• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96070503357
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی پنجم مهر بخوانید؛

هشدار درباره خروج از برجام/گزارش شمخانی درباره اقلیم کردستان/حضور رهبری درکنار پیکر شهیدحججی...

هشدار درباره خروج از برجام/گزارش شمخانی درباره اقلیم کردستان/حضور رهبری درکنار پیکر شهیدحججی...

حضور رهبری در کنار پیکر مطهر شهید حججی، انتصاب دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گزارش شمخانی از اقدامات مشترک ایران، ترکیه و عراق در قبال استقلال کردستان عراق، تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق در کمیسیون امنیت ملی، تمایل ترکیه به افزایش همکاری‌های نظامی - امنیتی با ایران، هشدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره خروج از برجام، دیدار رئیس سازمان بسیج و فرمانده کل ارتش، نظر وزیر دادگستری درباره جدایی سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضاییه، آخرین وضعیت پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ است.

رهبر انقلاب در کنار پیکر مطهر شهید حججی حضور یافتند.  دقایقی پس از سحرگاه امروز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسجد امام حسین واقع در میدان امام حسین علیه‌السلام تهران رفتند و برای لحظاتی در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه، برای این مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام آرزوی علو درجات کردند. همچنین، مقام معظم رهبری دقایقی با خانواده‌ی این شهید عزیز به دیدار و گفت‌وگو پرداخته و از مجاهدت آنان تقدیر و تشکر کرده و برایشان صبر و اجر از درگاه الهی آرزو کردند.

رییس جمهور در جلسه هیات دولت و در آستانه عاشورای حسینی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) برای جامعه انسانی نجات‌بخش است تصریح کرد: عاشورای حسینی، رویدادی کاملا ممتاز است و سراسر زندگی امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا برای جامعه انسانی نجات‌بخش از هر گونه مسیر انحرافی به مسیر حق است. حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) و کربلا و فرهنگ عاشورا شفابخش است،  افزود: عاشورا تجلی مبارزه حق در برابر باطل، با آن شکوه بزرگ تاریخی بود که امام حسین(ع) را تبدیل به مظهر استقامت، ایستادگی، شهامت و شجاعت در برابر قدرت‌های ستمگر کرد.

همچینی طی حکمی از سوی معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «سید حمید پورمحمدی» را به عنواندبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منصوب شد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دفاع مقدس تفکر اصیل انقلابی را در مقابل تفکر لیبرالیستی قرار داد و این تفکر از جامعه ما زدوده شود در واقع دفاع مقدس موجب تقویت لایه‌های هویتی و ارزشی جامعه شد. سردار سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی  در محفل رزمندگان اسلام در میدان امام (ره) اصفهان، اظهار کرد: شهید بزرگوار و افتخار شما مردم اصفهان، شهید حججی نمونه کوچکی از رشادت‌های فرزندان اصفهان بود و ما دیدیم که چه تأثیر و تحولی در جامعه ما ایجاد کرد. این گوشه‌ای از آن چیزی است که امام حسین (ع) به ما یاد داد. همه شعارها و خطاب‌هایی که از امام حسین(ع) از آن زمان تا اکنون به‌جا مانده الگوی جامعه بشریت شده است.

رئیس سازمان بسیج و فرمانده کل ارتش دیدار کردند. در این دیدار امیر سرلشکر ستاد دکتر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برکات زیادی را به همراه دارد که بسیج، اصلی ترین برکت این انقلاب است، گفت: بسیج کلید حل بسیاری از معماهای ماست و ظرفیت زیادی در دل خود نهفته دارد که باید از آن استفاده کرد و بنده هم افتخار می کنم که یک بسیجی ام. در ادامه این دیدار، سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج نیز گفت: بسیج، ظرفیتی است که هر جا ارتش اراده نماید، آماده به همکاری می باشد تا ارتش مقتدر کشورمان را یاری رساند.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی با بیان اینکه برجام در مواردی موجب محدودیت‌ شده است اظهار کرد: برجام در جایی که برای استفاده از اقلام با استفاده دوگانه است، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. وی افزود:  برجام صرفا در حوزه هسته‌ای است و در آن هیچ بخش غیرهسته‌ای وجود ندارد. سردار پاسدار حسین دهقان  در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» درباره علت عدم حضور در دولت دوازدهم به عنوان وزیر دفاع اظهار کرد: از قدیم گفته می‌شود که «صلاح مملکت خویش خسروان دانند». به هر حال آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری باید همکاران خود را متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در این دوره دارند، انتخاب کنند و حق ایشان نیز این انتخاب است.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: احتمالا اقلیم کردستان، امنیت منطقه و وضعیت عراق از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در جریان سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه به ایران خواهد بود.جلیل رحیمی جهان‌آبادی درباره اهمیت حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در ایران پس از ۴۰ سال که به زودی انجام خواهد شد، گفت: این سفر در پاسخ به سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه است که مردادماه امسال انجام شد. وی همچنین از تمایل ترکیه به افزایش همکاری‌های نظامی - امنیتی با ایران خبر داد .

