرا می‌شوند که از هملت گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه "بعد از اجراها میایستیم و نظرات‌شان را می‌شنویم" گفت: ما بعد از اجرا با مخاطب حرف می‌زدیم تا بازخوردها و نظراتشان را بدانیم. همین که مخاطب سعی می‌کرد کار را با دقت ببیند و جذب کار بشود برایم اتفاق خوشایندی بود و خوشبختانه اتفاق افتاد.

او با اشاره به اینکه آخرین روز اجرا ۳۱ شهریور خواهد بود از امکان ادامه پیدا کردن اجراها خبر داد و گفت: هدف ما این بود که کار را اجرا کنیم، بازخورد اولیه را ببینیم و بعد انتقال دهیم به یک سالن دیگر. ما فقط  می‌خواستیم در این بازه زمانی نظر مخاطبین و بازخورد کار را بسنجیم و امیدواریم ادامه اجرا حتما در سالن‌های دیگری انجام شود.

دریس اضافه کرد: دکور سنگینی هم برای این کار ساخته شده است و امکان جابه‌جایی آن بسیار سخت است. به همین خاطر حتما لازم است که سالنی گرفته شود که دکور در آن به صورت ثابت نصب شود. به همین دلیل دانشگاه فقط همین زمان را برای اجرای نمایش با ما اختصاص داد که از همکاریهای آنها هم تشکر می‌کنیم.

کارگردان نمایش "هملت مسخ" به میزان استقبال و فروش نمایشش اشاره و تصریح کرد: در هر دو شکل فروش یعنی چه به صورت حضوری و چه آنلاین از فروش آن راضی نیستیم. البته که تایم اجرایی مناسب نبود زیرا الان اکثر دانشجوها مسافرت هستند و کلاس‌های دانشگاهی تعطیل است.
حسین دریس، کارگردان، نویسنده و طراح این اثر نمایشی فعالیت هنری خود را از سال ۷۹ در شهر آبادان شروع  کرد. او طراحی و کارگردانی آثاری چون: ناتان و تبیلت، مادراجاره ای، مرد نیست آنکه . . .، زن و مرد از رابطه نزدیک، مترسک و مالی سویینی را در کارنامه کاری خود دارد.

نگار حشمت و محمد دهمولایی بازیگران این نمایش هستند و از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به: حسین دریس (نویسنده،طراح وکارگردان)، نسرین شجاعی (دستیار کارگردان)، پرستو مقنی ممقانی (مدیر صحنه)، مهدی اسلامی (مدیر تبلیغات و ساخت تیزر)، (علی غفاری) مشاور تبلیغات و عکاس، مهدی کاوه (مدیر فنی)، نسرین شجاعی (ساخت اکسسوار)، حسین دریس (طراح نور)، مصطفی اسفندیاری (اجرای نور)، نگار حشمت (انتخاب موزیک) ، مهدی اسلامی (طراح و اجرای صدا) اشاره کرد.

نمایش «هملت مسخ» از ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه هر شب ساعت ١٩:٣٠ در تماشاخانه هنر، سالن استاد خورشیدی واقع در خیابان مفتح جنوبی،خیابان ورزنده،دانشکده سینما تئاتر،ساختمان شماره ۲ اجرا می‌شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha