• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۲۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96070503562
  • خبرنگار : 71405

در سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی لانه جاسوسی مطرح شد

یک کارشناس مسائل سیاسی: تسخیر لانه جاسوسی خودجوش بود اما خود رای نبود

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا خودجوش بود اما خود رای نبود و مدت‌ها برای آن برنامه ریزی شده بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا افشار از دانشجویان پیرو خط امام و کارشناس مسائل سیاسی در اولین جلسه از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی لانه جاسوسی که امروز در سفارت سابق آمریکا برگزار شد، به ارائه مطالبی در این خصوص پرداخت.
افشاری با اشاره به اینکه خود او در زمان تسخیر سفارت آمریکا حضور داشته است افزود: تسخیر سفارت یک تصمیم لحظه‌ای نبود و مدت‌ها برای آن برنامه ریزی شده بود.
وی ادامه داد: ما برای اینکه با سفارت آشنا باشیم از بالای ساختمان روبروی سفارت فیلم‌برداری می‌کردیم. ابتدا قصد داشتیم برای این کار از امام (ره) اجازه بگریم ولی بعد در جلساتی که گذاشته شد به این نتیجه رسیدند که  اگر از امام اجازه بگیرند جوری دیگری برداشت می‌شود.
افشاری گفت: برای اینکه از اقدام ما جور دیگری برداشت نشود، قرار شد وارد سفارت شویم و اگر امام ناراضی بود از آنجا خارج شویم. البته آقای خوئینی‌ها که نماینده امام بود در جریان بودند.
وی در خصوص تسخیر سفارت آمریکا افزود: ورود به سفارت خودجوش بود اما خود رای نبود. اینها خیلی با هم تفاوت دارند. ما مدت‌ها روی این کار برنامه ریزی کرده بودیم . مثلا یکی از دوستان که شهید شده‌اند در یک اتوبوس دو طبقه می نشستند و از سفارت نقشه کشی می‌کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: زمانی که وارد سفارت شدیم حالت امنیتی داشتیم و مراقب بودیم، هر لحظه آماده بودیم که به ما حمله شود. سعی می‌کردیم تمام جوانب امنیتی را رعایت کنیم.
وی در خصوص بستن چشم‌های کارمندان سفارت و افشای اسناد گفت: شاید اگر از قبل فکر می‌شد بهتر عمل می‌کردند. رفتار با گروگان‌ها خوب بود. آشپز خودشان حاضر بود، مراسم دعای خودشان را داشتند و از خارج کشیش برایشان می‌آمد. ولی متاسفانه وقتی به خارج از ایران رفتند باید علیه ایران گزارش می‌دادند که متاسفانه این کار را کردند.
افشاری همچنین در رابطه با اینکه شایعه شده بود علیه امام هم اسنادی در سفارت آمریکا در تهران موجود بوده است گفت:شایعه که زیاد بود. برای ما مهم بود اسنادی که به صورت رشته رشته درآمده بود را بازسازی کنیم که خیلی زمان بر بود.

وی ادامه داد: من درسپاه مسئول تامین هزینه و امکانات بازسازی این اسناد رشته‌ای بودم. دوسال طول کشید و از نتایج کار ما ۷۰ و چند کتاب منتشر شد.

این کارشناسی مسائل سیاسی تاکید کرد: لانه جاسوسی فقط مختص ایران نبود و آنها از طریق این محل خاورمیانه و حتی روسیه را هم رصد می‌کردند و درحال حاضر کتاب افغانستان، عراق، عربستان و ... را از اسناد به دست آمده منتشر کردیم.

افشاری در خصوص نحوه جمع آوری اطلاعات از گروگان‌ها گفت: مرتب از گروگان‌ها بازجویی می‌کردیم. البته رفتار به گونه‌ای بود که آنها خودشان با ما همکاری می‌کردند و مشکلی در این خصوص نبود.

وی در پاسخ به این سئوال که اسنادی که بدون بازجویی بیرون آمد قابل استناد بود، افزود: وقتی گروگان‌ها داشتند می‌رفتند به قول آمریکایی‌ها شیره لانه جاسوسی گرفته شده بود. آزادی گروگان‌ها برای آنها فقط جنبه حیثیتی داشت.

افشاری در رابطه با  مدت زمان نگهداری گروگان‌های آمریکایی در ایران گفت: این ۴۴۴ روز اصلا از قبل پیش بینی نشده بود ولی وقتی امام  حمایت کردند، ما هم روحیه گرفتیم و بنا را بر دراز مدت گذاشتیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه برخی می‌گویند تسخیر لانه جاسوسی با برنامه آمریکا بود تا بهانه‌ای برای اقدامات علیه ایران به بهانه افراطی گری بود. این تحلیل درست است؟ تصریح کرد: نه به هر حاله حمله نظامی آمریکا به طبس کم چیزی نبود. ما پیش از حمله با انجمن‌ها و نهادهای انقلابی آن زمان مرتب در ارتباط بودیم و این فرضیه اصلا قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه این مطالب نباید فراموش شوند، افزود: ما تلاش زیادی کردیم تسخیرلانه جاسوسی وارد کتب درسی شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: تحریک جریان‌های برانداز جزو عمده کارهای آمریکا در لانه جاسوسی بود و باید ثابت می‌کردیم آنها به دنبال براندازی بودند. اگر یکی از این اسناد که ما در لانه جاسوسی پیدا کردیم در دست کشور دیگری بود بهره‌برداری‌های سیاسی بسیاری از آن می‌کردند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha