• شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96070100060
  • خبرنگار : 71568

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه مطرح کرد

استفاده دانشگاه آزاد از ظرفیت خالی صنایع برای تولید محصولات دانش‌بنیان

محصول دانش بنیان

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت خالی صنایع برای تولید محصولات دانش‌بنیان، گفت: اگر در پی تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم، باید برای کالاهای تولیدشده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بازار ایجاد کنیم.

داوود ثمری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه "دانش‌بنیان" سهمی از بودجه دانشگاه آزاد را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در ردیف اعتباری بودجه‌های پژوهشی ردیفی برای حمایت از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ و اجازه داده‌ایم برای توسعه زیرساخت‌های مراکز رشد و شرکت‌ها، واحدهای دانشگاهی از این اعتبارات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد افزود: برای ساخت نمونه اولیه (نمونه آزمایشگاهی) در مراکز رشد اعتباراتی را در نظر گرفتیم که اگر شورای مرکز رشد طرح را تصویب کند، اعتبارات پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه از دانشجویانی که صاحب ایده هستند حمایت می‌کنیم، ادامه داد: اجازه دادیم برای محصول اولیه تا 30 میلیون تومان با تصویب شورای مرکز رشد پرداخت شود که البته این محصول باید مورد نیاز بازار و با ریسک‌پذیری پایین باشد.

ثمری با اشاره به اینکه تاکنون حمایت‌های خوبی از واحدها و هسته‌های فناور شده است، یادآور شد: در اکثر موارد شرکت‌ها برای تجاری‌سازی محصول خود نیازمند خط تولید و سرمایه‌گذاری هستند از این رو پس از ساخت نمونه اولیه، جذب سرمایه‌گذار اولویت بعدی ما است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد تصریح کرد: البته استفاده از ظرفیت‌های خالی صنعت (همچون شهرک‌های صنعتی) برای تولید محصولات دانش‌بنیان ما می‌تواند کمک بزرگی به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد؛ چراکه دیگر لازم نیست یک خط تولید دیگر راه‌اندازی کنیم، بلکه از این ظرفیت‌های خالی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت شهرک صنعتی ایران منعقد کرده‌ایم و در حال کار روی این موضوع هستیم و پتانسیل‌های صنعتی واحدهای دانشگاهی خودمان را نیز احصا کرده‌ایم.

ثمری ادامه داد: همچنین در حال رایزنی برای احصای پتانسیل‌های شرکت‌های شهرک‌های صنعتی در استان‌های مختلف هستیم تا از این طریق  بتوانیم از ظرفیت‌های خالی این شهرک‌ها برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده کنیم.

بزرگ‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان "بازار" است

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد به بازار محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: محصولاتی را در دانشگاه آزاد در چرخه فروش و سامانه فن‌بازار داریم که در بازار هم به فروش می‌رسند. برای کمک به دوام و بقای این شرکت‌ها دانشگاه آزاد می‌تواند محصولات مورد نیاز خود را بجای بازار، از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند که البته در این مسیر گام‌هایی برداشته‌ایم.

وی افزود: منتهی نیازمند عزم جدی از طرف تمام نهادهای دولتی برای گسترش این بازار هستیم؛ زیرا اگر در پی تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید برای کالاهای تولید شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان داخلی بازار ایجاد کنیم.

ثمری تصریح کرد: البته برای فروش این محصولات نیز شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو نکته شامل "کیفیت مناسب و بازارپسند محصول و قابل رقابت بودن قیمت محصول تولید شده با محصولات مشابه در بازار" را مدنظر قرار دهند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد با بیان اینکه در کل کشور باید به این فکر باشیم که محصولات دانش‌بنیان بازار تسهیل شده‌ای داشته باشند، گفت: بزرگ‌ترین دغدغه این شرکت‌ها بحث بازار و فروش محصولاتشان است که نیاز است عزم جدی در کشور برای ایجاد بازار وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های مختلف راهکار دیگری برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد تا این شرکت‌ها با ارائه محصولات خود در نمایشگاه‌ها بتوانند مشتری پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.