در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارشی از وضعیت اقلیم کردستان عراق و تاثیر برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه به نمایندگان ارائه کرد. همچنین شمخانی در این جلسه گزارشی از اقدامات مشترک ایران، ترکیه و عراق در قبال استقلال کردستان عراق ارایه کرد و به تشریح ابعاد حقوقی، سیاسی و امنیتی استقلال کردستان عراق پرداخت.

نقوی حسینی از تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق در جلسه فوق العاده صبح امروز کمیسیون امنیت ملی خبر داد.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در این جلسه تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با خدشه‌دار شدن تمامیت ارضی عراق موافق نیست. وی توضیح داد: این جلسه با حضور مسئولان کلیه دستگاه‌های مربوطه همچون وزارت خارجه و وزارت اطلاعات، سپاه قدس و غیره برگزار شد که در آن ابعاد،‌ سوابق، اهداف و پیامدهای همه پرسی اقلیم کردستان مورد بررسی قرار گرفت.

یک استاد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه منشور ملل متحد اجازه اعلام استقلال را در اختیار شورای امنیت گذاشته است توضیح داد: منشور ملل متحد اجازه اعلام استقلال رای موارد خاص را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد گذاشته نه اینکه قومی که از دولت مرکزی خود قهر کرده، ادعای استقلال کند. سیدعلی خرم با اشاره به همه پرسی اخیر در اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: از نظر حقوق بین‌الملل اصولی وجود دارد که تثبیت شده و برخی اصول دیگر نیز در حالت بحث و ابهام است. کشورها در منشور ملل متحد یکسری اصول ثابت و جا افتاده دارند مثل اصل حمایت و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها که این اصل بزرگترین و شاید بالاترین اصلی باشد که در منشور ملل متحد در مقدمه و در ماده 1 آن توضیح داده شده است؛ بنابراین تمامیت ارضی کشورها محترم است و کسی نباید به هر بهانه‌ای آن را خدشه‌دار کند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: دنیا بیش از این پایبند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود برای امحای سلاح‌های هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. سیدعباس عراقچی در نشست عالی‌ مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای با انتقاد از پایبند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهداتشان برای امحای کامل این سلاح‌ها تصریح کرد: در گذشته برخی اقدامات برای جلوگیری از مسابقه سلاح‌های هسته‌ای آغاز شده بود اما عملکرد اخیر آمریکا برای تضمین اینکه زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای‌اش قوی‌تر از دیگران باشد، دعوتی آشکار به آغاز دور جدیدی از مسابقه سلاح‌های هسته‌ای است و در واقع آمریکا دنیا را به مسابقه سلاح‌های هسته‌ای دعوت می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره خروج از برجام هشدار داد.رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه ایران به برجام پایبنده بوده است، گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سبب می‌شود دیگر کشورها تمایلی برای ورود به توافقات با آمریکا نداشته باشند.  ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا  تاکید کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبنده بوده است.

رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ایران ممنوعیتی برای آزمایش‌های موشکی نداردتاکید کرد: آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ندارد و توافقات بین‌المللی را نقض نمی‌کند.میخائیل اولیانوف گفت: هیچ ممنوعتی وجود ندارد که از آزمایش‌های موشکی ایران جلوگیری کند. در راستای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که برای حل موضوع هسته‌ای ایران به دست آمد، یک سند مکتوب تهیه شده است.

سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه با اعلام اینکه ایران موضوع گفت‌وگوی میان اسرائیل و روسیه است گفت که موضوع حضور ایران در سوریه و منطقه جنوبی کاهش تنش دو موضوع مهم در گفت‌وگوهای تل‌آویو و مسکو است.هری کورین، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه گفت: احتمالا منطقه جنوبی کاهش تنش در سوریه محوری‌ترین موضوع گفت‌وگوها با روسیه است.

وزیر دادگستری در خصوص جدایی سازمان ثبت از قوه قضاییه گفت: این موضوع مربوط به قبل است، مدتی پیش این موضوع طرح شد و گویا شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. سیدعلیرضا آوایی بابیان نظر خود درباره جدایی سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضاییه گفت: این موضوع مربوط به قبل است، مدتی پیش این موضوع طرح شد و گویا شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. به نظر من ما فعلا اولویت های مهم تری در وزارت دادگستری داریم، آنقدر خود وزارت دادگستری مسئولیت های متنوعی دارد که اگر برسیم این کار ها را به سامان برسانیم شاکر خداوند هستیم.

رئیس دادگستری شهرستان داراب در تشریح آخرین وضعیت پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: پس از اعلام نتایج پزشکی قانونی استان هرمزگان، رای مناسب و قاطع برای راننده خاطی صادر خواهد شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی گفت: اقدامات قضایی لازم انجام و پس از اعلام نتایج پزشکی قانونی استان هرمزگان رأی مناسب صادر خواهد شد.وی تصریح کرد: تعدادی از دانش‌آموزان پیش از آنکه مورد معاینه پزشکی قانونی استان فارس قرار بگیرند، از بیمارستان ترخیص شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha